Världsglaukomdagen 12 mars: Glaukomförbundet gästar Synoptik – 300 000 svenskar lider av glaukom och hälften vet inte om det – ögonsjukdomen kan leda till blindhet

Hälften av de cirka 300 000 svenskar som idag är drabbade av den allvarliga ögonsjukdomen glaukom vet inte om det. Glaukom, även kallat grön starr, kan i värsta fall leda till blindhet, men upptäcks sjukdomen i tid går den vanligtvis att bromsa. Under världsglaukomdagen den 12 mars uppmärksammar Synoptik sjukdomen och bjuder in Glaukomförbundet till utvalda butiker runt om i landet för att sprida kunskap om glaukom och vikten av att regelbundet undersöka synen och ögonen.

Synoptik och Glaukomförbundet har ett långtgående nationellt samarbete med syfte att uppmärksamma den allvarliga ögonsjukdomen glaukom. Många svenskar drabbas men få vet om att de har den. Glaukom, eller grön starr, smyger sig ofta på successivt över tid, vilket gör att ögonen anpassar sig och kompenserar för varandra. Det gör att det är svårt att själv upptäcka att man har ögonsjukdomen.

Samarbetet med Glaukomförbundet är en del av det arbete som Synoptik gör för att engagera sig i frågan, som uppmärksammas världen över 10–16 mars 2024 under världsglaukomveckan.
– Tillsammans med Glaukomförbundet belyser vi denna allvarliga ögonsjukdom och hoppas kunna förbättra den generella ögonhälsan genom att informera om och sprida kunskap kring ämnet, säger Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik.

Eftersom det är svårt att själv upptäcka tecken på glaukom är det viktigt att göra en synundersökning som även innefattar en ögontrycksmätning, ögonbottenfoto och synfältsmätning särskilt om glaukom finns i släkten, då det kan vara ärftligt. I de fall man har det i släkten rekommenderar Synoptik att undersöka synen regelbundet från 40 års ålder.
– Genom att vi även tittar på ögontrycket, ögonbottenfotot och synfältet under våra synundersökningar kan vi upptäcka eventuella tecken på glaukom i ett tidigt skede. Glaukom kan inte förebyggas, men sjukdomsförloppet kan bromsas med hjälp av trycksänkande ögondroppar, säger Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik.

VAD: Glaukomförbundet gästar Synoptik i utvalda butiker runt om i Sverige
VAR och NÄR: https://www.synoptik.se/artiklar/gron-starr

På plats den 12 mars kommer representanter från Glaukomförbundets lokala föreningar finnas. Här kan man ställa frågor och lära sig mer om glaukom om du själv är drabbad eller om du är anhörig till någon med glaukom. Vanligast är att personer över 40 år drabbas av glaukom, men yngre personer kan bli drabbade.

För ackreditering eller mer information kontakta:
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46 (0)70-746 25 79,
e-post:
anders.ekhammar@upstreamcom.se

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Tillsammans med Glaukomförbundet belyser vi denna allvarliga ögonsjukdom och hoppas kunna förbättra den generella ögonhälsan genom att informera om och sprida kunskap kring ämnet.
Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik
Genom att vi även tittar på ögontrycket, ögonbottenfotot och synfältet under våra synundersökningar kan vi upptäcka eventuella tecken på glaukom i ett tidigt skede. Glaukom kan inte förebyggas, men sjukdomsförloppet kan bromsas med hjälp av trycksänkande ögondroppar.
Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik