Bokslutskommuniké 2022

Pressmeddelande, Stockholm 2 februari 2023

Rekordkvartal för TagMaster

Oktober-december 2022

• Nettoomsättningen ökade under fjärde kvartalet med 25,2% till 104,6 MSEK (83,5). Den valutajusterade tillväxten uppgick till 18,5 procent.
  • Justerad EBITDA ökade under fjärde kvartalet med 189,0% till 14,7 MSEK (5,1), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 14,0% (6,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 2,6 MSEK (-1,7) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 2,4% (-2,0).
  • Kvartalets resultat uppgick till 38,0 MSEK (-4,3) varav 30,7 MSEK är en effekt av värderade tidigare års underskottsavdrag.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,59 (-0,29) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1,2 MSEK (13,7).

Januari-december 2022

• Nettoomsättningen ökade under perioden med 9,7% till 358,6 MSEK (326,9). Den valutajusterade tillväxten uppgick till 1,0 procent.
  • Justerad EBITDA minskade under året med 20,6% till 27,0 MSEK (34,0), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 7,5% (10,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,1 MSEK (9,6) vilket motsvarar en rörelsemarginal om -2,0% (2,9).
  • Årets resultat uppgick till 24,2 MSEK (5,9) varav 30,7 MSEK är en effekt av värderade tidigare års underskottsavdrag.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,65 SEK (0,4).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6,7 MSEK (26,2).
  • Styrelsen föreslår inte någon utdelning för 2022.
Belopp i TSEK 2022
okt-dec
okt-dec
Helår
Helår
Nettoomsättning 104 602 83 531 358 603 326 886
Nettoomsättningstillväxt, % 25,2 23,2 9,7 14,1
Bruttomarginal, % 68,5 72,7 68,3 68,4
Justerad EBITDA 14 677 5 079 26 970 33 958
Justerad EBITDA-marginal, % 14,0 6,1 7,5 10,4
Soliditet, % - - 60,9 54,4
Kassaflöde från den löpande verksamheten, MSEK 1,2 13,7 -6,7 26,2
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader) - - 0,8 0,3
Antal anställda vid periodens utgång - - 120 137

VD kommentar

Vi har under kvartalet upplevt en god efterfrågan på våra lösningar och försäljningen för kvartalet var rekordhög. Försäljningen ökade med drygt 18 procent jämfört med fjärde kvartalet 2021 och marginalen på justerad EBITDA-nivå på 14 procent är den högsta vi har uppnått ett enskilt kvartal. Både Segment Europa och Segment USA visar tillväxt under kvartalet.

TagMaster har, som så många andra teknikföretag, under kvartalet påverkats av fortsatt komponentbrist och även av kapacitetsbrist hos vår huvudleverantör. Genom fokuserat sourcingarbete och stor flexibilitet lyckas vi ändå hålla hög leveranskraft gentemot våra kunder, vilket bidrar till vår starka tillväxt.

Under kvartalet har vi påverkats av kostnadsökningar för både elektronikkomponenter och insatsvaror. Med prishöjningar till kunder och intern effektivitet lyckades vi nå en acceptabel bruttomarginal på 68,5 procent under perioden, som dock är lägre än under fjärde kvartalet 2021.

Med tanke på den utmanande inköpssituationen och kapacitetsbrist i vår outsourcade produktion är vi väldigt nöjda med fortsatt bra bruttomarginal. För helåret har vi samma bruttomarginal som förra året. Det visar att vårt erbjudande tål prishöjningar utan att tappa i attraktivitet.

Under det tredje kvartalet påbörjades ett effektivitetsprogram i Frankrike som syftar till att öka organisationens effektivitet, förenkla strukturer och minska kostnader samtidigt som vi fortsätter att utveckla branschledande produkter och öka vår kommersiella kapacitet. Dessa åtgärder exekverades under fjärde kvartalet och kommer att resultera i årliga kostnadsbesparingar på drygt 11 miljoner kronor med full effekt från andra kvartalet 2023, och netto cirka 7 miljoner kronor efter ökade investeringarna i försäljning. Effektivitetsprogrammet har bland annat lett till att vårt senaste förvärv, Citilog, nått lönsamhet under fjärde kvartalet. Tillhörande engångskostnader uppgick till 3,8 miljoner kronor.

Vi har under perioden fortsatt investera i teknikledarskap inom våra områden och utvecklar mer kompletta lösningar som ger vårt erbjudande ökad konkurrenskraft och för oss upp i värdekedjan. Fokus riktas alltmer mot lösningar som kan bidra till ett hållbarare transportsystem där analys, AI och Deep Learning spelar en viktig roll. Vi ser även att vår satsning på energisnåla sensorsystem, där de flesta av våra lösningar kan drivas med solenergi, samt sensorsystemens enkelhet, konfigurering via läsplatta eller mobil, skapar fler affärsmöjligheter. Kostnadseffektivitet är även nödvändigt för att möjliggöra investeringar i teknikledarskap, stärka vår uthållighet och konkurrenskraft.

Koncernens omsättning under det fjärde kvartalet uppgick till 104,6 miljoner kronor, vilket är en ökning med 25,2 procent jämfört med samma period 2021. Kvartalets organiska omsättningsförändring, med justering för valutakurseffekter om 5,6 miljoner kronor, uppgick till 15,5 miljoner kronor motsvarande en ökning med 18,5 procent. Traffic Solutionsaffären uppgick till 86,4 miljoner kronor, vilket är en ökning med cirka 47 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021. Under kvartalet stod Traffic Solutions för 83 procent av försäljningen, medan Rail Solutions stod för 17 procent.

I kvartalet var bruttomarginal på 68,5 procent med ett justerat EBITDA-resultat på 14,7 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 14 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1,2 miljoner kronor och koncernens soliditet låg på 60,9 procent vid periodens utgång.

Kassaflödet påverkades negativt av förändringar i rörelsekapital kopplat till ökningar i lagret och att en stor del av faktureringen skedde i slutet av kvartalet och att kundfordringar därmed har ökat. Lagret har ökat under kvartalet med cirka 3 procent till följd av vår satsning på att hålla en hög servicenivå mot våra kunder och att kunna leverera även i tider med svåra leveransstörningar. Arbetet med att minska det arbetande kapitalet har fortsatt fokus framöver.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt goda förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet och vi är fast beslutna att fortsätta göra TagMaster till ett starkare och tåligare bolag samtidigt som vi når en högre tillväxtkurva. Att vi arbetar med att förbättra trafikmiljön i städer och storstadsområden världen över ger oss en mycket bra position inför de massiva investeringspaket som har lanserats i Europa och USA och som i stora stycken inriktas på gröna investeringar.

Strategin och den värdeskapande potentialen har inte förändrats på grund av de kortsiktiga begränsningarna i leveranskedjan och våra satsningar på tillväxt via innovation, kommersiellt fokus och förvärv gör att vi har en positiv syn på bolagets utveckling för de kommande åren.

Jonas Svensson

Granskning av revisorer

Delårsrapporten har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Finansiell kalender

28 april 2023:                         Delårsrapport för första kvartalet 2023

16 maj 2023:                          Årsstämma, Kista

14 juli 2023:                           Delårsrapport för andra kvartalet 2023

31 oktober 2023:                   Delårsrapport för tredje kvartalet 2023

2 februari 2024:                          Bokslutskommuniké 2023

Årsstämman 2023

Styrelsen har beslutat att årsstämman kommer att hållas den 16 maj 2023 i Kista. Kallelse kommer att utgå i vederbörlig ordning.

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com

Denna information är sådan information som TagMaster AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari, 2023 kl. 8.00 CET.

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA - under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks - med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden.