DELÅRSRAPPORT FÖR TAGMASTER AB (publ.)

PERIODEN 2009-01-01 – 2009-06-30 • Nettoomsättningen kvartal 2: 10,7 MSEK (17,0) • Resultat för kvartal 2: -2,5 MSEK (0,2) • Orderstock vid periodens slut: 25,3 MSEK (28,7) • Ökat intresse och marknadsnärvaro i Mellanöstern • Fortsatt stark utveckling i regionen Americas • Nya orders inom Transportation till bland andra Bombardier • Optionsprogram genomfört för de anställda under juni resulterade i tecknande av 850.000 optioner Fakturering och resultat Under andra kvartalet 2009 uppgick nettoomsättningen till 10,7 MSEK (17,0 MSEK motsvarande period föregående år). Resultatet blev -2,5 MSEK (0,2), vilket motsvarar -0,05 SEK (0,01) per aktie (totalt 47 506 491 respektive 35 850 000 aktier). Kvartal två har varit tyngt av den pågående lågkonjunkturen, där orderingången inom affärsområdet Access skjutits på framtiden alternativt uteblivit. Inom affärsområdet Transportation har leveranserna mot tagna order skjutits på framtiden, dock utan att affärerna förlorats. Förseningarna inom Transportation gav en produktmix med lägre marginaler än föregående års period. Bruttomarginalen under kvartalet var därför 56 % (64 %), vilket är i linje med den förväntade, givet kvartalets produktmix. Omkostnaderna uppgår under kvartalet till 8,5 (10,0) MSEK inklusive balanserade utvecklingskostnader, vilket är i linje med föregående kvartal. På grund av lågkonjunkturen har bolaget valt att vänta med planerade satsningar och kostnadsbilden är därför under den budgeterade under 2009. Aktivering av direkta utvecklingsutgifter uppgår under kvartalet till 0,2 MSEK (-). De under året ackumulerade aktiverade utvecklingsutgifterna uppgår därmed till 1,0 (-) MSEK. Avskrivningstakt är 3 år. En korrigering i bokföringen avseende intäktsförda aktiverade utvecklingsutgifter för kvartal ett har gjorts per den 30 juni 2009 med 0,7 MSEK. Detta rör externa utvecklingsutgifter, som istället för att intäktsföras i resultaträkningen bokas som minskad kostnad. Aktivering av interna utvecklingsutgifter sker fortsatt via intäktsbokning. Orderstocken uppgår per 30 juni 2009 till 25,3 MSEK (28,7). Likviditet Per 30 juni 2009 förfogade koncernen över 2,2 MSEK (2,2 per 30 juni 2008), varav checkräkningskredit 4,0 MSEK (7,0). Kundfordringarna uppgick till 7,8 MSEK (13,8) och leverantörsskulderna till 2,9 MSEK (7,5). Lagret uppgick till 7,5 MSEK (8,7). Marknad Den globala lågkonjunkturen har lett till ett svagt halvårsresultat för TagMaster, trots ett stort antal proaktiva åtgärder framför allt med syfte att höja säljkapaciteten. Den återhämtning som märktes under den senare delen av kvartal ett blev relativt kortvarig. Som en följd av detta var efterfrågan på TagMasters produkter under kvartal två relativt svag. Som motåtgärd har TagMaster ytterligare ökat fokus på strategiska partners och investerat i marknadsanalyser. I regionen EMEA har Mellanöstern visat ökad intresse och aktivitet. TagMaster har etablerat ett antal nya affärspartners, både distributörer och systemintegratörer. Ett antal mindre projekt har vunnits och levererats och även en rad större projekt är under diskussion. Regionen Americas utvecklas fortfarande starkt. Varumärket TagMaster är väl etablerat inom Access, vilket leder till att fler starka systemintegratörer har påbörjat samarbete med TagMasters distributör. Regionen APAC levererar fortfarande under förväntan. Många projekt har stoppats på grund av den finansiella situationen. Positivt är dock att försäljningen till Shanghai Richor Commercial Co., Ltd i Kina, som TagMaster etablerade nytt samarbetsavtal med under mars 2009, har påbörjats igen. Inom applikationsområde Transportation har andra kvartalet haft en stark försäljning till Bombardier där produkter har levererats till både gamla och nya projekt i framför allt Asien. TagMaster vann också nyligen en order i Spanien med en lokal tågtillverkare. Dock har TagMaster under första halvåret drabbats av en del förseningar i kundinstallationer. Generellt visar tågindustrin en fortsatt god tillväxt och TagMaster har en stor möjlighet att ta del av den. Produktutveckling Under andra kvartalet har produktledningen och utvecklingsavdelningen påbörjat implementeringen av beslut rörande produktportföljen som fattades under första kvartalet. Med ett tydligare marknadsbudskap och en mer anpassad portfölj ökar TagMasters konkurrenskraft betydligt. Framtidsutsikter Den globala lågkonjunkturen påverkar självklart många RFID-bolag världen över. Den konsolideringstrend som påbörjades för ett antal år sedan har förstärkts och påskyndats av den ekonomiska situationen i världen. RFID-marknaden är fragmenterad och många mindre bolag har svårt att nå lönsamhet, med konkurs eller försäljning till följd. TagMasters halvårsresultat är svagt, men konkurrenskraften har tveklöst ökat under de senaste 18 månaderna. Bolaget har vunnit ett flertal prestigeprojekt med fortsatt stor potential. TagMaster är världsledande inom 2.45 GHz RFID och har stora möjligheter att utnyttja kompetens och säljkanaler för att höja omsättningen när marknaden vänder uppåt. Rapportdagar för 2009 22 oktober 2009 delårsrapport 09-01-01 - - 09-09-30 12 februari 2010 bokslutskommuniké 09-01-01 - - 09-12-31 Kontaktpersoner Christopher Grahn, CEO i TagMaster AB (publ.), 08-632 19 50, christopher.grahn@tagmaster.com Kristian Hansen, CFO i TagMaster AB (publ.), 08-632 19 50, kristian.hansen@tagmaster.com