DELÅRSRAPPORT FÖR TAGMASTER AB (publ.)PERIODEN 2010-01-01 – 2010-06-30

TagMaster redovisar den största vinsten för ett första halvår någonsin

• Nettoomsättningen kvartal 2: 13,7 MSEK (10,7)
  • Ackumulerad nettoomsättning: 27,2 MSEK (19,8)
  • Resultat för kvartal 2: 1,2 MSEK (-2,5)
  • Ackumulerat resultat: 1,4 MSEK (-5,0)
  • Fortsatt positivt kassaflöde under andra kvartalet 2010
  • Återhämtning inom Access i Americas samt stabil utveckling i EMEA och APAC
  • Uppföljningsorder från Lloyds Register Rail rörande Gotcha värd 1,5 MSEK
  • Ny partner inom Transportation genom order från AnsaldoBreda värd 1,0 MSEK
  • Ny order av 150 st RFID-läsare i kinesiska underhållsverkstäder för tåg
  • Första leveranser av nya UHF-produkten XT-2
  • Upprepad prognos om vinst för helåret 2010

Fakturering och resultat

Under andra kvartalet 2010 uppgick nettoomsättningen till 13,7 MSEK (10,7 MSEK motsvarande period föregående år). Resultatet blev 1,2 MSEK (-2,5), vilket motsvarar 0,02 SEK (-0,05) per aktie (totalt 58 506 491 respektive 47 506 491 genomsnittligt antal aktier).

Nettoomsättningen under andra kvartalet ligger i nivå med föregående kvartal och enligt bolagets förväntningar. Bruttomarginalen under kvartalet uppgick till 55% (56%).

Omkostnaderna under kvartalet uppgår till 6,7 MSEK (8,0) exklusive balanserade utvecklingsutgifter. För andra kvartalet 2010 ingår här resultat för valutaexponering på -0,1 MSEK (+0,0).

Den starka nettoomsättningen tillsammans med de fortsatt låga omkostnaderna bidrar till positivt resultat även i andra kvartalet 2010. Bolaget redovisar därmed ett positivt första halvårsresultat 2010; något som inte skett sedan första halvåret 2004. Vinsten för första halvåret är den största vinsten för ett första halvår som bolaget någonsin har redovisat.

Valutasituationen har drabbat bolaget under första kvartalet, vilket också fortsatt under kvartal två. Både EUR och USD har fluktuerat kraftigt gentemot SEK, vilket föranlett bolaget att se över sina valutaflöden för att minska exponeringen samt skydda sig med hjälp av valutasäkringsinstrument.

Aktivering av direkta utvecklingsutgifter uppgår under kvartalet till 0,7 MSEK (0,2). De ackumulerade aktiverade utvecklingsutgifterna uppgår därmed till 2,2 (1,0) MSEK. Avskrivningstakt är 3 år.

Likviditet

Per den 30 juni 2010 förfogade koncernen över 4,0 MSEK (2,2), varav checkräkningskredit 3,0 MSEK (4,0) och spärrade medel 0,6 MSEK (0,0). Bolaget har därmed visat upp ett operativt kassaflöde på + 3,4 MSEK (-2,2) under första halvåret 2010.

Bolagets likviditetsplanering bygger på kontinuerligt prognosarbete av intäkter och kostnader samt kassaflödesanalyser. Styrelsen och ledningen prioriterar frågan om likviditeten och för en kontinuerlig dialog med kreditgivare för att nå en optimal kreditnivå.

Styrelsen gör i dagsläget bedömningen att med nuvarande strategiska prioriteringar, försäljningsutveckling och aktivitetsnivå att bolaget har kapital för de kommande 12 månaderna.

Kundfordringarna uppgick till 11,1 MSEK (7,8) och leverantörsskulderna till 5,9 MSEK (2,9). Lagret uppgick till 6,1 MSEK (7,5).

Marknad

Nettoomsättningen har varit fortsatt stark även under andra kvartalet. Den finansiella situationen runt om i världen sätter dock fortfarande sina spår i bolagets försäljning och bolagets partners är försiktiga med att köpa för att lägga på lager. Istället sker ofta leverans direkt i samband med affär med slutkund, vilket kortar hanteringstiden samt minskar flexibilitet och kapitalbindning.

Ett tecken på att världsekonomin på vissa håll börjat vända uppåt är att bolagets leverantörer flaggat för längre planering vid komponentinköp och i vissa fall till och med komponentbrist. Detta har under andra kvartalet lett till mindre störningar i bolagets leveransförmåga. Bolaget ser en viss risk för leveransstörningar även under tredje kvartalet, vilket tvingar bolaget till kontinuerliga prioriteringar inom logistik och produktion.

Access

Marknaden för Accessprodukter har utvecklats alltmer och bolaget har noterat en trend i att vissa partners och kunder söker alltmer komplexa lösningar inom delvis nya applikationsområden. Denna trend passar TagMaster utmärkt, med läsare och taggar väl anpassade för höga krav på prestanda, avancerad mjukvara och helhetslösningar. Därmed anser bolaget att de relativt höga bruttomarginalerna även i framtiden bör kunna försvaras. Den nya läsaren inom UHF-området kommer att komplettera produktutbudet på ett bra sätt.

EMEA fortsätter att leverera enligt förväntan. Marknaden för TagMasters produkter har inte helt repat sig efter lågkonjunkturen, men en klar förbättring kan skönjas. Bolaget fortsätter att bearbeta befintliga och nya marknader och har under kvartalet bland annat besökt mässan IFSEC UK i Storbritannien samt arbetat aktivt med nya affärsavtal i de för bolaget intressanta Östeuropa och Frankrike.

Efter ett svagt första kvartal har försäljningen i Americas ökat ordentligt under andra kvartalet. Försäljningen är därmed väl i linje med plan. Bolaget fortsätter sin aktiva bearbetning av regionen och besökte bland annat mässan IPI i Las Vegas under kvartal två tillsammans med sin lokala partner.

I regionen APAC har bolaget under kvartalet fortsatt sina leveranser till Commonwealth Games i Indien, om än i mindre omfattning än under första kvartalet. Flera potentiella affärer till Indien ligger för bearbetning och bolaget ser Indien som en mycket viktig marknad framöver. Vidare har under kvartalet fler partneravtal tecknats i Sydostasien.

Transportation

Den personella förstärkning inom applikationsområdet Transportation som skedde under 2009 börjar nu visa sig i orderboken genom fler affärer med befintliga, men också med nya partners.

Ytterligare leveranser har under kvartal två skett till två olika tunnelbanesystem i Asien, som kommunicerats tidigare och vars leveranser påbörjades etappvis under 2009.

Som offentliggjordes under juni 2010 har TagMaster återigen valts som leverantör till Lloyds Register Rail som leverantör av RFID-produkter till deras Gotcha Condition Monitoring System. Gotcha är ett system som mäter axeltryck, eventuella obalanser och hjulkvalitet hos förbipasserade tåg. Ordern är på c:a 1,5 MSEK och har levererats i sin helhet under juni 2010. TagMaster gjorde sin första leverans till Gotcha under 2004 och med denna uppgradering är installationen en av de största bolaget har i Europa.

I februari 2009 offentliggjorde TagMaster en affär med en ny partner i signalsystemleverantören Ansaldo STS i USA. Under juli 2010 offentliggjordes ytterligare en affär med ett bolag inom samma intressesfär; AnsaldoBreda Inc, som är en leverantör av intercity- och tunnelbaneapplikationer. Affären, som ska levereras till Buffalo i USA, överstiger 1,0 MSEK och kommer att levereras under åren 2010-2012.

I kategorin helt nya affärer har TagMaster, som offentliggjordes 2 augusti, via sin kinesiska partner Richor, under kvartalet vunnit en större order på 150 läsare för kinesiska underhållsverkstäder för tåg. Leverans kommer att ske löpande under 2010. Totalt kommer mer än 300 läsare att behövas i underhållsverkstäderna.

Produktutveckling

Under andra kvartalet 2010 har produktutvecklingen haft en fortsatt hög takt och resultatet av detta kommer att officiellt aviseras under tredje kvartalet 2010. Inom ramen för denna utveckling har första enhet av ny produkt skeppats till Kina för lokal språkanpassning och integration med ytterligare radiomoduler.

Beträffande det för TagMaster nya frekvensbandet UHF har leveranser av XT-2 och WindShield ID-tag skett till ett antal partners, vilket också tillkännagavs i en pressrelease den 15 juni 2010. Detta har mottagits mycket väl, inte minst då tidigare mjukvara för GEN4 och redan gjorda systemintegrationer för TagMasters produkter är giltiga även för denna nya UHF-läsare. Vidare har TagMaster med sitt unika koncept SecureMarkID en stark lösning kring säkerhetsaspekter och användbarhet som är viktig när man applicerar standarden ISO18000-6C inom de båda applikationsområdena Access och Transportation. TagMaster har av detta skäl också sökt varumärkesskydd för SecureMarkID.

Allmänt har under perioden fokus på avancerad kundutbildning funnits. Detta för att stödja säljverksamheten och öka framtida affärspotential genom att ta fram och tillhandahålla ett uppdaterat och modulbaserat utbildningsprogram som under kvartalet körts för partners i Asien och USA.

Organisation

Vid TagMasters årsstämma 22 april 2010 valdes Tomas Brunberg, en av personerna bakom ägarkonsortiet Ålandsbanken, till ny styrelseledamot. Övriga tre styrelseledamöter omvaldes.

Framtidsutsikter

TagMasters resultat för första halvåret 2010 är historiskt i många avseenden. Nettoomsättningen har återhämtat sig efter lågkonjunkturen, bruttomarginalerna försvaras väl och kostnaderna hålls på en balanserad nivå. Vinsten för första halvåret är också den största någonsin för ett första halvår.

Styrelsens och ledningens strategiska prioriteringar gör att bolaget upprepar sin prognos om att bolaget visar positivt helårsresultat för 2010, något som inte uppvisats sedan 2004.

En ökande andel av nettoomsättning inom Transportation samt en trend mot en produktlösning som är mer komplex inom Access gör att TagMaster står väl utrustade med sin befintliga produktportfölj inom 2,45 GHz. Den utveckling som sker i UHF-bandet, med produkten XT-2, kommer att komplettera portföljen på ett bra sätt.

Inom marknad söker TagMaster att utöka nettoomsättningen genom befintliga partners men även hos nya partners inom befintliga geografier samt inom kompletterande applikationsområden.

Optionsprogram

På årsstämman den 27 april 2009 beslutades om att erbjuda samtliga på bolaget heltidsanställda rätten att teckna högst 2 970 000 teckningsoptioner. Vid utgången av teckningstiden hade teckningsoptioner till ett antal om 850 000 st tecknats. Varje teckningsoption ger rätten att teckna en B-aktie i bolaget. Teckning kan ske under perioden 18 maj 2011 till 8 juni 2011. Teckningskursen framgår av årsstämmoprotokollets bilaga 3.

Rapportdagar under 2010

21 oktober 2010 delårsrapport 10-01-01 - - 10-09-30

10 februari 2011 bokslutskommuniké 10-01-01 - - 10-12-31

Kontaktpersoner