DELÅRSRAPPORT FÖR TAGMASTER AB (publ.)PERIODEN 2012-04-01 – 2012-06-30

Fokus på tre affärsområden

Nettoomsättning kvartal två: 11,3 MSEK (10,5)

Resultat för kvartal två: -0,6 MSEK (-1,7)

God orderingång och förstärkt orderbok

Ny strategisk inriktning mot marknaden på tre täter med fokus på tre affärsområden

Stort intresse för uppdraget som CEO för Tagmaster

Integration av det malaysiska bolaget i full gång

Kvalitetssäkring av bolagets verksamhet i Sverige och Malaysia inledd (ISO 9001)

Ny styrelse och ny inriktning

Bolagsstämman den 14 juni utsåg en helt ny styrelse bestående av Joe Grillo, Magnus Jonsson, Gert Sviberg och Rolf Norberg med den senare som ordförande. Arbetet med att vitalisera och rikta in bolaget mot marknad och försäljning inleddes omgående. De nyckelpersoner som tidigare lämnat in avskedsansökan och även tvingats lämna bolaget har återtagit sina ansökningar och detta har accepterats av bolaget.

Så som den tidigare styrelsen uttryckt i samband med stämman fanns ett finansieringsbehov motsvarande ”någon miljon” under den närmaste månaden. Sanningen var snarare mellan 1,5 och 2 miljoner per den 15 juni. Ett intensivt arbete vidtog för att klara av situationen om möjligt utan ytterligare upplåning. Genom mycket goda insatser från all personal har vi tillsammans lyckats öka fakturering, genomföra besparingar och planera betalningar i en sådan omfattning att ingen ytterligare finansiering krävts under perioden. En del i detta är att minimera de betydande konsultarvoden som betalats under det senaste halvåret. En annan del är beslut om flyttning till nya billigare lokaler per den 1 september 2012. I övrigt råder fortsatt sparsamhet inom företaget.

Fakturering och resultat

Både orderingång och fakturering var mycket god under senare delen av juni, vilket innebar att andra kvartalet trots en svag inledning resulterade i en nettoomsättning om 11.3 MSEK (10.5). Resultatet blev -0,6 MSEK (-1,7) vilket motsvarar 0.00 SEK (-0,02) per aktie (totalt 99.846.275 respektive 65.494.766 genomsnittligt antal aktier).

Omkostnaderna under kvartalet uppgick till 7,2 MSEK (7,6). I samband med arbetet med bokslutet för andra kvartalet upptäcktes att en del kostnader underskattats i Q1-bokslutet. Den aviserade lönesänkningen för personalen var i realiteten ingen lönesänkning utan en övergång från fast till rörlig lön. Enkelt uttryckt kan man säga att ett dåligt resultat skulle innebära lönesänkning, ett ”hyfsat” resultat skulle innebära oförändrad lön medan ett bra resultat skulle innebära löneökning. De faktiskt utbetalade lönerna var sänkta men då man räknade med ”hyfsat” utfall borde man gjort en reservation för att extralön med största sannolikhet skulle utbetalas i December. Vår bedömning är att denna extralön inklusive arbetsgivaravgifter kommer att uppgå till över 1 MSEK. I bokslutet för Q2 har upptagits 528.000 SEK varav hälften borde redovisats i Q1. Även en del andra kostnader som egentligen tillhör Q1 har redovisats i Q2. Det korrekta utfallet för Q1 borde därför vara drygt 300.000 SEK sämre än redovisat. Alla jämförelsesiffror utgår dock från de tidigare redovisade siffrorna.

Det operativa rörelseresultatet för TagMaster AB uppgick till -0,6 MSEK (-1,9) och för koncernen till   -0,6 MSEK (-1,9).

Likviditet

Koncernens likviditet har under en längre tid varit pressad. Detta beror framförallt på det den stora förlusten 2011. För att förbättra situationen har ett antal åtgärder vidtagits. Ett aktieägarlån på 2,9 MSEK med förfallodag 2012-06-30 har konverterats till aktiekapital. Efter diskussioner med ett antal större leverantörer har betalningsvillkoren förbättrats. Det fortsatta arbetet med kostnadsbesparingar, t.ex. flytt till mindre kontor i september med betydligt lägre hyra kommer på sikt att påverka likviditeten positivt. Vidare har den goda orderingången i slutet av kvartalet inneburit förbättrad situationen. Företaget har under andra kvartalet därför haft ett betydande positivt kassaflöde.

Bolagets likviditetsplanering bygger på regelbunden uppföljning av kostnader och intäkter samt detaljerad analys av kassaflödet för den närmaste tiden. Likviditet och kassaflöde är prioriterade frågor i det dagliga arbetet och dialogen med kreditgivare, leverantörer och kunder pågår kontinuerligt. Styrelsen gör därför i dagsläget och baserat på bolagets reducerade kostnadsmassa och den positiva försäljningsutveckling vi nu ser bedömningen att bolaget har tillräcklig likviditet för de kommande 12 månaderna.

Kundfordringarna uppgick till 6,0 MSEK (8,3) och leverantörsskulderna till 3,9 MSEK (4,9). Lagret uppgick till 7,0 MSEK (8,3).

Försäljning

Som nämnts ovan har försäljningen varit god under andra kvartalets sista veckor. TagMaster har även därefter haft god orderingång och de senaste tillskotten kommer dels från en aktiv marknad för access och parkering (AVI), dels från en första större order som i sin tur är en del av ett ytterligare större projekt inom Transportation.

Ny strategisk inriktning

Marknadssidan har tillsammans med ledande personal i bolaget och tillsammans med styrelsen arbetat fram en ny strategisk inriktning för bolaget under tiden efter den 15 juni. Detta innebär att bolaget kommer att fokusera på tre affärsområden.

Access och Parkering (AVI): Detta område är idag delvis självgående och bygger på ett stort antal distributörer och integratörer. Avsikten är att stärka detta och göra det än mer självgående genom att mer systematiskt utnyttja det applikationskunnande som finns hos bolagets partners och samtidigt effektivisera distributionen för att nå ut till fler integratörer utan att därför behöva utöka bolagets egna resurser.

Transportation: Ett satsningssegment som har god potential genom att bolagets produkter nu haft några år på sig att visa sin styrka. Detta gäller både det traditionella 2,45 GHz sortimentet och det nytillkomna UHF-programmet. Stor kraft och därmed också resurser kommer att läggas på att ackvirera ytterligare kunder inom detta segment. Då det ofta handlar om projekt i mångmiljonklass och då dessa ligger ojämnt fördelade över tiden och även är förknippade med relativt långa planerings- och beslutsprocesser är det viktigt för jämn beläggning att arbeta med många signalsystem- och tågleverantörer parallellt för att få en stabil affär. En betydande tillväxt är att vänta inom detta segment som har många spännande möjligheter till både ROI och miljöförbättringar.

Logistik: Detta är ett nytt segment som ännu är ganska oprövat och vi ser detta som en potential för att hitta nya affärsmöjligheter. Logistik är ett vitt begrepp och kan innehålla allt från containers och gasflaskor till långtradare och godsterminaler. Det mesta som rör sig kan behöva identifieras, det gäller personer och gods såväl som olika bärare av gods. TagMaster kommer inom detta område att fokusera på kunder som har behov av det som är företagets styrka – tillförlitliga och robusta lösningar inom det övre segmentet av RFID.

Tre täter – ny organisation

TagMasters organisation kommer att följa de tre huvudområdena ovan med marknadssidan i täten och med stöd av teknik, logistik och administration. Personer med ansvar för respektive segment är utsedda. Det finns också en avdelning ansvarig för R&D och produktion. En tredje huvudfunktion är ekonomi och administration och det finns en utsedd person för kvalitetssäkring (QA). Organisationen skall framdeles vara säljdriven och med övriga funktioner som stöd i stort och smått.

Kvalitetsarbete (ISO 9001)

Alltfler kunder, speciellt inom satsningsområdet Transportation ställer krav på att bolaget är kvalitetscertifierat. Detta har varit fallet i flera år och projektet har blivit uppskjutet vid ett flertal tillfällen. Projektledare har nu utsetts och arbetet har inletts med målsättning att vara certifierade både i Sverige och Malaysia per den 30 juni 2013.

Integration av TagMaster SB

Integrationen av TagMaster SB är nu i full gång. Beslut har tagits om försäljning, tekniskt samarbete och utbyte av personal för upplärning inom respektive områden, administration och kvalitetsarbete (ISO 9001). En säljansvarig från TagMaster AB kommer att göra en resa i Asien för att överlämna kundansvar till en kollega i Malaysia. Två tekniker kommer att besöka TagMaster i Kista för utbildning. Detta kommer att följas av att svenska tekniker på motsvarande sätt besöker Kuala Lumpur för utbildning. Ekonomisystemet Scala kommer under hösten att utvidgas till att även omfatta redovisningen i Malaysia. Det nu påbörjade kvalitetsprojektet inbegriper även den Malaysiska verksamheten från start.

Ny CEO till TagMaster-koncernen

Processen att söka ny VD till koncernen inleddes omgående efter bolagsstämman och intresset för uppgiften har varit överväldigande stort. Arbetet med att prioritera kandidater fortgår och målet är att kunna ta beslut före utgången av augusti och att ha en ny VD på plats under hösten. Under tiden drivs bolaget vidare med den kunniga och erfarna personal som finns och med stöd från såväl tf VD som styrelsen och dess ordförande.

Framtidsutsikter

Företaget har sin styrka i det övre segmentet av RFID med 2,45 GHz och UHF läsare och taggar med höga prestanda. Den redan bevisade tillförlitligheten och kompetensen inom detta område har redan resulterat i affärer med kunder som har mycket högt ställda krav inom såväl Transportation som inom AVI (Automatic Vehicle Identification) och nu senast också i några logistiklösningar. Med ytterligare fokus på dessa områden, som alla är växande marknader och med fokus på försäljning och nya kunder inom dessa segment finns goda möjligheter till tillväxt. Marknader som Kina och Indien är snabbt växande, men TagMasters marknadsandel på de traditionella europeiska marknaderna och än mer så på den amerikanska marknaden är liten. De nu befintliga etableringarna i USA, Kina och Malaysia är värdefulla plattformar för tillväxt på dessa marknader.

Kommande rapporter

25 oktober, kvartalsrapport januari-september 2012