Delårsrapport januari till juni 2022

Pressmeddelande, Stockholm, 15 juli 2022

Stabil efterfrågan och förbättrad bruttomarginal trots fortsatta störningar i leveranskedjan

Andra kvartalet 2022

• Nettoomsättningen minskade under andra kvartalet med 1,1% till 87,9 MSEK (88,9). Valutaeffekter har påverkat koncernens omsättning positivt med 5,4 MSEK
  • Justerad EBITDA minskade under andra kvartalet med 24,8% till 8,0 MSEK (10,7), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,1% (12,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till 0,9 MSEK (4,8) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,0% (5,3)
  • Kvartalets resultat uppgick till -0,7 MSEK (4,0)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,05 (0,27) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 MSEK (14,4)

Första halvåret 2022

• Nettoomsättningen ökade under första halvåret med 2,5% till 167,5 MSEK (163,3). Valutaeffekter har påverkat koncernens omsättning positivt med 11,1 MSEK.
  • Justerad EBITDA minskade under första halvåret med 65,5% till 7,1 MSEK (20,5), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 4,2% (12,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,0 MSEK (9,6) vilket motsvarar en rörelsemarginal om -4,2% (5,9)
  • Periodens resultat uppgick till -9,3 MSEK (8,4)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,64 (0,58) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 8,7 MSEK (17,8)
Belopp i TSEK 2022
april-juni
april-juni
jan-juni
jan-juni
R12M
juli-juni
Helår
Nettoomsättning 87 945 88 933 167 459 163 338 331 007 326 886
Nettoomsättningstillväxt, % -1,1 29,2 2,5 10,6 9,6 14,1
Bruttomarginal, % 70,4 62,4 68,5 64,4 70,4 68,4
Justerad EBITDA 8 012 10 661 7 077 20 526 20 508 33 958
Justerad EBITDA-marginal, % 9,1 12,0 4,2 12,6 6,2 10,4
Soliditet, % 55,1 49,2 - - - 54,4
Kassaflöde från den löpande verksamheten, Msek  11,3 14,4 8,7 17,8 17,1 26,2
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader) - - - - 0,1 0,3
Antal anställda vid periodens utgång 126 144 - - - 137

VD kommentar

Trots stora omvärldsutmaningar kan jag konstatera att vi under årets andra kvartal lyckats förbättra vår redan goda bruttomarginal, som är väsentligt högre än den var under det andra kvartalet förra året. Efterfrågan på våra lösningar är stabil och i USA ökar intäkterna med drygt 6 procent i lokal valuta och 24 procent i kronor jämfört med samma period förra året.

Vi påverkas, som så många andra teknikföretag, av fortsatt komponentbrist och även av kapacitetsbrist hos vår europeiska huvudleverantör. Vi har kunnat hantera dessa obalanser på ett bra sätt genom stor flexibilitet och med prishöjningar gentemot våra kunder.

Under kvartalet har vi påverkats av kostnadsökningar för både elektronikkomponenter och insatsvaror. Vi har därför fortsatt att öka våra komponentinköp via spotmarknaden för att kunna hålla våra åtagande mot våra kunder. Med prishöjningar till kunder och intern effektivitet lyckades vi nå en bruttomarginal som är väsentligt högre jämfört med andra kvartalet 2021. Med tanke på den utmanande inköpssituationen och kapacitetsbrist i vår outsourcade produktion är vi väldigt nöjda med att vi fortsatt har en bra bruttomarginal. Det visar att vårt erbjudande tål prishöjningar utan att tappa i attraktivitet.

Vi bedömer att bortfallet i omsättningen till följd av komponentbrist, kapacitetsbrist och allmänna störningar i leveranskedjan motsvarade cirka 5 procent av försäljningen under kvartalet, vilket är något mindre än tidigare kvartal. Vi är förberedda för fortsatta utmaningar under de kommande kvartalen och vi kommer att fortsätta att arbeta med priskompensation för de kostnadsökningar vi drabbas av.

Vi har under perioden fortsatt investera i teknikledarskap inom våra områden och utvecklar mer kompletta lösningar som ger vårt erbjudande ökad konkurrenskraft och för oss upp i värdekedjan. Fokus riktas alltmer mot lösningar som kan bidra till ett hållbarare transportsystem där analys, AI och Deep Learning spelar en viktig roll.

Under kvartalet har arbetet med att få lönsamhet i vårt senaste förvärv Citilog intensifierats och vi når break-even under kvartalet, vilket är ett första steg mot god lönsamhet. Citilogs strategi går ut på att fokusera på de områden där bolaget är världsledande som Incident Management och affärsmodellen justeras mot mindre risktagande. Vi fortsätter arbetet och bedömer att lönsamhet på samma nivå som övriga TagMastergruppen nås under början av nästa år.

Rail Solutions försäljning har under större delen av kvartalet varit avvaktande, men under senare delen av kvartalet har vi sett en ökad aktivitetsnivå och ökad orderingång.

Koncernens omsättning under det andra kvartalet uppgick till 87,9 miljoner kronor, vilket är en minskning med 1,1 procent jämfört med samma period 2021. Vår Traffic Solutionsaffär uppgick till 78,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med motsvarande period 2021. Under kvartalet stod Traffic Solutions för 89 procent av försäljningen, medan Rail Solutions stod för 11 procent.

Kvartalets bruttomarginal uppgick till 70,4 procent med ett justerat EBITDA-resultat på 8,0 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,1 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 miljoner kronor och koncernens soliditet låg på 55 procent vid periodens utgång. Arbetet med att minska det arbetande kapitalet har fortsatt fokus och kundfordringarna har minskat jämfört med motsvarande kvartal 2021. Lagret har ökat under kvartalet med cirka 12 procent till följd av vår medvetna satsning på att alltid hålla en hög servicenivå mot våra kunder och att kunna leverera även i tider med svåra leveransstörningar.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt goda förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet och vi är fast beslutna att fortsätta göra TagMaster till ett starkare och tåligare bolag samtidigt som vi når en högre tillväxtkurva. Att vi arbetar med att förbättra trafikmiljön i städer och storstadsområden världen över ger oss en mycket bra position inför de massiva återstartspaket som lanseras i Europa och USA och som i stora stycken inriktas på gröna investeringar.

Strategin och den värdeskapande potentialen har inte förändrats på grund av de kortsiktiga begränsningarna i leveranskedjan och våra satsningar på tillväxt via innovation, kommersiellt fokus och förvärv gör att vi har en positiv syn på bolaget utveckling för de kommande åren.

Jonas Svensson

Granskning av revisorer

Delårsrapporten har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Finansiell kalender

27 oktober 2022:                              Delårsrapport för tredje kvartalet 2022

2 februari 2023:                               Bokslutskommuniké 2022

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com

Denna information är sådan information som TagMaster AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juli, 2022 kl. 8.30 CET.

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA - under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks - med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden, telefon +46852800399, E-post: info@fnca.se , www.tagmaster.com