Delårsrapport januari till juni 2023

Pressmeddelande, Stockholm, 14 juli, 2023

Rekordresultat för TagMaster

April-juni 2023

• Nettoomsättningen ökade under kvartalet med 11,6 % till 98,2 MSEK (87,9). Den organiska och valutajusterade tillväxten uppgick till 6,2 %.
  • Justerad EBITDA ökade under kvartalet med 95,4% till 15,7 MSEK (8,0), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 15,9 % (9,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 7,7 MSEK (0,9) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,9 % (1,0).
  • Kvartalets resultat uppgick till 6,3 MSEK (-0,7).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,43 (-0,05) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 5,4 MSEK (11,3).

Januari-juni 2023

• Nettoomsättningen ökade under första halvåret med 15,0 % till 192,6 MSEK (167,5). Den organiska och valutajusterade tillväxten uppgick till 9,0 %.
  • Justerad EBITDA ökade under första halvåret med 232,5% till 23,5 MSEK (7,1), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 12,2% (4,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 7,8 MSEK (-7,0) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,0% (-4,2).
  • Periodens resultat uppgick till 6,6 MSEK (-9,3).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,45 (-0,64) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 21,0 MSEK (8,7).
Belopp i TSEK 2023
april-juni
april-juni
jan-juni
jan-juni
R12M
juli-juni
Helår
Nettoomsättning 98 165 87 945 192 555 167 459 383 700 358 603
Nettoomsättningstillväxt, % 11,6 -1,1 15,0 2,5 15,9 9,7
Bruttomarginal, % 71,6 70,4 71,0 68,5 69,5 68,3
Justerad EBITDA 15 653 8 012 23 533 7 077 43 424 26 970
Justerad EBITDA-marginal, % 15,9 9,1 12,2 4,2 11,3 7,5
Soliditet, % 63,9 55,1 - - - 60,9
Kassaflöde från den löpande verksamheten, Msek 5,4 11,3 21,0 8,7 5,7 -6,7
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader) - - - - 0,0 0,8
Antal anställda vid periodens utgång 113 126 - - - 120

VD-kommentar

Årets andra kvartal visar på en mycket positiv utveckling för TagMaster med ökande efterfrågan på våra lösningar i kombination med ett minskat kostnadstryck. Koncernens försäljning ökade såväl i Europa som i USA med en genomsnittlig ökning på nästan 12 procent jämfört med andra kvartalet 2022 samtidigt som vi höjde bruttomarginalen till 71,6 procent. Traffic Solutionsaffären ökar omsättningen med kraftigt förbättrad lönsamhet. Sammantaget innebär det att vi levererade ett rekordresultat under kvartalet.

Vi har under kvartalet sett en fortsatt förbättrad leveranssituation för kritiska komponenter och halvledare, vilket ledde till att vi fortsatt förbättrade vår leveransförmåga. Vi har dock även under det andra kvartalet haft kostnader för inköp på spotmarknaden, vilket förklaras av att tidigare beställda komponenter levererats under kvartalet. Även om vi under kvartalet fortsatt påverkats av vissa kostnadsökningar har vi med prisjusteringar mot kunder, intern effektivitet och gynnsam produktmix lyckats öka vår bruttomarginal med drygt 1,2 procentenheter till 71,6 procent. Flytten av produktionen för den amerikanska marknaden från Mexico till i Oakland, Kalifornien, slutfördes under kvartalet, vilket är innebär att vi uppfyller Buy America-kraven i 2021 Infrastructure Investment and Jobs Act. Det ger oss en fördel på den amerikanska marknaden.

Vi har under kvartalet fortsatt investera i koncernen gemensamma försäljningsorganisation och ytterligare integrerat våra verksamheter. Genom att bygga ONE TagMaster förenklar och snabbar vi på processer med syftet att bättre kunna skala våra kommersiella erbjudanden inom våra olika säljenheter. Konkret handlar det om att integrera våra CRM-system och vår marknadsföring, utveckla vårt säljarbete och spendera mer tid med våra prospekt och kunder både digitalt och fysiskt.

Efter genomfört effektivitetsprogram visar vårt senaste förvärv, Citilog, fortsatt tillväxt i kvartalet med bra lönsamhet. Citilog har under kvartalet lanserat en uppdatering av sitt automatiska incident managementsystem för tunnlar, broar och motorvägar, med ytterligare moduler för bland annat igenkänning av gångtrafikanter. Systemet baseras på AI och Deep learning.

Vi har under perioden fortsatt investera i teknikledarskap inom våra fokusområden och utvecklar mer kompletta lösningar som ger vårt erbjudande ökad konkurrenskraft. Fokus riktas alltmer mot lösningar som bidrar till ett hållbarare transportsystem där analys, AI och Deep Learning spelar en viktig roll. Vi ser även att vår satsning på energisnåla sensorsystem, där de flesta av våra lösningar kan drivas med solenergi och batterier samt sensorsystemens enkelhet, konfigurering via läsplatta eller mobil, skapar fler affärsmöjligheter.

Koncernens omsättning under det andra kvartalet uppgick till 98,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 11,6 procent jämfört med samma period 2022. Kvartalets organiska omsättningsförändring, med justering för valutakurseffekter om 4,7 miljoner kronor, uppgick till 5,5 miljoner kronor motsvarande en ökning med 6,2 procent. Traffic Solutionsaffären uppgick till 83 miljoner kronor, vilket är en ökning med cirka 5 procent jämfört med motsvarande kvartal 2022. Under kvartalet representerade Traffic Solutions 84 procent av försäljningen, medan Rail Solutions stod för 16 procent.

Bruttomarginalen landade på 71,6 procent med ett justerat EBITDA-resultat på 15,6 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 15,9 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5,4 miljoner kronor och koncernens soliditet låg på 63,9 procent vid periodens utgång.

Lagret har ökat sekventiellt under kvartalet med cirka 18 procent till följd av satsningen på att hålla hög servicenivå gentemot våra kunder och för att hantera obalanser i leveransförsörjningskedjan. Kundfordringarna har ökat sekventiellt under kvartalet med cirka nio procent men är på samma nivå som samma period 2022. Arbetet med att minska det arbetande kapitalet har fortsatt fokus.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt goda förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet och vi är fast beslutna att fortsätta göra TagMaster till ett starkare och tåligare bolag samtidigt som vi siktar mot en högre tillväxttakt. Att vi arbetar med att förbättra trafikmiljön i städer och storstadsområden världen över ger oss en mycket bra position med tanke på de massiva investeringspaket som har lanserats i Europa och USA och som i stora stycken inriktas på gröna investeringar.

Jonas Svensson

Finansiell kalender

31 oktober 2023:                      Delårsrapport för tredje kvartalet 2023

2 februari 2024:                               Bokslutskommuniké 2023

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com.

Denna information är sådan information som TagMaster AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 14 juli, 2023 kl. 8.00 CET.

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA - under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks - med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden.