Delårsrapport januari till september 2023

Pressmeddelande, Stockholm, 31 oktober, 2023

Rekordhög bruttomarginal och stark utveckling för Traffic Solutions segment Europa

Juli-september 2023

• Nettoomsättningen ökade under kvartalet med 0,4 % till 86,9 MSEK (86,5). Den organiska och valutajusterade förändringen uppgick till -4,1 %.
  • Justerad EBITDA ökade under kvartalet med 110,5 % till 11,0 MSEK (5,2), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 12,6 % (6,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till 0,2 MSEK (-2,6) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 0,3 % (-3,0).
  • Kvartalets resultat uppgick till 0,2 MSEK (-4,5).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,01 (-0,31) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4,1 MSEK (-16,6).
  • TagMaster förvärvade, via sitt amerikanska dotterbolag Sensys Networks, amerikanska Image Sensing Systems (ISS) radarverksamhet (RTMS) med tillträde den 31 augusti för en köpeskilling om 4,8 MUSD (51,5 MSEK).

Januari-september 2023

• Nettoomsättningen ökade under perioden med 10,0 % till 279,5 MSEK (254,0). Den organiska och valutajusterade tillväxten uppgick till 3,8 %.
  • Justerad EBITDA ökade under perioden med 180,7 % till 34,5 MSEK (12,3), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 12,3% (4,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till 8,0 MSEK (-9,7) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 2,8 % (-3,8).
  • Periodens resultat uppgick till 6,8 MSEK (-13,8).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,47 (-0,94) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 25,1 MSEK (-7,9).
Belopp i TSEK 2023
juli-sept
juli-sept
jan-sept
jan-sept
R12M
okt-sept
Helår
Nettoomsättning 86 896 86 543 279 451 254 002 384 053 358 603
Nettoomsättningstillväxt, % 0,4 8,2 10,0 4,4 13,8 9,7
Bruttomarginal, % 73,1 67,6 71,6 68,2 70,8 68,3
Justerad EBITDA 10 979 5 215 34 512 12 293 49 189 26 970
Justerad EBITDA-marginal, % 12,6 6,0 12,3 4,8 12,8 7,5
Soliditet, % 59,9 56,1 - - - 60,9
Kassaflöde från den löpande verksamheten, Msek 4,1 -16,6 25,1 -7,9 26,3 -6,7
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader) - - - - 1,0 0,8
Antal anställda vid periodens utgång 118 125 - - - 120

VD-kommentar

Vi fick under det tredje kvartalet ytterligare bevis på att vår strategiska satsning på lösningsområdet Traffic Solutions är rätt väg att gå. Omsättningen för Traffic Solutions ökade med cirka 7 procent jämfört med samma period förra året och stod för 90 procent av koncernens totala omsättning. För att ytterligare öka takten genomförde vi ett förvärv inom Traffic Solutions under kvartalet, då vår amerikanska verksamhet förvärvade radarverksamheten från Image Sensing Systems (ISS).

Den positiva utvecklingen för Traffic Solution nåddes trots att ett par större kundprojekt inom Segment USA senarelades till 2024. Kvartalet gav en rekordhög bruttomarginal kombinerat med kostnadskontroll och därmed ett dubblerat resultat jämfört med tredje kvartalet 2022.

En av orsakerna till den positiva utvecklingen är att tillgängligheten på material har förbättrats under kvartalet och att ledtiderna på elektronikkomponenter minskar, vilket ökar vår leveranskraft. Dock är priserna fortfarande kvar på höga nivåer.

Vår tillväxtstrategi inom Traffic Solutions går dels ut på organisk tillväxt, dels via noggrant utvalda förvärv enligt en modell där vi prioriterar vissa utvalda teknologiområden Under kvartalet förvärvade vi radarverksamheten från Image Sensing Systems (ISS) där vi förvärvar alla tillgångar relaterade till ISS radardivision.

Med förvärvet stärker vi vår amerikanska verksamhets erbjudande genom att kunna leverera både sensorlösningar för markinstallation och en serie högpresterande radarbaserade sensorlösningar för installation ovan jord. Vi kommer därför att vara bättre positionerade för att möta den växande efterfrågan på multisensorlösningar. Vi ser vidare en stor potential i att fortsätta utveckla både produkterna och försäljningen på både den amerikanska marknaden och genom vårt globala partnernätverk utanför USA.

Under kvartalet fortsatte vi att investera i försäljningsorganisation och att ytterligare integrera våra verksamheter. Genom att bygga ONE TagMaster förenklar och snabbar vi på processer med syftet att bättre kunna skala vårt kommersiella erbjudande inom våra olika säljenheter. Rent konkret handlar det om att flytta fram vår kommersiella position inom försäljning och marknadsföring, utveckla vårt säljarbete och spendera mer tid med våra presumtiva och befintliga kunder både digitalt och fysiskt.

Koncernens omsättning under det tredje kvartalet uppgick till 86,9 miljoner kronor, vilket är en ökning med 0,4 procent jämfört med samma period 2022. Kvartalets organiska omsättningsförändring, med justering för valutakurseffekter och förvärv, uppgick till -3,6 miljoner kronor motsvarande en minskning med 4,1 procent. Traffic Solutionsaffären uppgick till 78 miljoner kronor, vilket är en ökning med cirka 7 procent jämfört med motsvarande kvartal 2022. Under kvartalet stod Traffic Solutions för 90 procent av försäljningen, medan Rail Solutions stod för 10 procent. Den positiva utvecklingen för vår Traffic Solutionaffär understryker vårt strategiska fokus att organiskt och via förvärv investera ytterligare i denna del.

Bruttomarginalen på koncernnivå landade på 73,1 procent med ett justerat EBITDA-resultat på 11,0 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 12,6 procent. Den förbättrade bruttomarginalen är driven av en kombination av gynnsam valutasituation, genomförda prisjusteringar och effektivitet i vår supply chain. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4,1 miljoner kronor och koncernens soliditet låg på 59,9 procent vid periodens utgång.

Sekventiellt har lagret minskat något, men inräknat förvärvet av ISS radarverksamhet har det ökat med cirka 37 procent. Kundfordringarna har marginellt minskat under kvartalet och är på lägre nivå jämfört med samma period 2022. Arbetet med att minska det arbetande kapitalet har fortsatt fokus.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt goda förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet och vi är fast beslutna att fortsätta göra TagMaster till ett starkare och tåligare bolag samtidigt som vi siktar mot en högre tillväxtkurva.

Jonas Svensson

Granskning av revisorer

Delårsrapporten har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Finansiell kalender

2 februari 2024:                              Bokslutskommuniké 2023

Vecka 13 2024:                               Publicering av Årsredovisning för räkenskapsåret 2023, tillgänglig på hemsidan

2 maj 2024:                                     Årsstämma Kista

25 april 2024:                                  Delårsrapport för första kvartalet 2024

12 juli 2024:                                     Delårsrapport för andra kvartalet 2024

23 oktober 2024:                             Delårsrapport för tredje kvartalet 2024

5 februari 2025:                               Bokslutskommuniké 2024

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com.

Denna information är sådan information som TagMaster AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 31 oktober, 2023 kl. 08.00 CET.

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA - under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks - med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden.