• TagMaster AB/

Intresset för TagMasters kameror för avläsning av registreringsskyltar bedöms öka för lösning för brottsbekämpning och införande av miljözoner

Pressmeddelande, Stockholm, 12 oktober 2023

TagMaster, en ledande tillverkare och leverantör av datalösningar och avancerade sensorsystem för Smarta Städer inom Traffic och Rail, bedömer att intresset för bolagets ANPR-kameror (Automatic Number Plate Recognition) för lösningar inom säkerhet och brottsbekämpning såväl som för införande av miljözoner kommer att öka. Nyligen föreslog till exempel den svenska regeringen användning av avläsning av registreringsskyltar som ett sätt att motverka den allt grövre brottsligheten och Stockholm Stad har beslutat att införa förbud för bensin- och dieselbilar i 20 innerstadskvarter.

TagMaster har lång erfarenhet av lösningar för att med kamera läsa av nummerskyltar på bilar främst för effektiv trafikhantering, vägtullar och liknande tillämpningar, men även till polisen i Storbritannien, som ligger betydligt längre fram vad gäller kameraövervakning i brottsbekämpande syfte.

TagMaster har bland annat anlitats av brittisk Home Office, den brittiska regeringens departement som har hand om polis- och säkerhetsfrågor, för att tillhandahålla en nationell standard för inspelning av passager vid kamerastationer. TagMasters lösningar används dessutom redan för accesskontroll av fordon vid miljözoner i London och i en del andra städer i Storbritannien.

”Tyvärr kan vi konstatera att intresset för lösningar av säkerhets- och brottsbekämpningsskäl ökar i takt med den galopperande gängkriminalitet i kombination med en mer militärt hotfull värld. Vi är dock glada om våra lösningar kan hjälpa till att göra samhällen säkrare och tryggare. Samtidigt är det positivt om våra lösningar kan hjälpa till i arbetet med att skapa en bättre miljö till exempel genom miljözoner, säger Jonas Svensson, VD, TagMaster.

Vad det handlar om är TagMasters ANPR-kameror, som är bland de mest avancerade kameror för avläsning av registreringsskyltar som finns på marknaden. För ett par år sedan lanserade TagMaster sin kamerafamilj TagMaster CT, som är IP-baserad med egenutvecklad mjukvara som möjliggör lösningar som bygger på AI och deep learning. Kamerafamiljen är specialdesignad för applikationer inom parkering, access och säkerhet samt intelligenta trafikövervakningssystem.

Med mjukvara för AI (Artificiell Intelligens) och deep learning erbjuder kameran lösningar för automatisk räkning av fordon som åker in och ut på en parkering, automatiserad tillträde för fordon som har tillåtelse att ta sig in i städernas miljözoner eller på ett skyddat område respektive hinder för obehöriga fordon att ta sig in, larmhantering samt automatisk hantering av trafikavgifter, vägtullar och böter.

”Det gör att vi erbjuder marknadens troligen bästa ANPR-kameror för lösningar inom parkering, access och säkerhet samt trafikövervakningssystem och därmed för polisiära behov. Det är alla lösningar där det är oerhört viktigt att snabbt och korrekt kunna identifiera fordon”, säger Jonas Svensson, VD, TagMaster.

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA – under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks – med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden,www.tagmaster.com

Citat

Jonas Svensson, VD TagMaster