TagMaster lanserar radardetektorsystem för cyklister och fotgängare

Pressmeddelande, Stockholm, 4 november 2020

TagMaster, en ledande tillverkare och leverantör av avancerade sensorsystem för Smarta Städer inom Traffic och Rail, lanserar ett radardetektorsystem som mäter flöden av cyklister och fotgängare i citymiljö. Systemet är den första intelligenta cykel- och fotgängardetektorn på marknaden. Lanseringen är ytterligare ett resultat av TagMasters satsning på lösningar för så kallad Active Travel, som medverkar till den nödvändiga omställningen av transportsystemet.

Det nya radardetektorsystemet lanseras samtidigt i Frankrike och Storbritannien och ska på ett enkelt sätt hjälpa städer att utveckla bättre lösningar för cykeltrafik och fotgängare.

”Vi ser en stark utveckling mot att cykeltrafik och fotgängare, så kallad Active Travel, börjar få samma status i trafikflödena som bilister. Denna utveckling har intensifierats under den pågående pandemin och stora satsningar görs på lösningar för cykeltrafik och fotgängare i storstäder i Europa”, säger Jonas Svensson, VD, TagMaster.

Systemet är enkelt att implementera då detektorerna monteras på befintliga stolpar och vägmärken i trafiken utan att några sensorer i marken behöver installeras. Det gör även att systemet kan användas för såväl tillfälliga mätningar som stationärt för långsiktiga mätningar.

Med systemet kan den ansvariga trafikmyndigheten mäta såväl riktning som frekvens för cykeltrafik och fotgängare. CityRadar-enheten kan drivas med el-, sol- eller batteriförsörjning. Den är utrustad med ett 4G-modem för fjärransluten datainsamling samt Bluetooth för lokal konfiguration via en app.

”Active Travel är en marknad med stark tillväxt och lanseringen är därför strategisk för oss”, säger Jonas Svensson.

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA - under varumärkena TagMaster och Sensys Networks - med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden, telefon +46852800399, E-post: info@fnca.se , www.tagmaster.com