Här är de fem finalisterna i Children’s Climate Prize 2021

Australien, USA, Brasilien och Kenya är länderna som årets finalister kommer ifrån. Nu presenteras samtliga finalister och deras respektive projekt. Av dessa fem kommer en stå som slutgiltig vinnare och vem det är presenteras 8 november. Priset är initierat av Telge Energi som alltid stöttat unga som driver förändring i världen och det är företagets stiftelse, Children’s Climate Foundation, som delar ut det finansiella stödet på 100 000 SEK till årets vinnare.

För första gången i prisets historia kom det in nomineringar från alla sex världsdelar. Representation från över 30 länder har i år resulterat i hundratals nomineringar från unga människor runt om i världen som kämpar för miljö och klimat på olika sätt. Av de fem finalister som presenteras här kommer till slut en stå som vinnare av Children’s Climate Prize och får ta emot 100 000 SEK, diplom och medalj. I år deltog den flerfaldigt prisade naturfotografen Aishwarya Sridhar från Navi, Mumbai i juryarbetet och kommenterar valet av årets finalister så här:

Jag blev både imponerad och överraskad av den stora uppfinningsrikedomen och praktiska tillämpningen i finalisternas projekt. Var och en av dem har genom sina projekt tagit upp verkliga problem och visat hur de arbetar för att skapa effektiva lösningar. Att se deras arbete gav mig också en känsla av hopp och trygghet för framtiden när unga människor föregår med gott exempel på det här sättet.

Vem vinnaren är avslöjas den 8 november. Årets Children’s Climate Prize är en digital sändning som går av stapeln i mitten av november strax efter att vinnaren har tillkännagetts.

Finalister 2021

Trees For Goals (T4G) - Tacklar klimatförändringar med hjälp av fotboll.
Lesein Mutunkei, 17 år från Nairobi, Kenya

Juryns motivering:

Avskogning och utarmning av skog står för runt 20 procent av de globala utsläppen av växthusgaser – den näst största andelen efter förbränningen av fossila bränslen. Genom att kombinera passionen för den universella sporten fotboll med klimatarbete visar Lesein på ett enkelt, smart och nytänkande sätt att det går att engagera mängder av människor för klimatet. På det sättet gestaltar Lesein prisets själ. Skalbart, ambitiöst med ett tydligt systemtänk och stor potential att bli ett världsfenomen med rätt förutsättningar och samarbetspartners.

Fridays For Future/SOS Amazonia - En megafon för klimat- och social rättvisa i Amazonas
Fernanda Barros, 16 år från Bélém, Pará, Brasilien

Juryns motivering:

Med en makthavare och ett ledarskap som aktivt motarbetar det man kämpar för så visar Fernanda på mod, starkt engagemang och uthållighet utöver det vanliga. Det är inte lätt att arbeta i motvind och juryn ser en viljestark människa som kämpar för rättvisa under svåra omständigheter som pandemin försvårade ytterligare. Genom att öka och stärka ungas medvetenhet och kunskap lyckas Fernanda göra fler röster hörda och stärker därmed både samhället och individer. Amazonas, regnskogen och Brasilien är högaktuellt i klimatdebatten och berör oss alla. Fernandas arbete i området är därför inte bara viktigt lokalt utan även globalt.

AI against forest fires - Förutser och begränsar skadliga skogsbränder med teknologi
Reshma Kosaraju, 15 år från Saratoga, USA

Juryns motivering:

Klimatförändringen och skogsbränder förstärker varandra och bränderna är på många håll idag större, mer intensiva och varar längre. Skogsbränder är ett växande globalt problem och en högaktuell fråga. Reshma gestaltar ungt entreprenörskap när det är som bäst. Modig, nytänkande och lösningsinriktad. Hon har utvecklat en modell som använder AI och teknik på ett innovativt och smart sätt för att med hög precision kunna förutse risken för skogsbränder där dessutom många olika faktorer vägs samman, såväl klimat och väder som beteenden. Skalbart, med en tydlig affärsidé, och siktet inställt på tillgänglighet globalt. Här ser vi en kreativ lösning som utgår från ett systemtänk utöver det vanliga.

Class Action Environment Minister - Tacklar klimatförändringar i rättssalen
Anjali Sharma, 17 år från Melbourne, Australien

Juryns motivering:

Makthavare och ledare fattar alltför ofta beslut utifrån kortsiktiga ekonomiska överväganden även om det kan innebära stor negativ påverkan över längre tid. Resultatet kan innebära att framtida generationer får stå för kostnaderna. Anjali är ett färgstarkt exempel på den starka kraft som allt fler unga människor uppvisar för att uppnå förändring. Och som också visar hur unga med lagens hjälp kan utmana hela branscher och industrier. Anjalis förmåga att mobilisera är imponerande och representativ för ett växande fenomen i världen. Det krävs mod för att i ett fossilt tungt land som Australien utmana makten och de etablerade strukturer som finns och lyckas få till en “duty of care”. Anjali är en banbrytare av stora mått och fallet hon driver är historiskt i Australien. Hon är en inspiration för hur unga kan driva på för konkreta förändringar och är därmed en förebild för andra.

DeepWaste - Teknologi för bättre och mer exakt källsortering
 Yash Narayan, 17 år från San Carlos, USA

Juryns motivering:

Varje år slängs det mycket osorterat skräp som deponeras eller bränns och därmed bidrar till utsläpp helt i onödan. Det är ett gigantiskt problem och utgör en utmaning för våra samhällen för att få till en fungerande bra avfallshantering. Rätt sorterat avfall blir till en resurs och utgör grunden för det cirkulära flödet av resurser. Det är en åtgärd som är helt nödvändig för att uppnå en mer hållbar konsumtion och är ett exempel på något som vi alla kan bidra till. En resurseffektiv cirkulär ekonomi kan upplevas som komplex och svår, men här har Yash med stor uppfinningsrikedom hittat en bra och intressant lösning. DeepWaste är ett imponerande projekt, självlärande, tillgängligt, skalbart, och utvecklingspotentialen är enorm. Yash och DeepWaste är helt rätt i tiden och bidrar till ökad medvetenhet och större kunskap.

Om Children's Climate Prize

Grundaren Telge Energi tog redan 2015 ett initiativ för att lyfta barns röster i klimatdebatten med Children’s Climate Conference. Då reste barn från hela världen till Södertälje för att diskutera klimatfrågan inför klimattoppmötet COP21 i Paris. Tillsammans skapade barnen en lista med åtgärder och krav som de ansåg nödvändiga för att skapa hållbar utveckling för världen och kommande generationer. Barnen fick möjlighet att resa till klimattoppmötet i Paris och framförde där sina krav för Christiana Figueres högsta chefen för FN:s klimatkonvention (UNFCCC) och den samlade världspressen.

Efter att ha sett vad barn och unga kan åstadkomma beslutade Telge Energi att varje år dela ut ett pris till en ung person som gjort framstående insatser för klimat och miljö. Det första Children’s Climate Prize delades ut 2016 till den amerikanska klimataktivisten Xiuhtezcatl Martinez. Under 2020 instiftade Telge Energi även stiftelsen Children’s Climate Foundation för att skapa långsiktighet för priset.

Prisceremonin hålls årligen i november och årets fem finalister som utsetts av årets namnkunniga jury presenteras ytterligare och var för sig under september och oktober. Vinnarna av Children’s Climate Prize får då diplom, medalj och prispengar på 100 000 SEK för att fortsätta utveckla sina projekt.

Kontakt på Telge Energi:

Johline Lindholm, projektansvarig för Children's Climate Prize, Telge Energi
johline.lindholm@telgeenergi.se

flerfaldigt prisade naturfotografen Aishwarya Sridhar från Navi, Mumbai tillika jurymedlem i Children's Climate Prize jury 2021