Arbetslösheten bland Södertäljes unga rekordlåg med Telge Tillväxt-metoden

Från en innovativ idé 2011 - till ett hållbart, självfinansierat och samägt bolag av Södertälje kommun och privata näringslivet – det är Telge Tillväxt. I samarbete med arbetsförmedlingen har konstellationen uppnått rekordresultat.

Telge Tillväxt gjorde sitt starkaste år någonsin under 2019 både gällande ekonomi och att få unga, arbetslösa vuxna att gå vidare till arbete eller studier.

Inför 2019 bestämde Telge Tillväxts ägare att bolaget skulle öka antalet anställningar från 100 till 150. Detta innebar en stor tempohöjning men med facit i hand kan vd Cecilia Ståhl konstatera att de inte bara klarar utmaningen utan att de också gör det med bibehållen god ekonomi, samtidigt som hela 74 procent av de anställda går vidare till annat arbete eller studier efter tiden på Telge Tillväxt.

– Vi är här för de unga vuxna i Södertälje, berättar Cecilia. Vår huvudsakliga uppgift är att utveckla konsulten och att förbereda dem för framtida arbeten eller studier.

När en ung vuxen börjar hos Telge Tillväxt, startar man i den så kallade träningsarenan, gröntjänsten. Här består arbetet av att skotta snö, röja sly, plocka skräp och städa platser där det dumpats avfall. Under arbetsledning tränas man i att komma i tid, samarbeta, utveckla svenska språket och anpassas till ett yrkesliv. Telge Tillväxt utför 28 200 timmar miljöarbete om året för Södertälje kommun. Ett arbete som bidrar till ett mer attraktivt och hållbart Södertälje.

Cecilia förklarar vidare att det är viktigt att de ser till helheten för de unga, inte bara praktisk tjänstgöring.

–Gröntjänst och konsultuppdrag utger såklart en stor del av tiden hos oss men lika viktigt är att våra anställda får coachning. Det kan vara stöd i skrivande av ansökningshandlingar, coachning mot jobb, vägledning kring yrken och studier - samt att ungdomarna får lära sig spelregler som gäller på en arbetsplats, fortsätter Cecilia

Efter tiden i gröntjänst jobbar konsulterna i externa konsultuppdrag, både för lokala arbetsgivare och för delägarna Södertälje kommun, Ica maxi Vasa, Scania, Mekonomen, Telge, Sodexo och Mekonomen. Det kan handla om betald arbetsplatspraktik som processmontör hos Scania, ett receptionistjobb hos Telge Bostäder eller lokalvårdare hos Sodexo. Det ger en unik möjlighet att få testa på olika arbeten och kan också leda till en anställning.

– Att företag anlitar Telge Tillväxt är helt avgörande. Men vi behöver bredda oss - och vill exempelvis ha fler samarbeten med omsorgsföretag, säger Cecilia

Snittanställningstiden i Telge tillväxt är fem månader.

Får utökat uppdrag av ägarna

Tack vare Telge Tillväxts verksamhet har ungdomsarbetslösheten i Södertälje minskat från 25 procent till 7,6 procent och över 1000 unga vuxna har gått från arbetslöshet till jobb eller studier sedan bolaget startade. Det fina resultatet har lett till att ägarna nu ger bolaget ett utökat uppdrag. Telge Tillväxt ska ta fram en arbetsmodell för hur gruppen utrikesfödda kvinnor kan få en anställning och kompetensutveckling inom bolaget, med målsättning att de därefter går till anställning, eget företagande eller studier.

Södertälje har idag 2951 öppet arbetslösa kvinnor. Av dem har ungefär hälften varit utan arbete i mer än 12 månader.

- Många av kvinnorna saknar helt arbetsgivarkontakter. Här kan vi hjälpa till, säger Cecilia och tillägger: Jag är jättestolt över det vi har lyckats med hittills men är övertygad om att vi kan göra mycket mer!

www.telge.se/tillvaxt/behover-du-personal/

Cecilia Ståhl, vd Telge Tillväxt, telefon 08-550 229 02 eller mejl Cecilia.Stahl@telge.se

Telge pressjour, telefon 08-550 220 50 eller mejl: pressjour@telge.se

Taggar:

Citat

Vi är här för de unga vuxna i Södertälje. Vår huvudsakliga uppgift är att utveckla konsulten och att förbereda dem för framtida arbeten eller studier
Cecilia Ståhl, vd Telge Tillväxt
Cecilia Ståhl, vd Telge Tillväxt