BCG: Årets Förändringsledare 2015 utsedda!

Kai Wärn, Stefan von Stein och Joakim Stenqvist – tre chefer som lyckats särskilt väl med förändringsarbete i sina respektive bolag. Igår kväll tog de emot det nyinstiftade priset Årets Förändringsledare i varsin kategori.

Från vänster: Joakim Stenqvist, Infraservice, Kai Wärn, Husqvarna Group och Stefan von Stein, Campadre

Igår kväll delade The Boston Consulting Group, Interim Search och Heidrick & Stuggles ut priset Årets Förändringsledare 2015. Vinnare i kategorin stora bolag är Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group. Stefan von Stein, VD för Campadre, är pristagaren i kategorin medelstora bolag, och Joakim Stenqvist, VD för Infraservice, är vinnaren i kategorin små bolag.

– Kriterierna för priset är att man ska ha drivit en större förändring som haft en positiv påverkan på företaget, både externt och internt samt det svenska samhället i stort. De tre vinnarna har haft en positiv påverkan på den interna organisationen, och på bolagets omvärld, samt en föredömlig personlighet vad gäller att driva komplex förändringsledning, säger Stefan Granqvist VD & Partner på Interim Search.

– Vi ser att förändring och förnyelse är avgörande framgångsfaktorer för företag att förbli konkurrenskraftiga och lönsamma och med detta pris vill vi uppmärksamma de ledare som lyckats driva och implementera förändringar som haft en stor positiv påverkan, säger Johan Öberg, VD på The Boston Consulting Group i Sverige.

– Vi hoppas att priset kommer att inspirera vinnarna och deras företag samt lyfta vikten av förändringsledning för organisationers framgång framöver, säger Elise Andström, Partner på Heidrick & Struggles.

Jurymedlemmarna kommer ifrån: Interim Search, Heidrick & Stuggles och The Boston Consulting Group.

Juryns vinnar-motiveringar i de tre kategorierna:

Vinnare i kategorin stora bolag: Kai Wärn, Husqvarna Group

Juryns motivering:

Förändringsledaren har realiserat betydande förbättringar i ett stort och stolt bolag. Företaget har efter förändringsledarens tillträde snabbt visat på förbättrade marginaler, tillväxt samt förbättrad avkastning på eget samt sysselsatt kapital. Ett fokuserat förbättringsprogram, Accelerated Improvement Program, lanserades tidigt. Företaget har omorganiserats med en varumärkesdriven logik. Till de starka resultaten hör en mycket imponerande utveckling för aktieägare med en avkastning ovan börsindex och jämförbara företag. Under Kais ledarskap har företaget levererat en årlig totalavkastning till aktieägarna på närmare 20 % under åren 2013-Jan 2016 (att jämföra med OMX 30 som levererat ca 5 % genomsnittlig avkastning under samma period.)

Vinnare i kategorin medelstora bolag: Stefan von Stein, Campadre

Juryns motivering:

Förändringsledaren har haft en mycket positiv påverkan som VD för e-handelsbolaget och har under sin korta tid i bolaget ökat omsättningstillväxten med 40 % och förbättrat rörelseresultatet med över 11 MSEK med bibehållen bruttomarginal. Resultaten har uppnåtts genom ett batteri av åtgärder som omfattat ny ledningsgrupp och rekryterat ny kompetens inom marknad, finans och IT. Stefan har arbetat med effektivisering av de interna processerna, utökat sortimentet, väsentligt ökat företagets digitala närvaro och förbättrat företagets IT-plattform som utgör ett viktigt nav i verksamheten. Han har genomfört dessa förändringar och lyckats vända bolaget tack vare en positiv attityd och ett ledarskap som fått både personal och samarbetspartners med på tåget.

Vinnare i kategorin små bolag: Joakim Stenqvist, Infraservice

Juryns motivering:

Förändringsledaren har bevisat att innovation är möjlig i även de mest traditionella branscher. Företaget har under Joakims ledning genomgått mycket kraftig tillväxt med en fördubblad omsättning under 2015 med bibehållen hög marginal. Vinsterna har till största del återinvesterats, bland annat i en av de största privata satsningarna i maskinpark som kommer ha en stor positiv påverkan på den lokala infrastrukturen framöver. Bolaget har under året genomgått förändringar i organisationsmodell med nya chefer och förstärkt styrelse, ökat internationaliseringsgraden genom innovativa sätt att vinna nya affärer och kontinuerligt förstärkt företagets system och strukturer för att underbygga fortsatt tillväxt. Att driva dessa förändringar i en traditionell bransch har möjliggjorts genom ett aktivt ledarskap som under 2015 utvecklats från att tidigare år varit till stor del operativt till att arbeta mer effektivt genom företagets chefer.

Årets Förändringsledare är en ny utmärkelse som lanserades i december 2015 av Heidrick & Struggles, Interim Search och The Boston Consulting Group.

Mer information: www.AretsForandringsledare.se

För mer information, kontakta:

Wictor Bonde, Interim Search; wictor@interimsearch.se, +46 (0) 70 555 3024

Anna Linnerud, The Boston Consulting Group; linnerud.anna@bcg.com, +46 (0) 73 079 4440

Carina Nordgren, Heidrick & Struggles; cnordgren@heidrick.com +46 (8) 406 71 00