BCG: Nordiska styrelser är förebilder inom värdeskapande men det finns förbättringspotential inom strategi och kundinsikt

Enligt en ny studie av The Boston Consulting Group (BCG) är den nordiska styrelsemodellen källan till många nordiska företags framgångar. Rapporten visar samtidigt att nordiska ledare efterfrågar större fokus på strategi och värdeskapande samt större insikt i kundernas behov från sina styrelser.

År efter år slår nordiska företag både europeiska och amerikanska bolag inom värdeskapande och enligt studien är den nordiska styrelsemodellen en viktig framgångsfaktor. Modellen kännetecknas av en styrelse som inte inkluderar personer från ledningsgruppen, vars uppgift är att utse VD, bestämma företagets strategi samt överse riskhantering och juridiska bestämmelser. Rapporten visar även att god praxis hos de nordiska företagen används som modell för hur företag i andra regioner kan främja värdeskapande genom aktivt ledarskap och ett större styrelseengagemang kring strategi och värdeskapande. Studien identifierar också tydliga förbättringsområden för nordiska företag.

Styrelsen bör prata mer med kunder och chefer under VD
Majoriteten av de tillfrågade VD:arna anser att deras styrelser skapar värde för företaget och på ett effektivt sätt bidrar i strategiprocesser. Dock anser nästan 90 % att styrelsen bör ägna ännu mer tid åt strategi och värdeskapande. Samtidigt menar verksamhetsledare att styrelsen bör göra mer för att förstå företagets viktigaste kunder och att de bör ha en utökad dialog med cheferna under VD, bland annat för att upptäcka nya talanger. Vidare svarade 36 % av de tillfrågade VD:arna att de var osäkra eller inte ansåg att styrelsen har tillräcklig insikt i strategi och kundernas behov.

Det är tydligt att det fortfarande finns förbättringspotential i att säkra många styrelsers förmåga att utmana företagets strategi och verksamhet, en av tre VD:ar är osäkra på om styrelsemedlemmar har tillräckligt med insikt, säger Johan Öberg, VD för BCG i Sverige.

Styrelsen brister i digital kompetens
Företagsledarnas huvudsakliga oro handlar om digitaliseringen. Mer än 80 % av de tillfrågade tror att digitaliseringen kommer att påverka deras företag men endast 50 % anser att deras styrelse har rätt kompetens för att stödja stödja ledningsgruppen i detta.

Fyra framgångsfaktorer
Rapporten identifierar främst fyra framgångsfaktorer för styrelser. De bör ha:

1. Kompetens som matchar de strategiska prioriteringarna samt ha tillräcklig erfarenhet inom branschen eller det kundsegment som företaget riktar sig mot.
  2. Mångfald, inte bara när det gäller ålder, kön och bakgrund utan även i förhållande till hur länge man suttit på sin styrelsepost.
  3. Aktieinnehav i bolaget för att säkra att deras incitament matchar verksamhetens.
  4. Ett välfungerande team med rätt blandning av personligheter.

Studien är baserad på svar från mer än 100 verkställande direktörer samt styrelsemedlemmar från ledande nordiska företag.

Ladda ner rapporten, How Nordic Boards Create Exceptional Value här.

Anna Linnerud, The Boston Consulting Group
E-post: linnerud.anna@bcg.com