BCG: Nu nomineras Årets Förändringsledare

Heidrick & Struggles, Interim Search och The Boston Consulting Group (BCG) är initiativtagare till utmärkelsen Årets Förändringsledare som idag öppnar för nomineringar. Vem som helst kan nominera individer som under året visat på exceptionell förmåga att initiera och genomdriva positiv förändring för en organisation, dess medarbetare, övriga intressenter och det svenska samhället. Priset kommer att delas ut i tre kategorier: små bolag, medelstora bolag och stora bolag. Juryn består av tre seniora medarbetare från respektive initiativtagare.

"BCG arbetar med bolag i förändring och vi anser att det saknas en utnämning av de modiga individer som i olika organisationer och företag driver positiva förändringar som leder till ett ökat värde", säger Johan Öberg, VD för BCG i Sverige.

Det unika med samarbetet är expertisen inom förändringsledning som belyses från tre olika perspektiv: chefsrekrytering & ledarskapsutveckling (Heidrick & Struggles), Interim Management (Interim Search) och Management Consulting (BCG).

"Att införa en förändring som påverkar kulturen kräver attention på högsta nivå, starkt fokus på förändringsledning och moderna ledare. Ledare som kan manövrera i volatilitet, osäkerhet, komplexitet och otydlighet. Vi har rekryterat, validerat och utvecklat ledare för förändring i mer än 60 år", säger Carina Nordgren, Managing Partner på Heidrick & Struggles.

Att vara en föredömlig förändringsledare tycker vi innebär att man initierat, drivit och implementerat förändringar som haft stor påverkan såväl för den egna organisationen som externt. Detta innebär ofta att personen hanterat komplicerade processer som kräver initiativförmåga, handlingskraft, strategisk förmåga, ledarskap samt kapacitet och ofta mod att genomdriva svåra beslut.

"Majoriteten av våra kunder driver förändringsarbete med en tydlig målsättning på vart de vill vara om ett, tre eller fem år. Att kontinuerligt identifiera och utvärdera förändringsledare är något vi gör dagligen, för att snabbt kunna tillhandahålla resurser som bidrar till att våra kunder når sina mål", enligt Stefan Granqvist, VD på Interim Search.

Nomineringar till utmärkelsen är nu öppen och resultatet offentliggörs 17 mars 2016 under eventet Årets Förändringsledare. Mer information: www.aretsforandringsledare.se

Vid frågor, kontakta:

Wictor Bonde, Interim Search; wictor@interimsearch.se, +46 (0) 70 555 3024
Anna Linnerud, The Boston Consulting Group; linnerud.anna@bcg.com, +46 (0) 73 079 4440
Carina Nordgren, Heidrick & Struggles; cnordgren@heidrick.com +46 (8) 406 71 00