BCG: Ny rapport från BCG lyfter 5 prioriteringar för att Sverige åter ska bli en världsledande digital nation

Fortsatt digitalisering och teknologiutveckling är nyckelfaktorer för att främja ekonomisk tillväxt och jobbskapande. Sverige har historiskt ansetts vara världsledande inom digitalisering och teknologidriven innovation men har på senare år förlorat den digitala ledartröjan i en allt hårdare konkurrens. En ny rapport som The Boston Consulting Group (BCG) skrivit på uppdrag av Google lyfter fram vad som krävs för att Sverige åter ska bli den världsledande digitala nationen.

Internet står redan idag för nästan en tiondel av svensk BNP och växer mer än tre gånger snabbare än den totala svenska ekonomin. Svenska teknik- och IT-startups är högt ansedda världen över och Sveriges digitala infrastruktur har länge varit världsledande. De senaste åren har Sverige dock förlorat den digitala ledartröjan och fallit till en tredjeplats i BCGs e-intensitetsindex, en tredjeplats som kan vara ersatt av en sjundeplats redan 2017 givet nuvarande trend.

En anledning till denna negativa utveckling är att de svenska investeringarna, från såväl den offentliga som den privata sektorn, stannat av. ”Trots att vi idag vet hur betydelsefull digitaliseringen är för Sveriges ekonomiska tillväxt har vi på senare år bevittnat en avsaknad av ambition vad gäller digitalisering”, säger David Mothander, Nordisk policychef på Google.

På uppdrag av Google har BCG skrivit rapporten Launching a New Digital Agenda: How Sweden Can Become the Global Leader in Digitization and Technology. Rapporten trycker på att Sverige behöver formulera en ambitiös målsättning där Sverige återigen skall bli världsledande inom digitalisering. ”Alla svenska företag, små som stora, samt alla statliga myndigheter och institutioner behöver digitaliseras snabbare. Detta är en av Sveriges viktigaste frågor, om inte den viktigaste, för fortsatt tillväxt och jobbskapande”, säger Fredrik Lind, Nordenansvarig för TMT[1] på BCG.

Rapporten lyfter fem strategiska prioriteringar för en ny svensk digital agenda:

1. Möjliggör digital innovationskraft: digitalisera statliga myndigheter och processer till fullo, stötta världsledande innovationskluster samt attrahera ledande globala teknikbolag till Sverige.

2. Stimulera entreprenörskap: beskatta aktier/optioner som inkomst av kapital, rikta offentliga upphandlingar och inköp mot små företag, samt använd det politiska forumet för att lyfta fram vikten av entreprenöriell verksamhet.

3. Förbättra tillgången till kapital: attrahera ledande riskkapitalister till Sverige, stimulera investeringar från affärsänglar genom skattelättnader samt använd offentligt kapital till att matcha privata investeringar.

4. Modernisera regulatoriska ramverk: uppdatera upphovsrätt och dataskyddsregler så att de löser de utmaningar som digitaliseringen skapar. I EU bör Sverige ta en ledande roll i att driva igenom förslaget om en gemensam digital marknad.

5. Bygg färdigheter och kompetenser för framtiden: modernisera och digitalisera grundskolan genom att bland annat införa programmering som ett obligatoriskt ämne, attrahera internationella topptalanger och introducera entreprenörsvisum.

”Givet den starka tillväxten i användandet av mobiltelefoner och surfplattor, behöver digitaliseringen dessutom ske med en mobile-first ansats. Idag händer det alldeles för lite, och alldeles för långsamt”, säger Fredrik Lind.

[1] Teknologi, Media och Telekommunikation

Hela rapporten kan laddas ner på: reports.bcg.se

Vid frågor, kontakta:

Helena Fogelmarck, The Boston Consulting Group