Svenska banker i bräschen för digitala kundupplevelser

Majoriteten av de svenska bankerna satsar starkt på utveckling av digitala kundupplevelser. Sju av tio ser det som nyckeln till effektivare verksamhet. Samtidigt är det få som använder sig av alla de möjligheter som tekniken erbjuder – endast 12 procent av företagen nyttjar data från flera källor för att individanpassa sitt utbud. Det visar en undersökning från Tieto och Marketvisio.

Undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer med 98 beslutsfattare inom finansbranschen i Norge, Finland och Sverige.

Resultaten visar att nästan samtliga respondenter såg utvecklingen av digitala kundupplevelser, Customer Experience Management (CEM) som ett högt prioriterat område för affärsverksamheten. 84 procent av företagen säger sig investera inom CEM först och främst för att öka kundlojaliteten. En av fyra svenska beslutsfattare inom branschen ser sig även som innovatörer och cirka hälften som föregångare på området.

- Vi skapade några av de första nätbankerna i världen för snart 20 år sedan och sedan dess har de nordiska länderna legat i frontlinjen för utvecklingen av smartare banktjänster.  Detta visar sig även när det gäller mognadsgrad och inställningen till den digitala kundupplevelsens betydelse. Vi har varit tidiga i att börja nyttja digitaliseringens möjligheter för att utveckla bättre, snabbare och mer fokuserade tjänster för kunderna, säger Jeanette Jäger, marknads- och kommunikationsdirektör Financial Services, Tieto.

Sverige och Finland fokuserar på effektivitet – Norge på tillväxt

Av de svenska och finska företagen anser sju av tio, 72 respektive 71 procent, att CEM är nyckeln till en effektivare verksamhet. För Norge var motsvarande siffra 53 procent. Istället har de norska bolagen mer fokus på ökade intäkter – 59 procent av de norska beslutsfattarna i branschen såg CEM primärt som en väg att nå nya kunder på, nästan dubbelt så stor andel jämfört med Sverige och Finland.

Samtidigt är möjligheterna med ny teknik och bearbetning av data ännu till stor del en outnyttjad resurs.  En av fyra, 24 procent, av de svarande säger sig analysera beteendemönster för att förutse kundbehov. Endast 12 procent individanpassar sitt utbud baserat på data från multipla källor.

- Detta tyder på att viljan finns, men att många banker inte ännu tagit klivet fullt ut när det handlar om att nyttja den faktiska kunddata och den teknik som redan finns tillgänglig. Framöver kommer vi att se effektivare service med individanpassade banktjänster och erbjudanden som ges på rätt plats och tidpunkt på det sätt som kunden önskar, redan innan denne tagit kontakt, säger Jeanette Jäger.

Jeanette Jäger, marknads- och kommunikationsdirektör Financial Services, Tieto
tel: 070 837 8024, e-post: jeanette.jager[at]tieto.com.

För att läsa hela rapporten, besök Tietos hemsida:

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Taggar: