Hållbarhetsrapport 2023: Nya steg mot en koldioxidneutral sjöfart och en förstärkning av det inhemska

Införandet av biobränsle, kontinuerlig utveckling av flottan och
satsningar på det inhemska har varit Viking LInes mest betydande hållbarhetsåtgärder under 2023. I EPSI Ratings Sjöfart 2023-undersökning utsågs rederiet för andra gången till det mest hållbara i trafiken mellan Finland och Sverige.

Viking Line började erbjuda resenärerna på Åbo-linjen möjligheten att köpa förnybart biobränsle motsvarande utsläppen i juni 2023. Genom att välja biobränsle kan resenären minska utsläppen från sin resa med upp till 90 procent.

“Införandet av biobränsle är ett bra exempel på långsiktigt klimatarbete och långsiktiga investeringar. Vi byggde redan från början in beredskapen att använda biogas och syntetiska bränslen producerade med förnybar energi i Viking Glory, som färdigställdes 2021, och Viking Grace, som färdigställdes 2013. Nu finns det tillräckligt med biogas producerad från avfall på marknaden för att vi ska kunna börja använda den som bränsle tillsammans med flytande naturgas för vårt klimatsmarta fartygspar. Detta är en mycket betydande etapp på vår över fyrtio år långa hållbarhetsresa”, berättar Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Viking Line började använda grön el i alla hamnar där dess fartyg ansluts till landström. Användningen av el producerad med förnybara energiformer som vindkraft, solenergi eller biogas minskar rederiets årliga växthusgasutsläpp med upp till 780 ton. En stor utsläppsminskning uppnåddes också genom att avveckla det äldsta fartyget i flottan, M/S Rosella, i januari 2023.

Viking Lines klimatarbete drivs både av resenärernas krav och av sjöfartens skärpta klimatstandarder. I framtiden kommer rederierna att styras av både EU:s gröna övergångsprogram Fit for 55 och utsläppshandelssystemet samt Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s strategi för att minska växthusgasutsläppen.

“Det finns mycket arbete att göra, men vår hållbarhetsresa leder oss redan mot helt fossilfri sjöfart. Under de kommande åren kommer gröna sjöfartskorridorer, som vi är med och utvecklar både mellan Åbo och Stockholm och mellan Helsingfors och Tallinn, att spela en stor roll. Framöver kommer strategiska partnerskap och att erbjuda hållbara alternativ till olika kundgrupper att bli allt viktigare i vårt hållbarhetsarbete”, säger Dani Lindberg.

Viking Line är Finlands största arbetsgivare inom sjöfartssektorn, och att stödja inhemskt arbete och välstånd är en del av rederiets hållbarhetsarbete. Viking XPRS, som trafikerar mellan Helsingfors och Tallinn, överfördes från estnisk flagg in i Finlands fartygsregister i mars 2023. Samma månad beviljade Förbundet för Finländskt Arbete Viking Line Nyckelflaggan. Viking Cinderella överfördes från svensk flagg in i Finlands fartygsregister i mars detta år.

Viking Lines hållbarhetsrapport för 2023 hittas i sin helhet här

9 punkter ur Viking Lines hållbarhetsrapport 2023

1. Finländska fartygsresenärer utsåg Viking Line för andra gången i rad till det mest hållbara rederiet i trafiken mellan Finland och Sverige i EPSI Ratings Sjöfart 2023-undersökning. Rederiet fick också för andra året i rad en topplacering i hållbarhetsindex för persontrafik som ingår i undersökningen.
  2. Viking Line är Finlands största arbetsgivare inom sjöfart. Antalet anställda i företaget var under 2023 2 401 personer, varav 1 878 bodde i Finland. Löner betalades ut för över 100 miljoner euro.
  3. Viking Line är en av Finlands största arbetsgivare inom underhållningsindustrin.
    Tusentals artistuppträdanden arrangeras ombord på rederiets fartyg varje år.
  4. Under 2023 seglade fyra av Viking Lines fem fartyg under finsk flagg: Viking Glory, Viking Grace, Gabriella och Viking XPRS, som överfördes till det finska fartygsregistret i mars 2023. I mars 2024 fick även Viking Cinderella finsk flagg, och nu är alla rederiets fartyg i det finska fartygsregistret.
  5. Flottans äldsta fartyg, M/S Rosella, som byggdes 1980, såldes.
  6. Viking Line är tillsammans med Rauma Marine Constructions, Åbo Akademi och Kempower partner i Decatrip-projektet, vars mål är att utveckla en lösning som möjliggör koldioxidneutral sjöfart mellan Åbo och Stockholm. Viking Line undertecknade ett samförståndsavtal med hamnarna i Stockholm och Åbo om att inrätta en grön sjökorridor.
  7. Viking Line är aktivt involverad i skydds- och forskningsarbete för Östersjön och skärgårdsnaturen. Rederiet stöder flera finska miljöorganisationer, som John Nurminens Stiftelse, Håll Skärgården Ren r.f. och Tvärminne zoologiska station.
  8. Restaurangerna ombord satsar på hållbar och närproducerad mat, och nästan 70 procent av råvarorna är av nordiskt ursprung. Stora volymprodukter, som grädde, smör, yoghurt, fil och ägg, köps från inhemska producenter och odlare.
  9. Matavfallet som samlas in på Viking XPRS, Viking Grace och Viking Glory fortsätter sitt kretslopp som råmaterial för biogas. Under 2023 samlades 1 475 ton matavfall in. Detta ger cirka 112 000 kubikmeter biogas, vilket motsvarar 127 000 liter bensin.

Tilläggsinformation:

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tfn +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Citat

“Införandet av biobränsle är ett bra exempel på långsiktigt klimatarbete och långsiktiga investeringar. Vi byggde redan från början in beredskapen att använda biogas och syntetiska bränslen producerade med förnybar energi i Viking Glory, som färdigställdes 2021, och Viking Grace, som färdigställdes 2013. Nu finns det tillräckligt med biogas producerad från avfall på marknaden för att vi ska kunna börja använda den som bränsle tillsammans med flytande naturgas för vårt klimatsmarta fartygspar. Detta är en mycket betydande etapp på vår över fyrtio år långa hållbarhetsresa.”
Dani Lindberg, Viking Lines hållbarhetschef
“Det finns mycket arbete att göra, men vår hållbarhetsresa leder oss redan mot helt fossilfri sjöfart. Under de kommande åren kommer gröna sjöfartskorridorer, som vi är med och utvecklar både mellan Åbo och Stockholm och mellan Helsingfors och Tallinn, att spela en stor roll. Framöver kommer strategiska partnerskap och att erbjuda hållbara alternativ till olika kundgrupper att bli allt viktigare i vårt hållbarhetsarbete.”
Dani Lindberg, Viking Lines hållbarhetschef