Klassiska drinkar återigen populära ombord – var femte dryck som beställs från drinklistan är alkoholfri

I sommar är det Tom Collins, Blue Angel och andra klassiska drinkar samt rosévin och mousserande vin som kommer att avnjutas på Viking Lines fartyg. Den alkoholfria trenden är också på uppgång: så mycket som var femte blandade dryck som beställs från drinklistan på Röda båtarna är alkoholfri. I taxfree-butikerna ser vi förutom en gin-boom även en ökad popularitet för whisky samt en allmänt ökad kvalitetsmedvetenhet.

Att coronarestriktionerna upphört syns i sommar inte bara i form av en stor efterfrågan på båtresor utan också i resenärernas val.

”Det verkar ligga lite nostalgi i luften när människorna igen efter en paus på ett par år får möjlighet att njuta av båtresor. Våra passagerare får en nostalgitripp genom att t.ex. beställa in en klassisk elegant drink, såsom Blue Angel eller Whisky Sour”, berättar Ossi Ruusunen som leder Viking Line-restaurangernas dryckesteam.

Utöver de klassiska drinkarna vill allt fler fartygsresenärer ha blandade drycker med låg alkoholhalt eller som är helt alkoholfria.

”Jag skulle säga att ungefär var femte dryck som beställs från drinklistan i våra restauranger är alkoholfri. Och då pratar jag inte om drycker riktade till barn utan drinkar som utformats för en vuxen smak, där man använder sig av t.ex. alkoholfri gin eller alkoholfri prosecco. Också svaga alkoholdrycker har ökat i popularitet. Till exempel den italienska drinken Aperol Spritz är fortsättningsvis ytterst populär – och har vid sidan av öl och Long Drink, eller lonkero, blivit den mest sålda produkten på soldäck. Vermouthbaserade Martini Fiero beställs också mycket”, säger Ossi Ruusunen.

Long Drink, med alla sina olika smaker, har också gått förbi cider.

”Öl och Long Drink på kran är ständigt populära ombord på våra fartyg och har gått klart förbi olika cider och breezers. De mest efterfrågade öltyperna är olika sorters lager, IPA och APA. Det finns också en ökad efterfrågan på öl från mikrobryggerier.”

I taxfreebutikerna märker man av ett ökat gin- och whiskyintresse.

”Intresset för whisky och gin av hög kvalitet har ökat avsevärt under de senare åren. Vi utvecklar kontinuerligt vårt sortiment för att svara mot kundernas önskemål”, säger Mats Kotka som är Head of Retail Operations och ansvarig för Viking Lines taxfreehandel.

Vid vinhyllorna är våra resenärer särskilt intresserade av roséviner och mousserande viner – såsom cava, cremant och prosecco – samt champagne. Både i fartygens restauranger och i taxfreebutikerna har man lagt märke till kundernas kvalitetsmedvetenhet: passagerarna köper numera dyrare viner av högre kvalitet. Fartygens butiker har också ett stort sortiment även för vinkännare. Tröskeln för att bekanta sig med mer högkvalitativa produkter såväl i restaurangerna som i butikerna är annars också lägre, eftersom man ombord får dessa produkter till ett förmånligare pris.

”Till exempel är taxfreebutikernas kampanjprodukter 25–50 procent förmånligare än motsvarande produkter i land”, berättar Mats Kotka.

Ett viktigt kriterium är också att det ska vara lätt att handla.

”På två år har vår Pre-order-tjänst fördubblats i popularitet. Vi levererar produkter som beställts på förhand på nätet eller köpts i butiken direkt till kundens bil.”

Och skiljer sig då våra kära grannars, dvs. svenskarnas, dryckesval på något sätt från finländarnas?

”Svenskarna tycker om sötare drycker. De äter också gärna skaldjur på båtarna och dricker vita viner av god kvalitet till”, berättar Ossi Ruusunen.

Populär drink sommaren 2022: Arctic Blue Rose

Ossi Ruusunen som leder Viking Line-restaurangernas dryckesteam avslöjar Viking Lines drinkfavorit sommaren 2022: ”Sedan flera år tillbaka har det funnits en hype kring ginbaserade drinkar och ännu finns det inget slut i sikte för den boomen. I sommar kommer man i synnerhet att njuta av Arctic Blue Rose i restaurangerna och barerna ombord på Viking Lines fartyg. Denna inhemska gin får sin fantastiska färg från bland annat blåbär och kronblad från ros. Vi serverar den som en fräsch drink tillsammans med hallontonic.”

Sommarens dryckestrender på Viking Lines fartyg:

• Roséviner och mousserande viner

• Drinkar är populära och klassikerna gör en comeback

• Blandade drycker med låg alkoholhalt

• Alkoholfria drinkar för vuxna

• Long Drink och öl är fortsatt populära.

Mer information:

Ossi Ruusunen, ledare för Viking Line-restaurangernas dryckesteam

ossi.ruusunen@vikingline.com, +358 50 555 4308

Mats Kotka, Head of Retail Operations vid Viking Line

mats.kotka@vikingline.com, +358 44 999 9099

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Vinteman ombord på Viking Line:

16.5–12.6 Rosé (roséviner)

13.6–17.7 BBQ (grillsäsongens bästa viner)

18.7–4.9 Crayfish (drycker till kräftskivor)

Dessa teman syns ombord i form av kampanjerbjudanden, smakprover och rekommendationer. Personalen har fått vinutbildning och kan berätta utförligt om vinerna.

Specialvinkryssningar

21.5 Viking Grace, Champagnekryssning Essi Avellan Master Class

28.5 XPRS, Champagnekryssning Essi Avellan Master Class

10.9 XPRS, Champagnekryssning Essi Avellan Master Class

16.9 Cinderella, Wine & Champagne Cruise (hela fartyget bokat) NY TEMAKRYSSNING 2022

Kryssningar med specialdrycker som tema

4.6 Cinderella, Whisky Cruise, theme: ARDBEG

2–3.9 Cinderella, Gin Cruise NY TEMAKRYSSNING 2022

16.9 Cinderella Champagne & Wine Fair

23.9 Cinderella, Whisky Cruise, theme: BRUICHLADDICH

Citat

”Det verkar ligga lite nostalgi i luften när människorna igen efter en paus på ett par år får möjlighet att njuta av båtresor. Våra passagerare får en nostalgitripp genom att t.ex. beställa in en klassisk elegant drink, såsom Blue Angel eller Whisky Sour.”
Ossi Ruusunen, som leder Viking Line-restaurangernas dryckesteam
”Intresset för whisky och gin av hög kvalitet har ökat avsevärt under de senare åren. Vi utvecklar kontinuerligt vårt sortiment för att svara mot kundernas önskemål.”
Mats Kotka, Head of Retail Operations och ansvarig för Viking Lines taxfreehandel