• Viking Line Abp/

Klassiska rätter fortsätter göra succé på julbordet, även om vegansk sill trängde undan den rökta makrillen

Moderna vegetariska och veganska rätter har vunnit terräng på julbufféerna ombord på Viking Lines fartyg, men de traditionella delikatesserna bevarar sin popularitet från år till år. Den här julen bjuder vi också på portionsbitar komponerade i små träbåtar. ”Förutom att använda lokala råvaror är minskat matsvinn också en viktig del av vår ansvarsfullhet”, berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Stjärnorna på Viking Lines julbuffé är i vanlig ordning skinkan, lådorna och förrätter i form av olika fiskrätter. Vid sidan av de traditionella julrätterna utvecklas varje år nya vegetariska och veganska alternativ – så också i år. Röda båtarnas julbuffé öppnas den 18 november.

”Vegansk sill gjord på aubergine har blivit en favorit. Julkryddade vegetariska rätter och tillbehör har också bra åtgång. En ny rätt för i år är till exempel glaserad tofu med ingefära och stjärnanis”, berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Vi har lyssnat till resenärernas önskemål när julbordet har byggts upp. Trots att den vegetariska och veganska trenden är stark, verkar skinkans ställning på julbordet vara ohotad.

”Det går åt sammanlagt 12 000 kilo julskinka per år på våra fartyg, och åtgången har inte minskat alls under årens lopp. Av julens lådor är den traditionella kålrotslådan populärast. Bland de olika fiskrätterna är det den gravade och rökta laxen samt traditionella sillinläggningar som går bäst hem bland våra kunder. Människornas smakpreferenser har i viss mån förändrats under årens lopp. Exempelvis serveras inte längre någon rökt makrill på vår julbuffé. Den som söker nya smakupplevelser har däremot möjlighet att smaka på nypon- och svartpepparsill eller ginsill smaksatt med enbär och rosmarin.”

Svensken kräver Janssons frestelse på sitt julbord

Efter ett års paus får vi i år fira en nästan normal julsäsong ombord på fartygen och resebokningarna är nu i full gång.

”Vi ser tydligt att folk är svältfödda på upplevelser när de nu för första gången på länge åker bort hemifrån. Ett färdigdukat bord lockar mer än vanligt och resenärerna spenderar nu mer pengar i våra restauranger än före coronan”, säger Janne Lindholm.

Lindholm ansvarar för planeringen av Viking Lines julbuffé, men julbordet är inte enbart hans verk. Fartygens köksmästare har bidragit med idéer till julbordet – liksom även det svenska kocklandslaget, som Viking Line sedan länge samarbetar med. Landslaget har inte bara tillfört inspiration, utan också nya recept. I den skandinaviska julbuffén ingår därför också smaker från både den finländska och den svenska julmatstraditionen.

”Grannländerna har ganska liknande smakpreferenser. Men svenskarna är inte lika förtjusta i olika lådor som vi finländare. För en svensk är det ingen jul utan Janssons frestelse, grillade revbensspjäll och köttbullar.”

Portionsbitar ger minskat svinn

Största delen av råvarorna som används i Viking Lines julbuffé kommer från Finland och närområdena, dvs. Sverige, Estland och norra Europa. Skinkorna är svenska, äggen och mjölken kommer från finländska gårdar och laxen – beroende på tillgång – från Sverige eller Norge.

”Vi skulle gärna vilja använda oss mer av små lokala producenter, men på grund av våra enorma volymer är det inte alltid möjligt. Det är inte många som kan leverera så här stora mängder utan att kvaliteten lider”, berättar Janne Lindholm.

I Viking Lines restauranger har man i flera år framgångsrikt arbetat med att minska matsvinnet. Sättet hur maten dukas upp har utvecklats och portionsstorleken minskats. Under det matsvinnsprojekt som inleddes för ett par år sedan kunde man t.ex. på Mariella minska matsvinnet per passagerare med hela 40 procent.

”I år serverar vi cirka en femtedel av julbufféns maträtter som färdiga portionsbitar, till exempel komponerade i små träbåtar. På så sätt är det lätt för var och en att ta för sig en lämplig portion.”

Julbuffén serveras från och med 18.11 på alla Viking Lines fartyg.

Mer information:

Janne Lindholm, Manager Viking Line Restaurants