Konsekvenserna av COVID-19 försämrar Viking Lines resultat kraftigt

Viking Line Abp        HALVÅRSRAPPORT         20.08.2020, kl. 09.00

Konsekvenserna av COVID-19 försämrar Viking Lines resultat kraftigt

Januari–juni 2020 (jämfört med januari–juni 2019)

• Omsättningen uppgick till 97,5 Meur (227,0 Meur).
  • Övriga rörelseintäkter var 16,1 Meur (0,2 Meur).
  • Rörelseresultatet uppgick till -27,4 Meur (-8,8 Meur).
  • Finansnettot blev -2,1 Meur (-2,2 Meur).
  • Resultat före skatter uppgick till -29,5 Meur (-11,0 Meur).
  • Resultatet efter skatter var -23,7 Meur (-8,7 Meur).
  • Förändrade framtidsutsikter: Konsekvenserna av COVID-19 har fortsatt försämrat koncernens resultat och finansiella ställning även över högsäsongen. Resultatet för det tredje kvartalet, som vanligtvis genererar största delen av årets resultat, kommer att vara avsevärt mycket sämre än tidigare år på grund av COVID-19 pandemin. Resultatutsikterna för verksamhetsåret 2020 har därför justerats. Resultatet för hela verksamhetsåret kommer att vara negativt. De tidigare publicerade resultatutsikterna var att Viking Line bedömer det som osannolikt att vi skulle uppnå ett positivt resultat för räkenskapsåret 2020.

Andra kvartalet 2020 (jämfört med andra kvartalet 2019)

• Omsättningen uppgick till 22,6 Meur (131,1 Meur).
  • Rörelseresultatet uppgick till -5,9 Meur (5,4 Meur).

Den pågående COVID-19 pandemin har allvarligt försämrat koncernens verksamhetsförutsättningar. Viking Line reagerade snabbt på krisen och anpassade verksamheten till den förändrade marknaden. Kostnader för löner och anställningsförmåner minskade under det andra kvartalet. En stor del av personalen i Finland har permitterats. I Sverige och Estland har de av staten subventionerade korttidspermitteringar utnyttjats. Även kostnader för varor och tjänster samt övriga rörelsekostnader minskade.

Under perioden 19 mars-18 juni har koncernen erhållit stöd från Försörjningsberedskaps-centralen för frakttrafik i försörjningsberedskapssyfte, för fyra av koncernens fartyg på linjerna Åbo – Långnäs – Stockholm, Mariehamn - Kapellskär och Helsingfors – Tallinn. De övriga tre fartygen har varit upplagda tidvis under perioden mars – juni. Även om frakttrafiken under andra kvartalet genererat kostnadstäckning för respektive fartyg avseende de rörliga kostnaderna och smärre delar av de fasta kostnaderna, genererar den inte ett positivt rörelseresultat för de trafikerande fartygen som erhållit stöd.

VD Jan Hanses kommenterar

Delårsresultatet har påverkats av oförutsedda omvärldsfaktorer i form av en världsomfattande pandemi. Samhällskonsekvenserna av COVID-19 pandemin framgick allt tydligare under andra kvartalet och har fortsatt att påverka individer, företag och marknader. Årets andra kvartal präglades helt och hållet av de reserestriktioner som infördes under mars månad och som stegvis avlyftes i mitten av maj. Av restriktionerna återstod vid kvartalets utgång, mitt i högsäsong, restriktionerna avseende resande mellan Finland och Sverige. Då restriktionerna stegvis avvecklades för att i slutet av juni bara omfatta trafiken till Sverige, återinsattes bolagets samtliga fartyg i trafik, dock så att fartygen som normalt trafikerar mellan Helsingfors och Stockholm, insattes på delvis nyskapade rutter. Vi har trots verksamhetsbegränsningarna upprätthållit en obruten passagerar- och frakttrafik mellan våra länder och därmed säkerställt ett trafikmönster som fortgått i mer än ett halvt sekel och som kommer att fortsätta.

Under kvartal två inriktades våra åtgärder på att säkra bolagets likviditet genom att anpassa kostnaderna samt på olika finansieringsarrangemang med våra kreditgivare. Personalen har burit en tung börda genom permitteringar som vidtagits i koncernens samtliga verksamhetsländer. Permitteringarna har genomförts såväl i form av deltidspermitteringar samt till en stor del som heltidspermitteringar. Personalens engagemang då arbetstillfällen har beretts har varit beundransvärd. Jag uppskattar mycket deras starka insatser under denna kärva tid.

Under perioden 19 mars–18 juni 2020 erhöll bolaget ersättning av Försörjningsberedskapscentralen i Finland för att frakttrafik upprätthölls mellan Finland och Sverige, Åland och Sverige samt Finland och Estland. Ersättningarna täckte de rörliga kostnaderna för trafiken och delar av de fasta kostnaderna, men minskades med intäkterna från frakttrafiken och bidraget från passagerartrafiken. Ersättningen var därmed effektiv och självreglerande. Vi erhöll även stöd från Ålands landskapsregering. Vår likviditet var vid utgången av det andra kvartalet tillfredsställande och har därefter ytterligare förstärkts något. Våra förhandlingar med våra finansiärer pågår och förväntas slutföras under det tredje kvartalet.

För att säkerställa trygga rutiner i en exceptionell tid och underbygga våra resenärers förtroende för vår trafik även under COVID-19 pandemin blev Viking Line som första rederi i världen verifierat av klassningssällskapet Det Norske Veritas Germanischer Lloyd. Verifieringen, som gäller för flottans samtliga sju fartyg samt verksamheten i sex terminaler, bekräftar vår förmåga att hantera och förebygga infektionsrisker inklusive COVID-19.

Smittskyddsåtgärderna har fungerat effektivt och våra mätningar visar att kunderna uppfattar dem som positiva. Dock återstår en tid då efterfrågan på våra marknader stegvis ska byggas upp. Viking Line och vår personal är beredda att bära det ansvar som krävs för att våra kunders tilltro skall återställas. Personalens engagemang är även i detta avseende oerhört förtroendeingivande.

Jag är glad över att vi snabbt reagerade på krisen och anpassade verksamheten till en förändrad marknadssituation. Trots vissa tecken på optimism är det fortsatt svårt att bedöma marknadsutvecklingen framöver. Vi ämnar fortsättningsvis att fokusera på det vi kan påverka i denna utmanande tid: sälja reseupplevelser och frakttjänster, betjäna våra kunder, säkerställa våra medarbetares hälsa, bedriva vår verksamhet så effektivt som möjligt, betrygga vår finansiella uthållighet och driva vårt nybygge framåt.

Omsättning och resultat

Koncernens omsättning minskade med 57,0 % till 97,5 Meur under perioden 1 januari – 30 juni 2020 (227,0 Meur 1 januari – 30 juni 2019). Rörelseresultatet uppgick till -27,4 Meur (-8,8 Meur).

De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 62,3 % till 76,0 Meur (201,7 Meur), medan fraktintäkterna var 20,7 Meur (24,0 Meur). Försäljningsbidraget var 73,5 Meur (165,8 Meur). Driftskostnaderna minskade med 35,4 % till 104,9 Meur (162,3 Meur).

Under det andra kvartalet 1 april–30 juni uppgick koncernens omsättning till 22,6 Meur (131,1 Meur 1 april-30 juni 2019). Rörelseresultatet uppgick till -5,9 Meur (5,4 Meur).

De passagerarrelaterade intäkterna minskade under det andra kvartalet med 89,2 % till 12,8 Meur (118,8 Meur), medan fraktintäkterna var 9,4 Meur (11,7 Meur). Försäljnings-bidraget var 18,6 Meur (95,6 Meur). Driftskostnaderna minskade med 60,4 % till 33,4 Meur (84,2 Meur).

Trafik och marknad

Koncernen bedriver passagerar- och frakttrafik med sju fartyg på norra Östersjön. Koncernens fartyg trafikerade samma linjer som under 2019, dock så att fartygen som normalt trafikerar mellan Helsingfors och Stockholm insattes på delvis nyskapade rutter med begränsade turlistor. Under det andra kvartalet har flera av fartygen varit helt eller delvis upplagda på grund av COVID-19 pandemin. På grund av myndighetsbeslut bedrevs i huvudsak endast frakttrafik under perioden 19 mars–18 juni. Passagerartrafiken har haft begränsad kapacitet efter att den återupptogs.

Antalet passagerare på Viking Lines fartyg uppgick under rapportperioden till 998 483 (2 772 427). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om 27,0 % (31,4 %).

Viking Lines fraktvolymer uppgick till 62 409 fraktenheter (69 030). Viking Lines fraktmarknadsandel var 17,1 % (19,0 %). Marknadsandelen för personbilar uppgick till 24,1 % (30,6 %).

Investeringar och finansiering

Koncernens investeringar uppgick till 9,3 Meur (27,0 Meur), varav 3,9 Meur (22,2 Meur) huvudsakligen avser förskottsbetalning för fartyg under byggnad. Koncernens totala investeringar utgör 9,5 % av omsättningen (11,9 %).

Byggandet av vårt nya fartyg Viking Glory framskrider i Kina. Fartyget beräknas levereras under andra halvan av 2021.

Den 30 juni 2020 uppgick koncernens långfristiga räntebärande skulder till 88,3 Meur (111,8 Meur). Soliditeten var 49,3 % jämfört med 46,3 % föregående år.

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av juni till 30,7 Meur (51,3 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 10,4 Meur per 30 juni 2020 (15,1 Meur), varav 5,0 Meur erhölls under det andra kvartalet. Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till -20,2 Meur (9,4 Meur).

Nettokassaflödet från investeringar var -8,8 Meur (-25,0 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -3,0 Meur (5,1 Meur).

Viking Line har en stark balansräkning och soliditet, dock måste koncernens likviditet förstärkas under rådande omständigheter. För att stärka likviditeten och säkerställa koncernens framtid om COVID-19 pandemin blir långvarig har Viking Line fortsatt förhandla om tilläggsfinansiering. Avsikten är att utnyttja de statsgarantier som upptagits i tilläggsbudgeten som godkänts av riksdagen och som ställts till rederinäringens förfogande i den finska regeringens andra tilläggsbudget för år 2020. Likviditeten kan även förstärkas med tillskott från aktieägare eller genom försäljning av tillgångar.

Viking Line Abp har den 14 juli 2020 överenskommit med Finnvera Abp och Finlands Exportkredit Ab om amorteringsanstånd för amorteringar under perioden 1.7 2020 – 1.2.2021 uppgående till sammanlagt 14,9 Meur. Amorteringarna förfaller till betalning senast den 10 januari 2025 dvs. samtidigt med den sista amorteringen. De senarelagda amorteringarna kan förhandsbetalas och lånets ränta och maturitet har bibehållits oförändrade. Dividendutdelning under lånets maturitet förutsätter att de amorteringar för vilka anstånd har beviljats betalas.

En del av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. Villkoren i avtalen har uppfyllts under rapportperioden. Bolaget har förhandlat om tillämpningen av kovenantvillkoren med nuvarande finansiärer. Koncernen har beviljats tidsbegränsat undantag från de villkor som sannolikt kommer att brytas under det tredje kvartalet, för de lån som redan är lyfta.

Viking Line har ett bindande lånelöfte om 152, 0 Meur för finansiering om fartygsbeställning, där tidpunkten att lyfta lånet har förlängts. Förhandlingar pågår om tillämpning av de kovenantvillkor som sannolikt kommer att brytas under det tredje kvartalet. I det fall att fartygsbyggnadskontraktet skulle uppsägas har bolaget en bankgaranti som säkerhet för erlagda förskottsrater om 38,8 Meur jämte ränta.

Organisation och personal

Medelantalet anställda i koncernen var 1 802 (2 572), varav i moderbolaget 1 249 (1 943). Landpersonalens antal var 444 (592) och sjöpersonalens 1 358 (1 980).

Utöver koncernens egen personal bemannades Viking XPRS med i medeltal 158 (238) personer anställda av ett bemanningsföretag.

Antalet anställda för 2020 är avsevärt lägre än 2019 då en stor del av personalen har varit permitterad under det andra kvartalet.

Riskfaktorer

COVID-19 pandemin har påverkat Viking Lines resultat och likviditet väsentligt under det första halvåret och den negativa effekten kommer att fortsätta under avsevärd tid.

Osäkerheten kring myndighetskrav och begränsningar i passagerartrafiken samt marknadens efterfrågan kommer att påverka Viking Lines verksamhet, resultat och finansiella ställning.

En förutsättning för verksamheten är att Viking Line lyckas stärka likviditeten genom till exempel banklån, nyemission eller försäljning av anläggningstillgångar.

Koncernens lån är bundna till lånevillkor som inkluderar lönsamhets-, likviditets- och soliditetskrav. Om villkoren inte uppfylls kan finansiärerna kräva förtida återbetalning eller uppsägning av lånen. Vid bokslutstillfället uppfylldes samtliga villkor.

Koncernen har ingått fastprisavtal avseende delar av koncernens bunkerkonsumtion för 2020, vilket innebär att Viking Line är bundna att köpa en viss kvantitet även om fartyg skulle läggas upp.

Utsikter för hela verksamhetsåret 2020

Maskiner och inventarier 3,7 4,4 3,9
Nyttjanderätter 5,4 6,2 5,2
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad 52,9 46,6 49,5
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde
via övrigt totalresultat 28,0 32,0 28,1
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar -0,5 -0,6 -1,0
Förskottsbetalningar -3,9 -20,7 -23,6
EU-stöd 0,4 - -
Investeringar i finansiella tillgångar värderade till
verkligt värde via övrigt totalresultat - - 0,0
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar 0,0 0,0 0,1
Återbetalningar av finansiella tillgångar värderade till
verkligt värde via övrigt totalresultat 0,1 - -
Erhållna dividender - 0,4 0,4
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR -8,8 -25,0 -29,5
FINANSIERING
Ökning av långfristiga skulder - 20,0 20,0
Amortering av långfristiga skulder -11,7 -11,7 -23,5
Förändring av kortfristiga räntebärande skulder 9,7 - -
Amortering av leasingskulder -1,0 -1,0 -1,9
Erlagda dividender - -2,2 -2,2
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING  -3,0 5,1 -7,6
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL -32,0 -10,5 0,9
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början 62,8 61,8 61,8
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT 30,7 51,3 62,8
Rapport över förändringar i koncernens eget kapital
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare

RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT -4,0 -19,8 -3,7 19,6
Totalresultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -4,0 -19,8 -3,7 19,6
avsevärt mycket sämre 2020 än tidigare år på grund av COVID-19.
Givna säkerheter och ansvarsförbindelser
MEUR 30.6.2020 30.6.2019 31.12.2019
Ansvarsförbindelser 132,1 135,3 138,7
Säkerheter, för egen del 255,5 225,5 255,5
Investeringsåtaganden som inte upptagits i bokföringen 158,0 155,3 158,1
 – avtalat belopp 198,8 195,4 198,2
Viking Line har ett bindande lånelöfte om 152,0 Meur för finansiering om fartygsbeställning, där tidpunkten
att brytas under det tredje kvartalet.  I det fall att fartygsbyggnadskontraktet skulle uppsägas har bolaget
Nyckeltal och statistik
2020 2019 2019
1.1–30.6 1.1–30.6 1.1–31.12
Eget kapital per aktie, euro 19,57 20,30 21,77
Soliditet 49,3 % 46,3 % 50,7 %
Investeringar, Meur 9,3 25,4 29,9
 – i % av omsättningen 9,5 % 11,2 % 6,0 %
Passagerare 998 483 2 772 427 6 300 480
Fraktenheter 62 409 69 030 133 940
Antal årsanställda, medeltal 1 802 2 572 2 632
Resultat per aktie = (Resultat före skatter – inkomstskatter +/– minoritetsandel) / Antal aktier i genomsnitt
Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier per balansdagen
Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning – erhållna förskott)
Vid avrundning till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/– 0,1 Meur uppstå.

Verksamhetsöversikten för perioden januari–september 2020 publiceras den 21 oktober 2020.Mariehamn den 19 augusti 2020

VIKING LINE ABP

Jan Hanses

Noter till halvårsrapport för perioden januari-juni 2020

1. Redovisningsprinciper

Denna halvårsrapport är upprättad i enlighet med IFRS och är uppgjord som ett sammandrag av bokslutet för perioden i enlighet med IAS 34.

För likvida medel med en kort löptid anses det redovisade värdet motsvara verkligt värde. Det bokförda värdet för kundfordringar och övriga fordringar samt leverantörsskulder och övriga skulder anses motsvara verkligt värde på grundval av posternas kortfristiga karaktär. Det bokförda värdet för räntebärande skulder motsvarar verkligt värde.

I övrigt är halvårsrapporten upprättad enligt samma redovisningsprinciper, uppskattningar och värderingar som i det senaste årsbokslutet, om inte annat framgår nedan. Halvårsrapporten är inte reviderad.

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser på +/- 0,1 MEUR uppstå.

1. Uppskattningar och bedömningar

Vid upprättande av koncernbokslutet i enlighet med IFRS måste företagsledningen göra bedömningar och uppskattningar om framtiden som påverkar de redovisade beloppen för tillgångar och skulder, intäkter och kostnader samt övrig information. De bedömningar och uppskattningar som bokslutet innehåller bygger på ledningens bästa uppfattning vid tidpunkten för publicering av halvårsrapporten.

COVID-19 pandemin har allvarligt försämrat koncernens verksamhetsförutsättningar och påverkar både resultat- och balansräkningen. De största förändringarna redogörs för i noterna nedan. Det är i dagsläget svårt att uppskatta hur långvarig pandemin blir och effekterna på Viking Lines framtida resultat, finansiella ställning och kassaflöde. Det verkliga utfallet kan avvika från uppgjorda uppskattningar och bedömningar.

1. Going concern, risker och likviditet

COVID-19 pandemin är en väsentlig osäkerhetsfaktor som, om därmed sammanhängande risker helt materialiseras, kan leda till att företagets förmåga att fortsätta sin verksamhet blir oviss.

Denna halvårsrapport har upprättats enligt going concern-principen. Viking Lines styrelse bedömer att bolaget kan fortsätta sin verksamhet och uppfylla sina förpliktelser åtminstone 12 månader framåt från upprättandet av denna rapport. Bedömningen baserar sig på den verksamhetsplan som styrelsen har godkänt och som beaktar COVID-19, samt på regelbundna och pågående förhandlingar med finansiärer samt bolagets övriga möjligheter att säkerställa behövlig likviditet.

Under det andra kvartalet ingick Viking Line avtal om ytterligare kreditlimiter om 5,0 Meur.

En del av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. Om villkoren inte uppfylls kan finansiärerna kräva förtida återbetalning eller uppsägning av lånen. Villkoren i avtalen har uppfyllts under rapportperioden. Bolaget har förhandlat om tillämpningen av kovenantvillkoren med nuvarande finansiärer. Koncernen har beviljats tidsbegränsat undantag från de villkor som sannolikt kommer att brytas under det tredje kvartalet, för de lån som redan är lyfta.

1. Segmentuppgifter

Koncernens omsättning minskade med 57,0% och de passagerarrelaterade intäkterna minskade med 62,3 % på grund av myndigheternas reserestriktioner i samband med COVID-19. Resultatet för det tredje kvartalet, som vanligtvis genererar största delen av årets resultat, kommer att vara avsevärt mycket sämre 2020 än tidigare år på grund av COVID-19 pandemin.

2019 2019
MEUR 1.1–30.6 1.1–30.6 1.1–31.12
Omsättning
Fartygen 95,7 222,9 487,9
Ofördelat 1,9 4,1 8,6
Rörelsesegmenten totalt 97,6 227,0 496,5
Elimineringar 0,0 0,0 -0,1
Koncernens omsättning totalt 97,5 227,0 496,4
Rörelseresultat
Fartygen -28,2 14,2 60,8
Ofördelat 0,7 -22,9 -43,4
Koncernens rörelseresultat totalt -27,4 -8,8 17,4
OMSÄTTNING
Passagerarrelaterade intäkter 76,0 201,7 448,4
Fraktintäkter 20,7 24,0 45,6
Övriga intäkter 0,9 1,3 2,4
Totalt 97,5 227,0 496,4
  1. Övriga rörelseintäkter

Under perioden 19 mars-18 juni har koncernen erhållit stöd från Försörjningsberedskapscentralen för frakttrafik i försörjningsberedskapssyfte, för fyra av koncernens fartyg på linjerna Åbo – Långnäs – Stockholm, Mariehamn - Kapellskär och Helsingfors – Tallinn. Ersättningarna täckte de rörliga och delar av de fasta kostnaderna för trafiken, och minskades med intäkterna från frakttrafiken och bidraget från passagerartrafiken. Under perioden har koncernen även erhållit likviditetsstöd från Ålands Landskapsregering. Stöden redovisas som statligt stöd under övriga rörelseintäkter.

Offentligt stöd 16,0 -
Fastighetshyror 0,1 0,1
Försäljningsvinst 0,0 0,0
Övriga intäkter 0,0 0,0
Totalt 16,1 0,2
  1. Ersättningar till anställda

En stor del av personalen i Finland har permitterats. I Sverige och Estland har de av staten subventionerade korttidspermitteringar utnyttjats. Permitteringarna har genomförts i form av deltidspermitteringar och på fartygen till stor del i form av heltidspermitteringar.

Koncernen erhåller statlig restitution från Finland och Sverige avseende sjöpersonalens skatter och sociala avgifter i enlighet med EU:s riktlinjer. Koncernen har erhållit korttidsstöd I Sverige och Estland för korttidspermitteringarna. Erhållen restitution samt korttidsstöd har redovisats i resultaträkningen bland kostnader för löner och anställningsförmåner för den period då grunden för restitutionen och stöden har uppstått.

Löner 43,0 61,0
Pensionskostnader, avgiftsbestämda planer 4,7 7,8
Övriga lönebikostnader 5,2 6,6
52,9 75,3
Statlig restitution -9,2 -16,5
Korttidsstöd -2,7 -
Totalt 41,0 58,9
  1. Övriga rörelsekostnader

Övriga rörelsekostnader minskade då koncernens verksamhet och kostnader anpassades till en förändrad marknadssituation till följd av COVID-19 pandemin.

Försäljnings- och marknadsföringskostnader 6,3 14,9
Tvätt- och städkostnader 4,6 9,9
Reparationer och underhåll 5,2 8,4
Offentliga hamnkostnader och fartygsavgifter 12,4 19,4
Bunkerkostnader 16,9 23,5
Övriga kostnader 18,4 27,3
Totalt 63,8 103,4
  1. Inkomstskatter

Koncernen har per den 30.6.2020 redovisat uppskjutna skatteskulder om netto 31,7 Meur, varav 37,8 Meur avser uppskjutna skatteskulder och 6,1 Meur uppskjutna skattefordringar. De uppskjutna skattefordringarna och största delen av de uppskjutna skatteskulderna hänför sig till moderbolagets skatter debiterade av skattemyndigheten i Finland. Koncernen hade inga fastställda förluster i beskattningen vid utgången av 2019. Förlust som fastställs i beskattningen för räkenskapsperioden 2020 kan dras av under 10 år. Baserat på ledningens uppskattningar och bedömningar räknar Viking Line med att förlusten kan användas mot framtida beskattningsbara resultat.

1. Nedskrivningsprövning

De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.

COVID-19 pandemin har påverkat koncernens verksamhetsförutsättningar och finansiella ställning allvarligt. Till följd av detta har utomstående värderingar av koncernens fartyg gjorts. Ledningen bedömer, baserat på dessa utomstående värderingar, att det för tillfället inte finns några nedskrivningsbehov, då fartygens verkliga värde är väsentligt högre än det bokföringsmässiga värdet. Ledningen följer med utvecklingen och kommer att göra en ny nedskrivningsprövning under andra halvåret 2020.

Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar.

1. Kundfordringar och övriga fordringar

COVID-19 pandemin har inte lett till någon förändring av förväntade kreditförluster på kundfordringar.

1. Händelser efter balansdagen

En del av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. Villkoren i avtalen har uppfyllts under rapportperioden. Bolaget har efter rapportperioden förhandlat om tillämpningen av kovenantvillkoren med nuvarande finansiärer. Koncernen har beviljats tidsbegränsat undantag från de villkor som sannolikt kommer att brytas under det tredje kvartalet, för de lån som redan är lyfta.

VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com