• Viking Line Abp/

Många barn har sitt livs första båtresa framför sig – traditionerna spelar en viktig roll även på Östersjöns nyaste fartyg

I år är kryssningarna ännu mer spännande än vanligt för många barn, eftersom det finns två hela åldersklasser som på grund av coronaviruset ännu inte fått uppleva Sverigebåtarna. De traditionella nöjena – bollhavet, förundran över skärgårdsnaturen och mötena med skeppskatten Ville Viking – spelar en viktig roll även på Östersjöns nyaste fartyg Viking Glory. ”Kryssningarna är en del av vår traditionella turismtradition, som barnen har vuxit upp med ända sedan de var små”, säger Terhi-Anna Wilska som är professor i sociologi.

I vår och i sommar har många barn en oförglömlig upplevelse att se fram emot, när familjerna börjar resa igen. Det här syns också i Viking Lines bokningsläge. Sommaren kommer att bli livlig: redan nu har det bokats exceptionellt många avgångar under semestertiden. Det nya fartyget Viking Glory har klart bidragit till att reseförsäljningen har tagit fart.

”Särskilt i de kustnära trakterna är Sverigebåtarna en del av vår nationella turismtradition, som barnen har vuxit upp med sedan de var små. Traditionen med fartygsresor har gått i arv från generation till generation. Numera har det allt mer blivit fråga om en familjeturism, där man njuter av att tillbringa tid tillsammans och sätta sig vid dukat bord”, säger konsumtionsforskaren Terhi-Anna Wilska,  professor i sociologi vid Jyväskylä universitet.

”Att åka båt var en generationsupplevelse i ungdomen för dem som nu är medelålders. Jag minns själv de fina drinkarna, som man inte hade råd med i land. Känslan ombord på fartyget var också lite syndig. Det här har förändrats, även om ungdomarna ännu har vissa rituella kryssningar, såsom abiresorna.”

Förändringen är tydlig också bland Viking Lines resenärer. På Röda båtarna har man i några omgångar testat olika barnpassningskoncept, men numera finns det ingen efterfrågan.

”Vi finländare är mycket familjecentrerade. När vi stiger ombord vill vi göra saker tillsammans och skapa trevliga gemensamma minnen. Till föräldrarnas önskemål hör förstås också vila, god mat och underhållning som lämpar sig för hela familjen”, säger Viking Glorys lanseringschef Lotta Lindroos.

Viking Lines nya fartyg Viking Glory bjuder på en massa upplevelser även för barn och ungdomar – vissa helt nya och aldrig tidigare skådade men också klassiker sedan generationer tillbaka. Den interaktiva klätterväggen är till exempel den första i sitt slag på Östersjön.

”Väggen är det inhemska företaget Valo Motions uppfinning. Med hjälp av en projektor förvandlas klätterväggen till en stor interaktiv pekskärm, där man bland annat kan skapa olika klättringsvägar. Man kan också spela olika spel på den, antingen på egen hand eller så att man tävlar mot någon annan person”, berättar Viking Glorys kryssningschef Jonathan Isaksson.

Viking Glorys fönster, som sträcker sig från golv till tak, har redan hunnit bli föremål för mycket beundran. Tack vare dem når även en liten kryssningsgäst upp och kan se skärgårdslandskapet glida förbi och följa livet till havs. Fartyget avgår från Åbo på morgonen och under färden till Mariehamn och Stockholm hinner man förundra sig över många saker: sjöfåglar, små kobbar, lotsstugor, stora öar och öppet hav.

”Också interiörmässigt är Viking Glory en upplevelse. På stora led-skärmar snurrar rörliga bilder av havsnaturen, i taket i dagklubben Vista Room glöder färgskiftande ljusrör som glimmar som fyrljus till sjöss och runt om på båten kan man stöta på Stefan Lindfors fantastiska skulpturer med motiv från livet i havet. Barnen kommer säkert tycka de är spännande”, gissar Lotta Lindroos.

Barnfamiljernas bästa tips ombord på Viking Glory:

Tumla runt i bollhavet och upplev spännande sommaräventyr

Viking Glorys lekrum ligger på däck 9, och där finns förstås också ett bollhav – en ständig favorit som flera generationer av barn redan fått dyka ner i under sina båtresor. När skolelevernas sommarlov börjar förvandlas ena halvan av fartygets konferensavdelning till Adventure Island, en äventyrsö full av spännande aktiviteter och program. På Viking Terrace, den takförsedda uteterrassen, kan man bland annat delta i barnbingo och olika familjetävlingar.

Viking Glory har även ett rum för tonårshäng, där det förutom en interaktiv klättervägg också finns PlayStation-spel och motionsspelet iWall.

Ville Viking och söndagens specialuppträdanden

På söndagar underhåller trollkarlar och kända barnorkestrar familjens yngsta ombord på Viking Glory. Viking Line-appen är ett lätt sätt att få information om programmet.

”Och även på Viking Glory kan man kan man förstås varje dag också få träffa Ville Viking, vår skeppskatt som har tassat runt på våra fartyg i snart tre decennier.
Ville har med åren blivit en stor stjärna och många barn vill komma tillbaka till oss just på grund av honom”, berättar kryssningschef Jonathan Isaksson.

Delikatesser för alla smaker och ljuva drömmar i familjehytt

Enligt konsumtionsforskare Terhi-Anna Wilska har människornas förväntningar på båtturismen ökat och fartygen har utvecklats i enlighet med förväntningarna.

”Passagerarna vill nu ha bättre hytter och nöjer sig inte längre med de billigaste. Avkoppling har blivit viktigt ombord och det kan innebära allt från bastubad till gymträning och att äta gott.”

I Viking Glorys familjehytter sover man gott på inhemska kvalitetsmadrasser. Barnfamiljen kan välja en hytt som förutom dubbelsäng också har en bäddsoffa för två personer under 18 år, eller också två angränsande hytter med förbindelsedörr emellan. Här finns plats också för en större familj.

”I våra restauranger kan barnen välja från sina egna menyer. På Viking Glory kommer vår restaurang Market säkert också bli en favorit bland familjerna: de olika stånden och diskarna erbjuder husmanskost, pizza och smaker från internationella kök. På så sätt kan både vuxna och barn välja sina egna favoriter och trots det äta tillsammans”, säger Lotta Lindroos.

Mer information:

Lotta Lindroos, Viking Glorys lanseringschef

lotta.lindroos@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Citat

”Särskilt i de kustnära trakterna är Sverigebåtarna en del av vår nationella turismtradition, som barnen har vuxit upp med sedan de var små. Traditionen med fartygsresor har gått i arv från generation till generation. Numera har det allt mer blivit fråga om en familjeturism, där man njuter av att tillbringa tid tillsammans och sätta sig vid dukat bord.”
Terhi-Anna Wilska, konsumtionsforskaren och professor i sociologi vid Jyväskylä universitet
”Vi finländare är mycket familjecentrerade. När vi stiger ombord vill vi göra saker tillsammans och skapa trevliga gemensamma minnen. Till föräldrarnas önskemål hör förstås också vila, god mat och underhållning som lämpar sig för hela familjen.”
Lotta Lindroos, Viking Glorys lanseringschef