Piper-Heidsieck utvecklar egen champagne för Viking Line

Piper-Heidsieck, champagnehuset med 200-åriga anor, har fördjupat sitt samarbete med Viking Line genom att utveckla en världsunik champagne endast för Viking Line. Den finländska champagneexperten Essi Avellan fick äran att utveckla denna exklusiva champagne i samarbete med vintillverkarteamet. Champagnen Essentiel by Essi for Viking Line har producerats i ett enda parti och säljs enbart på Röda båtarna fr.o.m. oktober 2018. Det här är första gången som champagnehuset Piper-Heidsieck producerar en specialchampagne för att återförsäljas av en enskild kund.

Viking Line har under flera års tid tagit in noga utvalda, särskilt prisvärda fartygsviner i sitt sortiment. Samarbetet med det franska champagnehuset Piper-Heidsieck tog fart efter att deras champagne Essentiel valdes till fartygets champagne för åren 2018–2019. Detta samarbete var inspirationen till att ta fram en helt egen champagne för Viking Line.

-  Vi ville ge Viking Lines kunder något alldeles unikt, en smakupplevelse som inte går att få någon annanstans i världen. Den bygger på husets champagne Essentiel, vars sötma jag hade möjlighet att påverka. Tillsammans med husets källarmästare testade vi otaliga olika alternativ. Jag valde en liqueur som får sin elegans och läckra smak från en lagrad Chardonnay. Resultatet av vårt samarbete, Essentiel by Essi, har en härligt rostad karaktär, full av aromer från färska och torkade frukter. Champagnen har en krämigt mjuk, fyllig och livfull smak, beskriver Master of Wine Essi Avellan.

Piper-Heidsieck är århundradets mest prisbelönta champagnehus*, med över 200 år långa anor.

-  Det är en ära för oss att producera denna unika champagne för Viking Lines kunder. Essi Avellan har en enastående kunskap om champagne, dess terroir, olika champagnetyper och vad toppkvalitet innebär. Hon är medveten om vilka smaker Viking Lines kunder föredrar och om deras önskemål när det gäller kvalitetsvin. Vårt samarbete med henne för att ta fram Piper-Heidsieck Essentiel by Essi är en perfekt kombination av expertis inom vintillverkning och professionell vinprovning, säger Benoît Collard, Global Executive Director vid Piper-Heidsieck.

Champagnen Essentiel by Essi säljs i Viking Lines butiker och restauranger fr.o.m. oktober 2018.

* Régis Camus, Piper-Heidsiecks källarmästare, har vunnit titeln världens bästa champagnemakare i International Wine Challenge åtta gånger sedan 2002.

Ytterligare information:

Christa Grönlund

Communications Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström

Vice President, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Kim Engblom,

Tax Free Manager Sales & Purchasing

kim.engblom@vikingline.com, +358 9 12351

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Citat

- Vi ville ge Viking Lines kunder något alldeles unikt, en smakupplevelse som inte går att få någon annanstans i världen. Den bygger på husets champagne Essentiel, vars sötma jag hade möjlighet att påverka. Tillsammans med husets källarmästare testade vi otaliga olika alternativ. Jag valde en liqueur som får sin elegans och läckra smak från en lagrad Chardonnay. Resultatet av vårt samarbete, Essentiel by Essi, har en härligt rostad karaktär, full av aromer från färska och torkade frukter. Champagnen har en krämigt mjuk, fyllig och livfull smak.
Master of Wine, Essi Avellan
- Det är en ära för oss att producera denna unika champagne för Viking Lines kunder. Essi Avellan har en enastående kunskap om champagne, dess terroir, olika champagnetyper och vad toppkvalitet innebär. Hon är medveten om vilka smaker Viking Lines kunder föredrar och om deras önskemål när det gäller kvalitetsvin. Vårt samarbete med henne för att ta fram Piper-Heidsieck Essentiel by Essi är en perfekt kombination av expertis inom vintillverkning och professionell vinprovning.
Benoît Collard, Global Executive Director vid Piper-Heidsieck