Rekordartad fartygssommar: Närturism populär på bägge sidor om Östersjön, koreanerna upptäckte Norden

Under juni–augusti reste närmare 1,8 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg, och många avgångar under semestersäsongen såldes slut en god tid i förväg. Orsaken till den stora efterfrågan var dels närturismen som var populär i både Finland och Sverige, dels återhämtningen i den internationella turismen till Norden – och så fartygen, som många ville uppleva.

Under den nyss avslutade sommarsäsongen betjänade Viking Line 1 786 499 passagerare i juni–augusti.

”Både Estland, Sverige och Åland lockade finländare i sommar. Närturismen verkar inte bara ha varit ett övergående fenomen under pandemitiden, utan har vuxit ytterligare. Vi hade också ett väldigt starkt utbud på alla våra linjer – för många av våra passagerare är ju själva sjöresan höjdpunkten på semestern och den viktigaste orsaken till att åka på kryssning”, säger Viking Lines marknadsföringsdirektör Ninna Suominen.

Viking Lines passagerarsiffror under sommarmånaderna ökade mest på Tallinnlinjen, där ökningen var 8,7 procent. Rederiet hade förberett sig för semestersäsongen genom att fördubbla Tallinnavgångarnas kapacitet under högsommaren, och i sex veckors tid trafikerade tre röda båtar tvärs över Finska viken: Viking XPRS som bytte till finsk flagg på våren samt Viking Cinderella och Gabriella.

”Hotellpaketen i Tallinn samt kryssningarna hade särskilt god efterfrågan – antalet kryssningsresenärer ökade med över en fjärdedel. Totalt hade vi 656 401 passagerare på linjen mellan Helsingfors och Tallinn i juni–augusti. Det skulle ha funnit ännu större efterfrågan, men i juli var vår kapacitet i praktiken slutsåld.”

Den billiga kronan lockade till Stockholm

”Till Sverige lockades finländska resenärer av den svenska kronans exceptionellt låga kurs samt av det rikhaltiga evenemangsutbudet i Stockholm. Intresset för Helsingfors och Finland var i sin tur större än någonsin bland rikssvenskarna, och många av våra avgångar mellan Helsingfors och Stockholm såldes också slut en god tid i förväg. Det var en stor förändring för de passagerare som varit vana att boka sommarens sjöresa i sista minuten”, säger Ninna Suominen.

”Ett stort dragplåster var också legendariska Cinderella, som tog paus från sin normala linje Stockholm–Mariehamn för att sommarjobba på Finska viken. Nästa vår återvänder Cinderella till Helsingfors, vilket har varit en verklig glädjenyhet för många av våra kunder i Finland.”

Den kraftiga tillväxten på Åbolinjen fortsatte

Viking Line har förbundit Åbo med Stockholm redan i 50 år och är nu starkare än någonsin på den populära rutten. Under juni–augusti reste 801 919 passagerare med Viking Glory och Viking Grace, vilket är 8,1 procent mer än föregående sommar. De två fartygens marknadsandel på linjen är cirka 70 procent.

”Viking Glory som togs i trafik i fjol har fortfarande nyhetens behag, men samtidigt har fartygets djärva nyskapande koncept också visat sin attraktivitet. Våra passagerare har verkligen tagit till sig fartyget. Tillsammans med Grace som är känd för sitt attraktiva underhållningsutbud bildar Glory en ytterst stark kombination från och till Åbo”, säger Ninna Suominen.

Koreaner ny passagerarkategori

Norden, Baltikum och Östersjön lockade i sommar också stora mängder internationella turister – för första gången efter coronapandemin.

”Överraskande nog stod Korea för den största ökningen bland våra internationella passagerare i somras. Koreanerna åker på gruppresor och vill besöka så många länder som möjligt under sin resa – därför är kryssningar en ypperlig lösning för dem”, berättar försäljnings- och marknadsföringschef Lauri Orpana som ansvarar för Viking Lines internationella marknad.

”Under sommaren hade vi också många långväga turister från Indien och Amerika ombord. Tyskarna är välbekanta kunder hos oss, och i somras hade vi till och med fler tyska passagerare än sommaren 2019. Vi ser också tecken på att intresset för Nordeuropa har börjat vakna bland sydeuropéerna – kanske på grund av vårt gynnsamma klimat.”

Viking Line juni–augusti 2023

• Alla linjer sammanlagt: 1 786 499 passagerare, 227 064 bilar
  • Åbo–Mariehamn–Stockholm 801 919 passagerare
  • Helsingfors–Mariehamn–Stockholm 218 752 passagerare
  • Helsingfors–Tallinn 656 401 passagerare
  • Stockholm–Mariehamn (ingen trafik 30.6–6.8.2023) 109 427 passagerare

Mer information:

Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör

ninna.suominen@vikingline.com, +358 9 123 51

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Både Estland, Sverige och Åland lockade finländare i sommar. Närturismen verkar inte bara ha varit ett övergående fenomen under pandemitiden, utan har vuxit ytterligare. Vi hade också ett väldigt starkt utbud på alla våra linjer – för många av våra passagerare är ju själva sjöresan höjdpunkten på semestern och den viktigaste orsaken till att åka på kryssning.”
Ninna Suominen, Viking Lines marknadsföringsdirektör
”Överraskande nog stod Korea för den största ökningen bland våra internationella passagerare i somras. Koreanerna åker på gruppresor och vill besöka så många länder som möjligt under sin resa – därför är kryssningar en ypperlig lösning för dem.”
Lauri Orpana, försäljnings- och marknadsföringschef som ansvarar för Viking Lines internationella marknad