• Viking Line Abp/

Stockholm lockar igen vid sidan av Mariehamn – fartygsresenärernas semesterbudget är större än på flera år

Denna sommar har stora skaror finländare siktet inställt på båtsemestrar – och inflationen till trots är de beredda att satsa på lyx och vill skämma bort sig. Nu när coronarestriktionerna har hävts lockar kryssningar och reguljärresor till Sverige, men också intresset för Åland är fortsättningsvis stort. Om du ännu inte har bokat din båtsemester lönar det sig att vara snabb.

På Viking Line har man märkt av samma fenomen som inom resebranschen i stort: trots att inflationen spökar är människornas resebudgetar större än åren innan. De dyraste hyttkategorierna säljer slut först.

”Nu åker man med båten för att skämma bort sig själv. Resenärerna vill att resan ska ha ett inslag av lyx, exempelvis genom att man bokar spa-tjänster eller väljer premiumalternativet i stället för den vanliga frukosten. Man spenderar mer pengar än tidigare i restaurangerna och taxfreebutikerna”, säger Viking Lines försäljningsdirektör Philip Sjöstrand.

Den väldiga popularitet som special- och temakryssningarna har rönt är också ett tecken på att resenärerna nu i ännu högre grad söker upplevelser. På Röda båtarnas fyra specialkryssningar från Helsingfors till Visby finns det nu bara ströplatser kvar och skördefestkryssningen till Åland i slutet av sommarsäsongen är också den nästan fullbokad. Även champagnekryssningarna är populära just nu.

”Människorna har en tydlig längtan efter att få träffas och umgås. Vi har säkert en jättefin fartygssommar framför oss, för jämfört med de föregående åren ser vår bokningssituation som helhet mycket bra ut. På vårt nya flaggskepp Viking Glory uppskattar vi att bokningarna överskrider halvmiljonsstrecket ännu inom maj månad”, berättar Philip Sjöstrand.

Det splitternya fartyget har också stimulerat båtresandet över lag. Sedan Viking Glory började trafikera rutten i mars har Viking Lines marknadsandel på den strategiskt viktiga Åbo-rutten ökat till nästan 70 procent. Och när Amorella nu blir par med Gabriella kan man också dagligen ta sig med Röda båtarna från Helsingfors till Stockholm.

Under coronatiden minskade Stockholms- och Tallinnturismen, medan Ålands popularitet som besöksmål ökade enormt.

”Under coronaåren övertog Åland Sveriges plats. Nu verkar det som att Ålandstrenden håller i sig samtidigt som resandet till vårt västra grannland återhämtar sig i rask takt. Det bokas nu mycket bil- och reguljärresor dit i sommar. Också Tallinn är igen ett aktuellt alternativ för våra kunder”, säger Philip Sjöstrand.

I och med att pandemin avtar har det också skett ändringar i kundernas bokningsbeteende.

”Under coronatiden bokade resenärerna sina resor med mycket korta cykler, eftersom man var rädd för att ändrade omständigheter skulle leda till inställda resor. Nu bokar man i synnerhet resorna med Viking Glory långt i förväg, för man vill försäkra sig om att få plats på vissa specifika avgångar och i vissa hyttkategorier. Många av sommarens avgångar börjar redan fyllas – och t.o.m. julfestkryssningar bokas redan!”

Under de senaste åren har det just inte skett några förändringar i fråga om Viking Lines kundgrupper. Sommartid är det främst barnfamiljer som reser med båt och vi satsar då särskilt på deras trivsel. På fartygen byggs det t.ex. upp en speciell Ville Viking-värld som sommarunderhållning för barnen.

”Den största skillnaden jämfört med tiden före pandemin är att kunderna nu huvudsakligen kommer från närområdena, dvs. från Finland, Sverige och Estland. Före pandemin hade vi många gäster från både Europa och Asien och de internationella kunderna utgjorde ett klart växande segment. Det här är en grupp som vi också i fortsättningen vill satsa på – i sommar ser vi redan tecken på att den internationella turismen återhämtar sig och att marknaden håller på att vakna till liv, om än långsamt.

Mer information:

Philip Sjöstrand, försäljningsdirektör

philip.sjostrand@vikingline.com, tfn +358 400 667 868

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Citat

”Nu åker man med båten för att skämma bort sig själv. Resenärerna vill att resan ska ha ett inslag av lyx, exempelvis genom att man bokar spa-tjänster eller väljer premiumalternativet i stället för den vanliga frukosten. Man spenderar mer pengar än tidigare i restaurangerna och taxfreebutikerna.”
Philip Sjöstrand, Viking Lines försäljningsdirektör
”Människorna har en tydlig längtan efter att få träffas och umgås. Vi har säkert en jättefin fartygssommar framför oss, för jämfört med de föregående åren ser vår bokningssituation som helhet mycket bra ut. På vårt nya flaggskepp Viking Glory uppskattar vi att bokningarna överskrider halvmiljonsstrecket ännu inom maj månad.”
Philip Sjöstrand, Viking Lines försäljningsdirektör