• Viking Line Abp/

Värme och kyla, sköna spaupplevelser och snabba behandlingar – Viking Lines spa-avdelningar rider på toppen av trendvågen

Viking Lines Archipelago Spa-avdelningar erbjuder nu fler alternativ samt upplevelser inspirerade av de senaste spatrenderna. Resenärerna kan bland annat njuta av de välgörande effekterna av växelvis kyla och värme i fartygets specialbastur, snögrottor och vid de nya spabehandlingarna.

Lyx innebär för dagens kryssningsresenärer framför allt lugn och ro, upplevelser samt njutning för hela kroppen. Fartygens specialbastur, bubbelpooler, snögrottor samt ansikts- och kroppsbehandlingar som utförs av professionella kosmetologer är många gånger rentav huvudorsaken till att man åker på kryssning. Särskilt picknick-dagskryssningarna från Åbo har många stamkunder, och på alla fartygen lönar det sig att boka behandlingar och spabesök i god tid i förväg.

”En del av våra passagerare vistas i spaavdelningen halva dagen – först njuter de av olika behandlingar, och efteråt badar och bastar de i lugn och ro. Också i fråga om behandlingarna erbjuder vi i dag mer helhetsbetonade upplevelser, bland annat lyxbehandlingar som tar en och en halv timme. Som exempel kan nämnas vår Archipelago Spa-behandling, som börjar med peeling av ryggen, fortsätter med avslappnande ryggmassage och avslutas med en ansiktsbehandling som skräddarsys för kunden. Ombord är alla behandlingar minst 20 procent förmånligare än i land”, berättar Bettina Rönnblad som är spaansvarig på Viking Line.

Spaavdelningarna på Viking Glory, Viking Grace och M/S Gabriella går nu under det gemensamma namnet och tjänstehelheten Archipelago Spa. Spaavdelningarna som inspirerats av havet och skärgården erbjuder besökarna förutom bastur och bubbelpooler också enhetliga behandlingsmenyer, som byggts upp kring de välbekanta och högklassiga produkterna från Babor samt de nya lyxiga produkterna från Elemis. Spaavdelningen på M/S Cinderella som kryssar från Stockholm till Mariehamn kommer att förnyas 2024.

En sak som spatjänsterna hämtat inspiration från är vinterbadskulturen, som handlar om de välgörande effekterna av att växla mellan värme och kyla. Det här får besökarna njuta av inte bara i bastuavdelningarna utan också under flera av behandlingarna, bland annat med hjälp av varma och kalla stenar.

”Både trendiga och efterfrågade är de effektiva 20 minuters snabbehandlingarna för händer och fötter, de lyxiga helkroppsbehandlingarna som utnyttjar aromaterapi, spabehandlingarna för två dit man kan komma med sin partner eller en vän, samt de avslappnande massagebehandlingarna som löser upp stress. Den finländska och svenska spakulturen påminner mycket om varandra, men vissa skillnader finns: svenskarna bokar helkroppsbehandlingar oftare än finländarna, medan finländarna är förtjusta i massage, ansiktsbehandlingar och lyxig fotvård”, säger Bettina Rönnblad.

Den nya lyxiga produktserien Elemis

I Viking Lines Archipelago Spa-avdelningar har man vid sidan av den välkända tyska serien Babor också börjat använda den engelska produktserien Elemis, som starkt stöder sig på aromaterapi och vetenskaplig forskning. Serien används också på många av världens finaste kryssningsfartyg.

”Vi har sålt produkter från Elemis på spaavdelningarna och i taxfreebutikerna och responsen har varit odelat positiv. Elemis utgör ett fint komplement till Babor, och med hjälp av de här två serierna kan vi skräddarsy en mångsidig och effektiv behandlingsmeny för våra kunder”, säger Bettina Rönnblad.

TOP 4-behandlingarna i Archipelago Spa

Archipelago SPA Signature Treatment Kombinerad rygg- och ansiktsbehandling | 60 min 82 €

Viking Lines heltäckande specialbehandling. Behandlingen inleds med mjukgörande peeling av ryggen och avkopplande ryggmassage. Sedan följer en ansiktsbehandling som skräddarsys efter hudtypen. Under behandlingen kan du känna dofterna av de närande oljorna, växlingen mellan värme och kyla, verkan av de effektiva produkterna samt njuta av massage av ansikte, armar och hårbotten. Resultatet blir en silkeslen hy och ny energi som känns i hela kroppen.

Captain’s Choice Ansiktsbehandling | 45 min 72 €
Ansiktsbehandling för män, som inleds med grundlig rengöring och peeling av ansikte och skägg. Under behandlingen används kalla och varma stenar samt massage. Vi skräddarsyr behandlingen efter behov och önskemål.

Total Relaxation Helkroppsbehandling | 75 min 129 €

Underbar helkroppsbehandling för var och en som vill unna sig det lilla extra. Behandlingen inleds med torrborstning som sätter fart på blodcirkulationen och åtföljs av mjukgörande peeling. Sedan följer en helkroppsbehandling med väldoftande olja. Samtidigt som huden får näring av oljan behandlas också håret och hårbottnen. Den avslappnande behandlingen avslutas med ansiktsbehandling, vari ingår massage och ansiktsmask.

Cleanformance (Vegan option) Ansiktsbehandling| 45 min 72 €

Ge din hud naturlig lyster! Den här veganska ansiktsbehandlingen stärker hudens skyddande lager, balanserar huden och maximerar dess naturliga lyster. Under behandlingen får du också avslappnande massage av hårbotten och nacke.

”En del av våra passagerare vistas i spaavdelningen halva dagen – först njuter de av olika behandlingar, och efteråt badar och bastar de i lugn och ro. Också i fråga om behandlingarna erbjuder vi i dag mer helhetsbetonade upplevelser, bland annat lyxbehandlingar som tar en och en halv timme. Som exempel kan nämnas vår Archipelago Spa-behandling, som börjar med peeling av ryggen, fortsätter med avslappnande ryggmassage och avslutas med en ansiktsbehandling som skräddarsys för kunden. Ombord är alla behandlingar minst 20 procent förmånligare än i land."
Bettina Rönnblad, spaansvarig på Viking Line
”Både trendiga och efterfrågade är de effektiva 20 minuters snabbehandlingarna för händer och fötter, de lyxiga helkroppsbehandlingarna som utnyttjar aromaterapi, spabehandlingarna för två dit man kan komma med sin partner eller en vän, samt de avslappnande massagebehandlingarna som löser upp stress. Den finländska och svenska spakulturen påminner mycket om varandra, men vissa skillnader finns: svenskarna bokar helkroppsbehandlingar oftare än finländarna, medan finländarna är förtjusta i massage, ansiktsbehandlingar och lyxig fotvård.”
Bettina Rönnblad, spaansvarig på Viking Line