• Viking Line Abp/

Viking Cinderella återvänder till Helsingfors över sommaren – det legendariska fartyget går till både Stockholm och Tallinn

Under sex sommarveckor har finländarna en unik chans att uppleva legendariska Viking Cinderella, som senast besökte Helsingfors i början av 2022. Den röda båten som är vitmålad tar sina passagerare till Stockholm där de kan njuta av den billiga kronan, eller på en dagskryssning till Tallinn. Viking Cinderella erbjuder semesterfirare både nostalgi och en modern kryssningsupplevelse för hela familjen.

Viking Cinderella var världens största bilfärja när hon stod färdig 1989, och är fortfarande en av Östersjöns skönheter med sina vitmålade sidor och panoramafönster som spänner över tre däck. Att fartyget kommer till Helsingfors som par till M/S Gabriella är därför en märkeshändelse för många inbitna kryssningsvänner. Viking Cinderellas 2 500 hyttplatser fördubblar samtidigt Viking Lines passagerarkapacitet på linjen Helsingfors–Stockholm under sommarsäsongen.

På Viking Cinderella kan man fortfarande beundra den ursprungliga inredningens tjusiga kärnelement – marmor i olika former, mässing och mörka träytor – och det imponerande atriumljusschaktet som sträcker sig från däck fem till däck åtta. Den ursprungliga inredningslooken har också bevarats i à la carte-restaurangen Seaview Dining. Många andra utrymmen ombord har däremot förnyats under årens lopp. En del av hytterna renoverades nyligen så att våningssängarna enligt passagerarnas önskemål har ersatts med dubbelsängar.

”Intresset för Cinderella är stort och försäljningen av resor har varit livlig ända sedan vi berättade att fartyget återvänder till Helsingfors över sommaren. För en del av våra kunder är Cinderella en gammal bekant medan fartyget för andra är en ny bekantskap som de absolut vill uppleva”, säger marknadsföringsdirektör Ninna Suominen på Viking Line.

”Också Stockholm är väldigt attraktivt i sommar. Den svenska kronan är billig och Stockholm formligen svämmar över av intressanta evenemang för hela familjen. I staden kan man i sommar ta del av kungliga festligheter: Carl Gustaf kröntes för 50 år sedan och Gustav Vasa för 500 år sedan. Nöjesparken Gröna Lund firar 250-årsjubileum, och efter ett besök i nöjesparken kan man bekvämt ta citybåten Emelie från Djurgården in till staden.”

På Viking Cinderella liksom på alla Viking Lines fartyg satsar man i sommar särskilt på de minsta barnens och ungdomarnas trivsel. Fartygets konferensdäck har förvandlats till leklandet Ville Viking Adventure Island, och sommarens nyhet är temarummet LEGO® Room, där man bland annat kan bygga med LEGO Ninjago-produktnyheter.

För vuxnare smak finns fartygets fyra restauranger samt eleganta Bottega Prosecco Bar, den traditionella brittiska puben Admiral Hornblower´s Pub och nattklubben Étage, som fortsätter ut på terrasserna på akterdäck. Många som var unga på 1990-talet minns Viking Cinderella särskilt för de vilda underhållningskryssningarna.

”Oavsett veckodag var det alltid party på Cinderella. På bildäck fanns nattklubben La Strada och Röda torget – ett torg som satts upp i gamla tågvagnar och sålde estniska produkter: ost, sylt och t.ex. kristall. I dag är det svårt att föreställa sig något sådant. ’Sintserella’ var Love Boat, där säkert en hel del kärlekshistorier och äktenskap har fått sin början”, berättar Jamppe Haakana, tidigare kryssningsvärd på Viking Cinderella, i dag taxfree-chef på Viking Glory.

5 fakta om Viking Cinderella

• Fartyget som byggdes 1989 på Pernovarvet i Åbo var under sina första år världens största bilfärja.
  • På 1990-talet var Cinderella Östersjöns underhållningscenter, där stjärnartister gärna uppträdde. Flera tv-program spelades också in på fartyget: bland annat Passi ja hammasharja, Noppapotti och Joonas Hytönen Show.
  • På Cinderella har det under årens lopp firats många guldfester inom finsk idrott. F1-världsmästaren Mika Häkkinen som valdes till årets idrottsman 1998 orsakade nästan kaos ombord när han omringades av ivriga fans.
  • 2003 började Cinderella segla under svensk flagg och bytte då namn till Viking Cinderella, eftersom namnet Cinderella redan var upptaget i Sveriges fartygsregister. De röda fartygssidorna målades vita till skillnad från Viking Lines övriga fartyg.
  • De senaste 20 åren har Viking Cinderella huvudsakligen gått i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn. Sommaren 2023 trafikerar Viking Cinderella 30.6–6.8 linjen Helsingfors–Stockholm som par till M/S Gabriella och gör också dagskryssningar till Tallinn.

Mer information:

Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör

ninna.suominen@vikingline.com, +358 9 123 51

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Intresset för Cinderella är stort och försäljningen av resor har varit livlig ända sedan vi berättade att fartyget återvänder till Helsingfors över sommaren. För en del av våra kunder är Cinderella en gammal bekant medan fartyget för andra är en ny bekantskap som de absolut vill uppleva.”
Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör Viking Line
Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör Viking Line