Viking Glory fyller ett år – det populära fartyget har förändrat resandet på Östersjön

Viking Glory som går mellan Åbo och Stockholm firar sin ettårsdag den 1 mars. Under året har fartyget redan betjänat över en miljon passagerare och höjt Viking Lines marknadsandel på Åbolinjen till alla tiders rekord. Fartygets lanseringschef vet vad det är som lockar hos Viking Glory.

Intresset var enormt när Viking Glory lade ut mot Stockholm på sin jungfruresa den 1 mars 2022. Fartygets miljonte passagerare blomsterhyllades exakt elva månader senare, den första februari.

”Finländarna är ett kryssningsfolk, och ett nytt fartyg är alltid en stor händelse. Nu med ett års erfarenhet bakom oss kan vi säga att vårt nya fartyg har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar. Vår marknadsandel på Åbolinjen har stigit till rekordartade 68 procent, och Glory har också inspirerat svenskarna att åka på kryssning till Åbo. Inriktningen på upplevelser av olika slag på vårt flaggskepp, närheten till skärgårdsnaturen och möjligheten att skräddarsy varje resa har tydligt visat att vi har fingret på tidens puls”, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.

Viking Glory började trafikera precis när coronabegränsningarna började slopas och den uppdämda efterfrågan fick fritt utlopp. Å andra sidan har kriget i Ukraina och dess dominoeffekter gjort att de tolv månaderna har varit exceptionella på många sätt.

”I fjol hade Glory betydande positiv inverkan på hela Viking Lines affärsverksamhet. Det nya fartyget var en riktig vitamininjektion för både våra kunder och hela vår rederipersonal efter de långa coronaåren. Också i osäkra tider är en kryssning ett tryggt sätt att kasta loss från vardagen en stund, och den goda efterfrågan kompenserar för det dyrare bränslets inverkan”, säger Johanna Boijer-Svahnström.

”För oss är det nya fartyget också en storinvestering i långsiktig minskning av vår miljöpåverkan och tryggande av våra framtida verksamhetsförutsättningar. EU:s utsläppskriterier håller på att skärpas kraftigt, och klimatsmarta fartyg blir då centrala faktorer för vår konkurrenskraft. Vid Finnish Travel Gala i november valdes vi till både Årets hållbara aktör och Årets transportbolag, och vårt nya flaggskepp hade en stor roll i den här dubbelsegern.”

Glorys år i lanseringschefens ögon

Lanseringschef Lotta Lindroos var med och planerade Viking Glory och har levt intensivt med i fartygets första år. Så här analyserar hon det nya fartygets stora popularitet bland kryssningsresenärerna:

Upplevelser och detaljer som man vill dela

”Huvudrollen i Viking Glorys inredning spelas av de fantastiska havsvyerna och skärgårdslandskapen som öppnar sig åt alla håll. Arkitektbyrån Koncept har också lyckats med att designa många utrymmen som i sig själva är värda att dela på Instagram. Glasgolvet i Vista Room där man kan kika ner på havet, ljuspelarna som växlar färg och är ett blickfång i rummet, det hisnande havspanoramat i det roterande kabinettet Fyren samt Torgets tre våningar höga aula hör säkert till de mest fotograferade interiörerna på Östersjön just nu. Andra favoriter som våra passagerare lägger ut i sociala medier är de tre skulpturerna av Stefan Lindfors som är utplacerade på olika håll på fartyget.”

Avkoppling och wellness i stället för festande

”När en båtresa tidigare brukade kräva återhämtning efteråt, kommer folk nu ombord för att ladda sina batterier – och Glory erbjuder ypperliga förutsättningar för det. Spaavdelningen med bastu, pool och behandlingar är ett av fartygets absoluta dragplåster, gymmet och yogasalen har likaså varit välbesökta. I barerna och restaurangerna ökar efterfrågan på alkoholfria cocktails och drycker hela tiden.”

Kvalitet tilltalar

”I dag vill passagerarna att kryssningen ska vara en helhetsupplevelse – därför är både helheten och detaljerna ytterst finslipade på Glory. Efter spabehandlingen fortsätter upplevelsen till exempel med vår skaldjursplatå som blivit en riktig hit, och också i buffén beställer kunderna allt oftare vin från vinlistan. Passagerarna lägger också märke till kvaliteten – vi får mycket beröm bland annat för hyttmadrasserna, som är tillverkade av Hilding Anders Finland i Närpes. Och även om sängarna håller toppklass i alla hytter på Glory, är det alltid sviterna och lyxhytterna som först blir slutsålda.”

Möjligheten att skräddarsy sin resa

”Glory är ett fartyg som erbjuder passagerarna många olika alternativ. Vårt näst populäraste matställe efter buffén är mattorget Market, där varje person i ett sällskap kan välja sin egen favoritportion ur flera olika restaurangers utbud. Det kanske bästa beviset på fartygets mångsidighet är att många också åker med Glory för att jobba på distans – antingen ensamma eller med hela teamet.”

Mer information:

Lotta Lindroos, lanseringschef för Viking Glory, utvecklingschef

lotta.lindroos@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Finländarna är ett kryssningsfolk, och ett nytt fartyg är alltid en stor händelse. Nu med ett års erfarenhet bakom oss kan vi säga att vårt nya fartyg har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar. Vår marknadsandel på Åbolinjen har stigit till rekordartade 68 procent, och Glory har också inspirerat svenskarna att åka på kryssning till Åbo. Inriktningen på upplevelser av olika slag på vårt flaggskepp, närheten till skärgårdsnaturen och möjligheten att skräddarsy varje resa har tydligt visat att vi har fingret på tidens puls.”
Johanna Boijer-Svahnström, Viking Lines informationsdirektör
Lotta Lindroos, Viking Glorys lanseringschef