Viking Glory trafikerar under finsk flagg

Viking Lines nya flaggskepp Viking Glory, som inleder sin trafik under början av 2022 mellan Åbo - Åland -Stockholm, kommer att få finsk flagg. Viking Line som är Finlands största sjöarbetsgivare utökar sålunda sin flotta med ytterligare ett finskflaggat fartyg.

Rekrytering av personal

Viking Line är Finlands största sjöarbetsgivare med närmare 2400 anställda. Av flottans sju fartyg är för tillfället fem finskflaggade. Rekryteringsarbetet till det nya fartyget kommer så småningom att inledas. I första hand kommer man att anställa personal från rederiets övriga fartyg.

-          Under dessa pandemitider har samarbetet med de finska myndigheterna och finska sjöfolksorganisationerna fungerat bra. Vi ser stora fördelar med att ha samma flagg på bägge fartyg på Åbo – Stockholm linjen.  Viking Glory kommer att ersätta finskflaggade Amorella och eftersom avsikten är att leveransen av Viking Glory inte skall leda till några uppsägningsåtgärder, är det naturligt att fortsätta med finsk flagg.   Genom detta beslut litar vi på en kontinuitet   i den finska sjöfartspolitiken, så att våra verksamhetsförutsättningar bevaras och vi inte tvingas att ompröva besluten om fartygens flaggor, säger Jan Hanses, VD för Viking Line.

Klimatsmart fartyg med nyskapande nordisk design

Viking Glory förkroppsligar Viking Lines tro på en ljus framtid för resandet på Östersjön. Nyckelord är hållbarhet, energieffektivitet och en nyskapande nordisk design. Viking Glory är resultatet av ett gediget samarbete med finländska och nordiska partners som genom sin expertis och sitt kunnande bidragit till att utveckla miljötekniska detaljer och en nyskapande interiör. Energioptimering och miljöanpassade lösningar har legat i fokus under hela projektet. Nya Viking Glory är större än miljöpionjären Viking Grace, men beräknas trots detta förbruka ca tio procent mindre bränsle och därigenom bli ett av världens mest energieffektiva fartyg.

Fakta om det Viking Glory:

• Levereras i slutet av 2021
  • Beräknad trafikstart i början av 2022 på linjen Åbo–Åland–Stockholm
  • Passagerarkapacitet 2 800 resenärer
  • Hytter 922
  • Besättning ca 150 + 150 personer
  • Längd 222,6 meter, bruttodräktighet 63 813 ton
  • Fraktkapacitet 1 500 meter
  • Isklass 1 A Super
  • Drivmedel LNG, flytande naturgas
  • Byggs på varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd i Kina
  • Samarbetspartners: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman, Deltamarin med flera

Tilläggsinformation:

Jan Hanses, verkställande direktör, jan.hanses@vikingline.com, tfn +358 18 27000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Citat

- Under dessa pandemitider har samarbetet med de finska myndigheterna och finska sjöfolksorganisationerna fungerat bra. Vi ser stora fördelar med att ha samma flagg på bägge fartyg på Åbo – Stockholm linjen. Viking Glory kommer att ersätta finskflaggade Amorella och eftersom avsikten är att leveransen av Viking Glory inte skall leda till några uppsägningsåtgärder, är det naturligt att fortsätta med finsk flagg. Genom detta beslut litar vi på en kontinuitet i den finska sjöfartspolitiken, så att våra verksamhetsförutsättningar bevaras och vi inte tvingas att ompröva besluten om fartygens flaggor.
Jan Hanses, VD för Viking Line