Viking Grace blev ännu klimatsmartare – avfallet återanvändes vid dockningen

Tioåriga Viking Grace återvände till linjen Åbo-Stockholm den 12 februari uppfräschad och ännu klimatsmartare än förut. Under den tre veckor långa dockningen installerade man teknik som minskar bränsleförbrukningen och förnyade fartyget invändigt. Bland annat skickades 5 000 kvadratmeter golvmatta och säckvis med gamla textilier till återvinning.

Viking Grace har tillbringat de tre senaste veckorna i torrdocka i Odense i Danmark, där fartyget har genomgått omfattande uppfräschning och underhåll.

”Den tre veckor långa dockningen kan jämföras med en lång och lyxig spasemester, eftersom de normala servicepauserna som görs två gånger per år vanligen bara tar ett par tre dagar. Nu fanns det tid att underhålla, förnya och fräscha upp fartyget både in- och utvändigt och också i maskinrummet. Grace var minsann förtjänt av den här pausen, eftersom fartyget nyligen fyllde tio år och redan har betjänat tio miljoner passagerare”, säger intendent Sari Launonen på Viking Grace.

Den största tekniska förnyelsen var att man utanpå Viking Graces propellertunnlar installerade s.k. Elogrids (Elogrid - Increase performance in thruster tunnels and save energy (elomatic.com)) som minskar motståndet vid gång. Den tekniska lösningen som levererats av finska Elomatic minskar fartygets bränsleförbrukning med tre procent och koldioxidutsläppen med cirka tre ton per dygn. De förbättrar också passagerarnas komfort genom att minska fartygets vibrationer.

Under dockningen servade man också fartygets propellrar, rodret och rodermaskineriet, propulsionsmotorerna och högspänningsanläggningen.

”Att utveckla tekniken på våra fartyg under hela deras livscykel har en stor roll när det gäller att minska våra totala utsläpp. För tio år sedan var Viking Grace världens klimatsmartaste fartyg, och nu blev det ännu smartare tack vare de hydrodynamiska regulatorerna. Regelbunden service är också en form av miljöarbete. Till exempel påverkas bränsleförbrukningen direkt av en grundlig rengöring av fartygsskrovet”, säger hållbarhetschef Dani Lindberg på Viking Line.

Passagerarna kommer att lägga märke till resultatet av dockningen genast när de stiger ombord, eftersom det nymålade fartyget blänker rött och golven är täckta av 5 000 kvadratmeter ny matta. Hela fartyget är storstädat från golv till tak och i hytterna har lakan, täcken och kuddar bytts ut. Fler uppdateringar som förbättrar reseupplevelsen finns också i fartygets restauranger, i spaavdelningen och i taxfreebutiken. Lekrummen har totalförnyats.

Allt material som togs ur bruk vid renoveringen och allt avfall som uppkom vid underhållsarbetena sorterades med tanke på materialåtervinning. De gamla heltäckande mattorna åkte till mattleverantören Tarketts fabrik i Holland där de ska få ett nytt liv, och de gamla hyttextilierna och personalens arbetskläder förvandlas till returfiber i Rester Oy:s textilbehandlingsanläggning i Pemar.

”Många av våra kunder är väldigt miljömedvetna och ställer frågor till besättningsmedlemmarna om vår verksamhet. Det är fint att konkret kunna berätta hur mångsidigt vi beaktar miljöaspekter i vår verksamhet. Och förstås väntar hela vår besättning redan stolt på att låta passagerarna njuta av uppfräschade Grace”, säger intendent Sari Launonen.

Mer information:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 5242

Sari Launonen, intendent på Viking Grace.
Dani Lindberg, hållbarhetschef, Viking Line.