Viking Line serverar Nordens färskaste smaker året om – hållbar mat kräver mycket arbete

Egenhändigt lagad och hållbar lokalt producerad mat – det är kärnan i Viking Lines matfilosofi. Närmare 70 procent av råvarorna till maten som serveras på de röda fartygen är lokalt producerade, och på à la carte-restaurangerna tillreder man alla portioner själv från början till slut. Att erbjuda över fem miljoner restaurangkunder hög kvalitet varje år kräver höga ambitioner och en hel del bakgrundsarbete.

Maten är en allt viktigare del av kryssningsupplevelsen för Viking Lines kunder – för många är den till och med den största orsaken till att åka på kryssning. Samtidigt har passagerarna allt större förväntningar på matens kvalitet och på att den är hållbart producerad.

”Intresset och förståelsen för maten och uppskattningen av den har klart ökat. Kockprogrammen på tv och den allt starkare högklassiga restaurangkulturen i Finland har gjort matlagning till något trendigt och ökat människornas lust att pröva på nya saker. Också matens ursprung intresserar – vår personal får betydligt fler frågor om det än för tio år sedan”, berättar Janne Lindholm, som är ansvarig chef för restaurangverksamheten på Viking Line.

”Fartygen har traditionellt varit platser där folk har haft tillfälle att bekanta sig med nya smaker och matkulturer. I stället för på det exotiska lägger vi här på Viking Line numera huvudvikten på högklassiga råvaror, menyer som följer säsongen samt på matlagning som hantverk.”

Största delen av all mat som serveras på Viking Lines fem fartyg tillreds egenhändigt i fartygsköken. I á la carte-restaurangerna tillreds allting för hand, och likaså 80 procent av de över 120 maträtterna i buffén.

”Kökspersonalen på våra fartyg smaksätter sillen, gör hamburgerbiffarna och kryddar, rostar och skär upp rostbiffen. Allt kan vi inte göra själv till sjöss, och då använder vi produkter från våra omsorgsfullt utvalda samarbetspartners. Bland annat görs köttbullarna på land efter vårt eget recept”, berättar Janne Lindholm.

Av råvarorna till maten köper Viking Line närmare 70 procent på sin hemmamarknad, det vill säga i Finland, Sverige och Estland. Andelen har ökat år för år, och på rederiet jobbar man målmedvetet för att öka den ytterligare. Producenterna måste uppfylla stränga kvalitetskriterier och dessutom ha kapacitet att leverera råvaror i tillräcklig mängd.

”Vi gör ett omsorgsfullt bakgrundsarbete. Alltid när vi tar in nya maträtter i vårt sortiment letar vi efter en lämplig producent, först i Finland och närområdena. Strömmingen och sillen kommer från Åbolands skärgård, hönsen från Lundo och kryddörterna från en trädgård i Virmo. Många av grönsakerna köper vi från södra Sverige, där växtsäsongen börjar betydligt tidigare än i Finland. En del produkter serverar vi bara på vissa av våra fartyg, för att kunna köpa dem från småproducenter.”

Råvaruinköpen är också starkt förenade med ett säsongstänk som stödjer hållbarheten. Menyerna i Viking Lines restauranger byts ut fyra–fem gånger per år, och i à la carte-restaurangerna skapar man aktuella specialmenyer kring säsongsdelikatesser.

”Säsongsgrönsaker är överlägsna i smak och kräver mindre energi och gödning än om de odlas under andra årstider. När sparrissäsongen börjar i mitten av maj serverar vi färsk sparris från södra Sverige. Också i buffén växlar en femtedel av maträtterna efter säsong. Just nu är påsken ett synligt inslag i buffén: på bordet finns bland annat lamm och ramslökspesto, rökt makrill och äggmousse, och som dessert exempelvis chokladbrownies och krossade chokladägg.”

Mer information:

Janne Lindholm, Manager Viking Line Restaurants

janne.lindholm@vikingline.com, tfn +358 400 744 806

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Intresset och förståelsen för maten och uppskattningen av den har klart ökat. Kockprogrammen på tv och den allt starkare högklassiga restaurangkulturen i Finland har gjort matlagning till något trendigt och ökat människornas lust att pröva på nya saker. Också matens ursprung intresserar – vår personal får betydligt fler frågor om det än för tio år sedan.”
Janne Lindholm, ansvarig chef för restaurangverksamheten på Viking Line
”Kökspersonalen på våra fartyg smaksätter sillen, gör hamburgerbiffarna och kryddar, rostar och skär upp rostbiffen. Allt kan vi inte göra själv till sjöss, och då använder vi produkter från våra omsorgsfullt utvalda samarbetspartners. Bland annat görs köttbullarna på land efter vårt eget recept.”
Janne Lindholm, ansvarig chef för restaurangverksamheten på Viking Line