• Viking Line Abp/

Viking Lines julbuffé är traditionstrogen samtidigt som den förnyas enligt de senaste mattrenderna – ända upp till 80 procent av råvarorna kommer från närområdena

Traditionell julmat från närområdena, vegansk skinka av selleri samt dessert som läggs upp på beställning. Julbuffén på Viking Lines fartyg hedrar passagerarnas älskade traditioner, men bjuder samtidigt på nya upplevelser som inspirerats av mattrenderna.

Julbuffén på Viking Lines fartyg består i år av 75 olika rätter. Vid valet av råvaror prioriteras det nordiska, och år för år kommer en allt större del av dem från närområdena. Av råvarorna för julbordet kommer ända upp till 80 procent från rederiets hemmamarknadsområde, det vill säga Finland, Sverige och Estland.

”Våra kunder är alltmer intresserade av vad de äter och var maten kommer ifrån. Vi är målmedvetet på jakt efter fler närproducerade varor, och deras andel ökar hela tiden. Förutom att uppfylla våra stränga kvalitetskriterier måste producenterna också kunna leverera råvaran i tillräcklig mängd”, säger restaurangchef Janne Lindholm på Viking Line.

Viking Lines julbord stöder sig starkt på traditionerna och på välbekanta rätter och smaker som hör julen till.

”I fjol fick vårt mångsidiga julbord extra mycket beröm av kunderna. De uppskattade särskilt att vår julbuffé är lagom traditionell och att vi till skillnad från många andra restauranger inte ägnar oss åt all världens experiment – hos oss är rosollen rosoll och inte rotfruktssallad med glöggsmak. Hos oss kan kunderna vara säkra på att de får exakt det de förväntar sig”, säger Janne Lindholm.

”Det är intressant att notera att åtgången på julskinka inte visar några som helst tecken på att minska. I fjol serverade vi på alla våra fartyg skinka tillagad på två olika sätt. Det visade sig att våra finländska passagerare åt traditionell gråsaltad skinka medan svenskarna valde rödsaltad. I år serverar vi rödsaltad skinka enbart på Cinderella, som seglar under svensk flagg. Som alternativ till skinkan har vi i år för första gången vegansk selleriskinka på alla våra fartyg.

Vid sidan av skinkan är fiskrätterna år efter år de mest efterlängtade och eftertraktade delikatesserna i julbuffén. I år har vi ett tiotal sill- och strömmingsrätter, smaksatta med bland annat lök, akvavit, nypon och sherry. Dessutom dukar vi upp olika sorters rom, lutfisk, räkor och så lax förstås – glödstekt och gravad.

”Senapssillen skulle vi aldrig våga lämna bort från julbordet!” säger Janne Lindholm.

På Viking Lines julbord syns matkulturens utveckling framför allt i att de vegetariska och veganska rätterna år för år blir fler och mer ambitiöst tillredda. Utöver de traditionella lådorna, rosollen och den veganska skinkan kan vegetarianer bland annat fylla sin tallrik med sirapsrostad kål med krispig lök eller saffranskokt fänkål med vitvinssås.

På Viking Line går man också in för att minska matsvinnet, och därför lägger kockarna i år upp julens dessertportioner av hallon, citron och ruby-choklad medan kunden ser på. Bland dessertalternativen finns också ris à la Malta som är svenskarnas favorit, samt glass och julgodis.

”Och om man inte är någon större vän av julmat eller kanske redan har fått sitt lystmäte av den, så har vi normala menyer i våra andra restauranger”, påminner Janne Lindholm.

10 fakta om Viking Lines julbuffé

• Julbuffén är uppdukad på våra fartyg fram till och med 26.12.2023 – efter det serveras vinterbuffé.
  • På de röda båtarna har julbuffé serverats ända sedan 1970-talet.
  • Årligen aväts julbuffén av uppskattningsvis 200 000 matgäster.
  • Maträtterna är 75: fisk med olika tillbehör, kallskuret, gröna alternativ, varmrätter, bröd och ostar samt desserter.
  • I år serveras 10 olika sorters sill eller strömming: förutom traditionell senaps-, dill- och löksill finns det också akvavit-, sherry- och nyponsill.
  • Lutfisken är fortsättningsvis populär. Åtgången är över 2 000 kilo per år.
  • Jullådorna är 4: potatis, kålrot, morot samt svenskarnas favorit Janssons frestelse. Lådornas popularitet är rätt jämnt fördelad, men överraskande nog har morotslådan till och med större åtgång än potatislådan.
  • På buffébordet är 21 kalla och varma vegetariska rätter uppdukade.
  • Skinka serveras av 2 slag: traditionell gråsaltad (rödsaltad på Cinderella) samt vegansk ”skinka” av selleri.
  • Till dessert kan man välja sin favorit bland ett 20-tal söta alternativ.

Mer information:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tfn +358 400 744 806

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Våra kunder är alltmer intresserade av vad de äter och var maten kommer ifrån. Vi är målmedvetet på jakt efter fler närproducerade varor, och deras andel ökar hela tiden. Förutom att uppfylla våra stränga kvalitetskriterier måste producenterna också kunna leverera råvaran i tillräcklig mängd.”
Janne Lindholm, restaurangchef på Viking Line
”I fjol fick vårt mångsidiga julbord extra mycket beröm av kunderna. De uppskattade särskilt att vår julbuffé är lagom traditionell och att vi till skillnad från många andra restauranger inte ägnar oss åt all världens experiment – hos oss är rosollen rosoll och inte rotfruktssallad med glöggsmak. Hos oss kan kunderna vara säkra på att de får exakt det de förväntar sig.”
Janne Lindholm, restaurangchef på Viking Line