Yoga, spaupplevelser och egen fönsterhytt – nu vill man ha wellness och komfort på konferenskryssningarna

Fartygskonferenser och firmakryssningar har långa traditioner på Östersjön. Förväntningarna på konferenser till sjöss har emellertid förändrats. I stället för nattklubb vill man i dag stärka teamkänslan, till exempel genom gemensam motion eller avkopplande spabehandlingar. Om man övernattar ombord sover man helst i egen hytt.

Den snabba återhämtningen inom passagerartrafiken till sjöss märks också i efterfrågan på grupp- och konferenskryssningar. På Viking Lines Åborutt har bokningsläget för höstens gruppbokningar redan överträffat 2019 års nivå.

Konferensresenärernas profil har inte förändrats under åren. De företräder fortsättningsvis såväl privata företag, aktörer inom den offentliga sektorn, föreningar, idrottsföreningar som partier. Till skillnad från tidigare år fokuserar programmet ändå inte längre lika starkt på kvällssamvaro och att släppa loss. Också på konferens- och gruppkryssningar värdesätter man i allt större utsträckning kvalitet och komfort.

”Många konferensresenärer vill hem till natten. Därför har det blivit populärare med halv- eller heldagskryssningar från Helsingfors och Åbo. Vid konferenskryssningar med övernattning satsar man numera på bättre hytter och frukost i lugn och ro. Konferensdeltagarna vill oftast ha egen fönsterhytt – här har det skett en förändring från tidigare år. I stället för den uppdukade frukostbuffén väljer man allt oftare morgonmål i à la carte-restaurangen”, berättar Viking Lines försäljningsdirektör Philip Sjöstrand om trenderna inom konferenser till sjöss.

”I början av året kartlade vi önskemålen hos våra kunder som deltar i konferensresor. Wellness var en sak som lyftes fram i svaren. Vi har tillmötesgått önskemålen genom att ta fram resepaket som lämpar sig för friskvårdsdagar. I paketen ingår till exempel spabesök, yoga eller pilates. Vi får allt oftare förfrågningar om programförslag och om någonting extra, till exempel en inspirerande talare. Det är också något som går att boka via oss.”

På matsidan är buffén fortfarande populär bland grupper, men i beställningarna av konferensmåltider märks det tydligt att folks preferenser har förändrats.

”Vi erbjuder mångsidiga alternativ för konferensdeltagare och beaktar beställarens önskemål. I konferensrummen dukar vi allt oftare upp smoothies, plockmat, sallader eller till exempel åländsk äppelmust”, berättar Philip Sjöstrand.

Kvällsunderhållningen är fortsättningsvis viktig för grupper som åker på kryssning för att till exempel fira någons födelsedag eller ha möhippa/svensexa. Pensionärsgrupper kanske väljer kryssningstidpunkt beroende på vilken dansartist som uppträder ombord.

”Viking Events-grupprogrammen innehåller alternativ för alla, bland annat privat karaoke, dansundervisning och provsmakning av till exempel kvalitetschampagne. Ett populärt programnummer är en privat shoppingstund i sjöbutiken.”

Precis som för övriga resenärer är nyheter lockande också för konferensdeltagare. Viking Glory som sattes i trafik i mars bjuder på många nya upplevelser vid sidan av konferenskryssningen.

”En sak som speciellt utlöst spontana wow-reaktioner är det roterande kabinettet Fyren, som finns på fartygets bästa utsiktsplats med 220 graders havsutsikt. Där har det ordnats många cocktailpartyn och andra festligheter. På Viking Glory har konferensresenärerna beaktats redan vid planeringen: rummen är utrustade med modern konferensteknik och kan smidigt anpassas till olika gruppers behov”, berättar Philip Sjöstrand.

Philip Sjöstrand, försäljningsdirektör

philip.sjostrand@vikingline.com, tfn +358 400 667 868

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Pressrelease Viking Line Finland

”Många konferensresenärer vill hem till natten. Därför har det blivit populärare med halv- eller heldagskryssningar från Helsingfors och Åbo. Vid konferenskryssningar med övernattning satsar man numera på bättre hytter och frukost i lugn och ro. Konferensdeltagarna vill oftast ha egen fönsterhytt – här har det skett en förändring från tidigare år. I stället för den uppdukade frukostbuffén väljer man allt oftare morgonmål i à la carte-restaurangen.”
Philip Sjöstrand, Viking Lines försäljningsdirektör
Philip Sjöstrand, Viking Lines försäljningsdirektör