West Pride sätter färg på staden

För tionde gången genomförs West Pride, hbtq-festivalen i Göteborg - och ännu en gång möjliggörs festivalen tack vare alla de som väljer att engagera sig. Idag hissas Regnbågsflaggorna över staden, något som Göteborg är unika med i Europa. I år har närmare 300 flaggor hyrts ut av West Pride och utöver det fyller flertalet aktörer på med egna regnbågsflaggor.

- Det West Pride har bidragit till är att aktivt förändra attityder genom att skapa en total synlighet, inte minst genom mängden av alla regnbågsflaggor som vajat på stadens flaggstänger, på spårvagnar och bussar sedan 2010. Detta är unikt i hela Europa och vi är ensamma om att flagga så intensivt i hela två veckor, säger Tasso Stafilidis, Ordförande på West Pride.

Det är tack vare West Prides bidragsgivare, stolta partners, volontärer och besökarna som festivalen kan skapa mötesplatser för hbtq-personer i Göteborg, Västra Götalandsregionen och Sverige.

Brewhouse har länge varit en engagerad i West Pride och gick i fjol in som Stolt Huvudpartner. Tillsammans skapar West Pride och Brewhouse ett konst- och kulturutbyte som leder till nya spännande innovationer.

- Vi är mycket glada att återigen titulera oss Stolt huvudpartner till West Pride. Brewhouse är en öppen och nyskapande mötesplats där människor, idéer och företag får möjlighet växa. Vi vet att kultur och konst är effektiva och spännande vägar att lyfta fram det fantastiska med människors olikheter, säger Anna Svensdotter Dimle, Verksamhetschef och konstnärlig ledare Brewhouse.

- Det är oerhört spännande att intresset är så stort och vi ser framemot att kunna utveckla vårt partnerarbete inför EuroPride som West Pride och Stockholm Pride arrangerar under sommaren 2018, säger Martin Rydehn verksamhetsledare på West Pride.

I år har West Pride flera nya partners som engagerar sig för att skapa ett bättre samhälle för hbtq-personer. En utav de nya stolta partners som tillkommit är First Hotel G.

- Vi på First Hotel G värnar om alla människors lika värde och rätten att älska vem man vill. Som stolt sponsor visar vi omvärlden att vi är en del av ett arrangemang som ger uttryck åt detta, säger Sofie Ringstål på Frist G Hotel.

Alla partners till West Pride finns på www.westpride.se/partners
All information om festivalen finns på www.westpride.se/festivalen-8-12-juni

Martin Rydehn
martin@westpride.se

Emma Percival
emma@westpride.se

OM WEST PRIDE • 8-12 JUNI 2016

West Pride är Göteborgs färgstarkaste festival – en unik konst- och kulturfestival som lyfter upp normkritik och hbtq-personers livssituation genom konst- och kultur. 2015 hade festivalen över 250  programpunkter och 125 000 besök. West Pride har fri entré och alla är välkomna.

Festivalens möjliggörs tack vare våra stolta partners och bidragsgivare: Göteborgs Stad, Svenska PostkodLotteriet, Västra Götalandsregionen, Brewhouse, First Hotel G, Göteborg & Co, Billes Tryckeri AB, Bee kök & Bar, RFSL Göteborg, Toyota Center Göteborg, Västtrafik, Nordstan, Rabash, QX, Dragster, Bräcke Diakoni, Arbetsförmedlingen, Chalmers, Cision, Martin & Servera, Liseberg, LO Facken i Göteborg, Göteborgs Universitet, Swedavia, Trygg, vacker stad, HSB Göteborg, Dentsply Sirona Implants, Wellspect Healthcare, Higab.

Festivalen riktar sig i första hand till hbtq-personer och deras vänner i Göteborg och Västra Götalandsregionen, men även till en bredare allmänhet nationellt och internationellt.