Beslut vid årsstämma i Wihlborgs Fastigheter AB

Vid Wihlborgs Fastigheter AB:s årsstämma den 21 april fastställde stämman styrelsens förslag till utdelning för år 2009 med 6,75 kr per aktie. Avstämningsdag för erhållande av utdelning beslöts vara måndagen den 26 april 2010. Kontantutdelningen kommer att utsändas av Euroclear Sweden AB torsdagen den 29 april 2010. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för år 2009. Stämman godkände styrelsens förslag till principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen. Årsstämman beslutade att lämna styrelsen bemyndigande att före nästa årsstämma förvärva och överlåta egna aktier. Förvärv får ske av högst det antal aktier som vid varje tidpunkt motsvarar 10 procent av samtliga bolagets utgivna aktier. Vidare beslöt årsstämman att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma besluta om nyemission om sammanlagt högst 10 procent av vid emissionsbemyndigandet totalt antal registrerade aktier. Styrelsen skall äga rätt att besluta om avvikelse från aktieägares företrädesrätt liksom om bestämmelse enligt 13 kap 5 § 1st 6 p aktiebolagslagen (apport, kvittning eller andra villkor). Emissionen får endast ske till marknadspris. Årsstämman beslöt att styrelsen skall bestå av åtta ledamöter. Årsstämman beslutade vidare att omvälja styrelseledamöterna Kerstin Fredriksson, Anders Jarl, Sara Karlsson, Helen Olausson, Erik Paulsson, Tommy Qvarfort och Johan Qviberg. Per-Ingemar Persson nyvaldes till styrelseledamot. Till styrelseordförande omvaldes Erik Paulsson. Vidare beslutades att arvode till styrelsen utgår med 940 000 kr att fördelas med 220 000 kr till ordförande och 120 000 kr per i bolaget ej anställd personal. Revisionsarvode utgår enligt godkänd räkning. Årsstämman beslutade att utseende av valberedning inför årsstämman 2011 ska ske enligt oförändrade principer, dvs. att en valberedning utses senast sex månader före årsstämman 2011 och ska bestå av representanter för de tre största aktieägarna tillsammans med en representant för de mindre aktieägarna. Anders Jarls tal till årsstämman filmades och länkas upp på Wihlborgs hemsida, www.wihlborgs.se torsdagen den 22 april. Wihlborgs Fastigheter AB