MAX IV-projektet finansieras genom låneavtal med NIB

Fastighets AB ML4, ägt av Wihlborgs och Peab för uppförandet av MAX IV i Lund, tecknar låneavtal med Nordiska Investeringsbanken.

Fastighets AB ML4, byggherrebolaget ägt tillsammans av Wihlborgs och Peab för uppförandet av MAX IV-anläggningen i Lund, har tecknat ett långfristigt låneavtal på 1,5 miljarder kronor med Nordiska Investeringsbanken (NIB). Lånet har en återbetalningstid på 24 år.

Wihlborgs och Peab startade byggandet av MAX IV i juni 2011 och anläggningen stod färdig våren 2015. MAX IV är ett synkrotronljuslaboratorium som står öppet för forskare från hela världen, både från universitet och från industrin. Lunds Universitet tog över fastigheten som hyresgäst i juni 2015 och den öppnar för användarna under sommaren 2016.

I mars 2015 miljöcertifierades kontorsbyggnaden enligt BREEAM-SE, godkändes som första svenska projekt och mottog den högsta klassningen, Outstanding. De hårda kraven i certifieringen innebär att godkända fastigheter starkt bidrar till en bättre miljö och lägre energiförbrukning. Samma miljökrav har använts för hela anläggningen.

Fastighets AB ML4

Wihlborgs Fastigheter AB (publ)      PEAB AB (publ)

För närmare information, v v kontakta:

Arvid Liepe, Ekonomi- och finanschef Wihlborgs Fastigheter AB, 040-690 57 31.
Ulrika Hallengren, VD för Fastighets AB ML4, 040-690 57 95.