Pressmeddelande: Valberedningens förslag till styrelseledamöter i Wihlborgs Fastigheter AB (publ)

Valberedningen i Wihlborgs föreslår förändringar i styrelsen inför årsstämman den 29 april.

Valberedningen i Wihlborgs Fastigheter AB bildades med representanter för de tre största ägarna per den 30 september 2013 samt en representant för de mindre aktieägarna, i enlighet med beslut på Wihlborgs årsstämma 2013. Valberedningen har bestått av Bo Forsén (Brinova Fastigheter AB), Anders Rydin (SEB Fonder), Eva Nilsson-Gottfridsdotter (Länsförsäkringar Fonder) samt Krister Eurén (de mindre aktieägarna). Bo Forsén har varit valberedningens ordförande. De tre största ägarrepresentanterna representerade tillsammans vid årsskiftet cirka 17 procent av rösterna i Wihlborgs.

Inför årsstämman den 29 april 2014 föreslår valberedningen att styrelsens antal minskas från åtta till sju ledamöter. Valberedningen föreslår vidare omval av styrelseledamöterna Anders Jarl, Sara Karlsson, Helen Olausson, Erik Paulsson, Per-Ingemar Persson och Johan Qviberg samt nyval av Tina Andersson. Kerstin Fredriksson och Tommy Qvarfort har avböjt omval. Valberedningen föreslår också att Erik Paulsson omväljs till styrelseordförande.

Tina Andersson är född 1969, civilekonom, och tjänstgör på Duni AB som Corporate Marketing and Communication Director. Hon är styrelsemedlem i Midsona AB och Fitness24Seven.

Arvodet till styrelsen föreslås utgå med totalt 905 000 kronor (980 000). Till styrelsens ordförande utgår ett arvode om 230 000 kronor (230 000) och till övriga ledamöter 135 000 (125 000), förutom VD Anders Jarl.

Valberedningen föreslår, i likhet med tidigare, att en ny valberedning tillsätts senast sex månader före årsstämman 2015 och består av företrädare för de tre största aktieägarna, baserat på senast kända ägande, jämte en representant för de mindre aktieägarna.

För valberedningen:
Bo Forsén, telefon 0706 -32 86 50

För Wihlborgs Fastigheter AB:
Iréne Johansson, informationschef, telefon 0733-71 17 21

Informationen är sådan som Wihlborgs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 17 mars kl 08.45.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 22,6 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2 mdkr.
Wihlborgs är noterat på OMX Nordiska listan, Mid Cap.