Pressmeddelande: Wihlborgs förvärvar 39 000 m2 i Danmark

Wihlborgs tillträder fyra kontorsfastigheter i Ballerup den 1 mars.

Wihlborgs förvärvar fyra kontorsfastigheter i Ballerup omfattande 39 000 m² av Magistrenes Pensionskasse.

Köpeskillingen är 250 MDKK och tillträdet sker den 1 mars. Vakansen i beståndet är 50 procent och den initiala avkastningen 5 procent.

– Efter åtskilliga års negativ ekonomisk utveckling i Danmark finns det nu flera signaler på att det har bottnat ur och optimismen är tillbaka. Därför känns det rätt att nu utöka vårt bestånd i just Danmark, säger Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter.

Vår strategi är att finnas väl koncentrerade till ett antal utvalda delmarknader varav Ballerup och Herlev är två av dessa. Det är glädjande att nu få möjlighet att förvärva några fastigheter med utvecklingspotential. Vi räknar med att avkastningen landar runt 7 procent redan 2015, fortsätter Anders Jarl.

Efter förvärvet äger och förvaltar Wihlborgs 155 000 m² i Herlev och Ballerup.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Arvid Liepe, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31, 0733-71 17 31

Informationen är sådan som Wihlborgs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 12 februari kl 09.00.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 22,6 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2 mdkr.
Wihlborgs är noterat på OMX Nordiska listan, Mid Cap.