Pressmeddelande: Wihlborgs förvärvar exploateringsfastigheter i Malmö

Wihlborgs har köpt två fastigheter i Nyhamnen i centrala Malmö och sålt en fastighet på söder i Helsingborg.

Wihlborgs har förvärvat två strategiskt belägna exploateringsfastigheter i Nyhamnen i centrala Malmö. Fastigheterna, Polstjärnan 1 och Polstjärnan 2, omfattar 10 000 m² och är belägna endast ett stenkast från centralstationen. Säljare är Lantmännen Fastigheter som f n har ett spannmålslager i den ena fastigheten.

Nyhamnen är det kommande stora utbyggnadsområdet i Malmö. Malmö Stad planerar för att Nyhamnen ska bli en del av den blandade och täta staden med många arbetsplatser och bostäder.

˗ Vi är mycket nöjda med vårt förvärv som ligger strategiskt rätt i vad som kommer att bli Malmös nästa ”Dockan”. Här kommer Wihlborgs, tillsammans med staden, att driva utvecklingen mot en attraktiv stadsdel. Genom förvärvet stärker vi ytterligare vår position i Nyhamnen, kommenterar Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter AB.

Wihlborgs har samtidigt gjort en försäljning av en handelsfastighet, Brottaren 17, till Lantmännen Fastigheter som fortsätter stärka sig inom segmentet livsmedelsfastigheter. Fastigheten, belägen på Söder i Helsingborg, omfattar 5 500 m² uthyrningsbar yta vilka är fullt uthyrda till Willy’s och Jysk.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Arvid Liepe, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31, 0733-71 17 31

Informationen är sådan som Wihlborgs Fastigheter AB (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 16 mars kl. 10.30.

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 24,3 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2 mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq OMX Nordic, Mid Cap.