Pressmeddelande: Wihlborgs köper utvecklingsfastighet i centrala Lund

Wihlborgs förstärker sin position som ett av Lunds ledande fastighetsbolag och förvärvar Landstinget 2 i centrala Lund.

Wihlborgs har köpt fastigheten Landstinget 2 i centrala Lund av Lunds kommun. Transaktionen sker genom en fastighetsaffär och priset uppgår till 29 Mkr. Wihlborgs tillträde sker den 1 april 2013. Genom förvärvet stärks Wihlborgs närvaro i centrala Lund.

Fastigheten ligger 150 m öster om Centralstationen och omfattar 1 928 kvm tomtareal med äganderätt. Byggnaden, som rymmer 2 900 kvm, uppfördes redan 1960 som administrationsbyggnad för Malmöhus läns landsting. Sedan tidigt 70-tal har huset nyttjats av Tekniska förvaltningen och Stadsbyggnadskontoret. Dessa enheter flyttar till Lunds nya kommunhus ”Kristallen” våren 2014.

– Wihlborgs får ett välkommet tillskott i fastighetsportföljen med en mycket centralt belägen fastighet i Lund, säger Anders Jarl, VD Wihlborgs Fastigheter AB. Det finns en stark efterfrågan på lokaler centralt i Lund och vi ser fram emot att utveckla fastigheten när de kommunala förvaltningarna flyttar till Kristallen.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Christer Johansson, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 06, 0733-71 17 06
Iréne Johansson, Informationschef, 040-690 57 21, 0733-71 17 21

Informationen är sådan som Wihlborgs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 18 mars kl. 09.10.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet är beläget i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn.
I Malmö och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 19,9 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1,7 mdkr.
Wihlborgs är noterat på OMX Nordiska listan, Mid Cap.