Pressmeddelande: Wihlborgs säljer i Helsingborg

Wihlborgs säljer tomträtten Terminalen 2 med hotellbyggnad till Elite Hotels.

Wihlborgs säljer tomträtten Terminalen 2 i centrala Helsingborg för 318 Mkr. Byggnaden innehåller Helsingborgs ledande hotell, Elite Hotel Marina Plaza med 194 rum. Köpare är hyresgästen, Elite Hotels Sweden AB genom dotterbolag. Försäljningen sker i bolagsform och tillträdet sker omgående.

– Vi har haft ett väldigt bra samarbete under många år och vet att Elite Hotels har möjlighet att ta väl hand om huset. Nu är detaljerna kring utbyggnaden av Knutpunkten fastlagda. Därför känns det nu rätt att sälja hotellet, säger Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter.

Elite har varit med i projektet Knutpunkten sen första spadtaget och har drivit hotellrörelsen sen starten 1990. Det känns som ett naturligt steg att nu också förvärva fastigheten. Detta ligger också i linje med vår strategi. Vi köpte även fastigheten Elite Hotel Mollberg i Helsingborg av Wihlborgs 2012, säger Elite Hotels VD och ägare, Bicky Chakraborty

Efter försäljningen äger Wihlborgs två hotell, Comfort Hotel Malmö i Slagthuset och Elite Hotel Ideon i Lund.

Anders Jarl, VD Wihlborgs Fastigheter, 040-690 57 10

Bicky Chakraborty, VD och ägare Elite Hotels, 08-566 217 70

I Malmö, Helsingborg och Lund är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 22,2 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2,0 mdkr.
Wihlborgsaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap-segmentet.

Elite Hotels of Sweden har i dag 27 hotell på 20 orter i Sverige – från Malmö i söder till Kiruna i norr. I koncernen ingår också pubkedjan The Bishops Arms med 40 enheter. VD och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels of Sweden har cirka 1 400 heltidsanställda med huvudkontor i Stockholm. Koncernen omsatte totalt 1,8 miljarder kronor 2013.