Pressrelease Wihlborgs förvärvar på Berga i Helsingborg

Wihlborgs fortsätter att växa i Helsingborg och har genom en bolagsaffär förvärvat tomträtten Kroksabeln 12 för 151 Mkr.

Fastigheten är belägen på ett mycket gott kommunikationsläge på Berga industriområde i norra Helsingborg.

Fastigheten innehåller en modern lager- och kontorsfastighet på 15 000 m2och tomtytan omfattar ca 30 000 m2. Tillträde sker under första kvartalet 2015.

˗ Vi är mycket nöjda med vårt senaste förvärv som ligger strategiskt inom vårt delområde på Berga, närmare bestämt på Garnisonsgatan. Genom förvärvet stärker Wihlborgs sin position som den största fastighetsägaren i Helsingborg. Före förvärvet bestod vårt bestånd av 509 000 m2i Helsingborg, varav 180 000 m2på Berga, kommenterar Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter AB.

˗ Vakansen i fastigheten är idag 15 procent och vår bedömning är att de vakanta lokalerna kommer att hyras ut under 2015, avslutar Anders Jarl.

Informationen är sådan som Wihlborgs Fastigheter AB (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 14 januari kl. 09.30.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10
Thomas Bråhagen, Regionchef, 042-490 46 20

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 23,5 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2 mdkr.
Wihlborgs är noterat på OMX Nordiska listan, Mid Cap.