Valberedningens förslag till styrelseledamöter i Wihlborgs Fastigheter AB (publ).

Valberedningen i Wihlborgs Fastigheter AB bildades med representanter för de tre största ägarna per den 30 september 2009 samt en representant för de mindre aktieägarna, i enlighet med beslut på Wihlborgs årsstämma 2009. Valberedningen har bestått av Eva Gottfridsdotter-Nilsson (Länsförsäkringar Fondförvaltning AB), Leif Franzon (mindre aktieägare), Sten K Johnson (Tibia Konsult AB) samt Anders Silverbåge (Brinova Fastigheter AB). Anders Silverbåge har varit valberedningens ordförande. De tre största ägarrepresentanterna representerade tillsammans vid årsskiftet cirka 20,8 procent av rösterna i Wihlborgs. Inför årsstämman den 21 april 2010 föreslår valberedningen att styrelsen består av åtta ledamöter. Valberedningen föreslår vidare omval av styrelseledamöterna Erik Paulsson, Kerstin Fredriksson, Anders Jarl, Sara Karlsson, Helen Olausson, Tommy Qvarfort och Johan Qviberg samt nyval av Per-Ingemar Persson. Arne Bernroth har avböjt omval. Valberedningen föreslår också att Erik Paulsson omväljs till styrelseordförande. Per-Ingemar Persson är född 1956 och är koncerndirektör i Veidekke ASA med bl a ansvar för entreprenadverksamheten i Sverige och Danmark och har i bolaget ett landsansvar för Sverige. Han har tidigare haft en lång tjänstgöring i olika befattningar inom Skanskas koncern. Arvodet till styrelsen föreslås utgå oförändrat mot 2009 med totalt 940 000 kronor. Till styrelsens ordförande utgår ett arvode om 220 000 kronor och till övriga ledamöter 120 000, förutom VD Anders Jarl. Valberedningen föreslår, i likhet med tidigare, att en ny valberedning tillsätts senast sex månader före årsstämman 2011 och består av företrädare för de tre största aktieägarna, baserat på senast kända ägande, jämte en representant för de mindre aktieägarna. Wihlborgs Fastigheter AB (publ)