Wihlborgs finansierar sig via gröna obligationer

Wihlborgs har genomfört sin första finansiering via gröna obligationer genom emission inom ramen för det etablerade gröna ramverket för Nya Svenska FastighetsFinansiering AB (Nya SFF).

Nya SFF har utökat obligationslån 107 genom emission om 420 Mkr. Wihlborgs lånar hela beloppet. Lånet återbetalas 2017-11-20, och har en kupong om 3 månader Stibor +0,75%. Den effektiva räntan på det emitterade beloppet blir 3 månader Stibor +0,90%. Obligationerna kommer att noteras på Nasdaq Stockholm.

Mer information om Nya SFF och dess gröna ramverk finns på hemsidan www.hansan.se.
Hansan AB är bolagets serviceagent. Nya SFF ägas av Wihlborgs Fastigheter AB, Fabege AB, Catena AB, Diös Fastigheter AB och Platzer Fastigheter Holding AB.

-       Vi är mycket glada över att möjligheten att emittera gröna obligationer via Nya SFF då det ligger väl inom ramen för hur vi agerar ansvarsfullt i våra affärer, både i kärnverksamheten och vad gäller finansiering, säger Anders Jarl, verkställande direktör Wihlborgs.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10
Arvid Liepe, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 28,6 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2,3 mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.