Wihlborgs hyr ut och säljer

Wihlborgs har idag tecknat ett femårigt avtal med Svenska Kommunalarbetareförbundet om förhyrning av 1 300 kvm på Dockan. Kommunal flyttar in på Dockplatsen 12 i lokaler som för närvarande hyrs av Teleca. – Vi välkomnar Kommunal och är glada över att de valde oss som hyresvärd när de nu etablerar ett kontor i Malmö, säger Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter AB. För Kommunal var det viktigt med närheten till Centralstationen och det uppfyller Dockan med ett gångavstånd på tio minuter, fortsätter Anders Jarl. Dockan är för övrigt Malmös hetaste område och vi har en stark efterfrågan på lokaler här. Wihlborgs har 137 000 kvm i förvaltning på Dockan och 70 000 kvm finns kvar att utveckla. Wihlborgs har dessutom sålt Generalens Hage 49 på gamla Väster i Malmö till MKB Fastighets AB för 16,8 mkr. Försäljningen har skett genom en bolagsaffär och redovisas under kvartal 3 2009. Försäljningspriset är i linje med den externa marknadsvärderingen som utfördes vid årsskiftet. – Vi fortsätter sälja av mindre fastigheter som inte passar in i Wihlborgs fastighetsbestånd, säger Anders Jarl. Generalens Hage 49 består av sju lägenheter och en privat förskola. Fastigheten ligger i direkt anslutning till Generalens Hage 53, som försåldes till Riksbyggen 2008. – Wihlborgs koncentrerar sig på kommersiella fastigheter och vi är därför glada att MKB, som är den störste aktören i Malmö på bostäder, tar över fastigheten, avslutar Anders Jarl. Wihlborgs Fastigheter AB (publ)