Wihlborgs kontorshus Space vinnare i Årets Bygge 2024

Space (Kunskapen 1) i Science Village i Lund har utnämnts till Årets Bygge 2024 i kategorin Hotell och Kontor av branschtidningen Byggindustrin och branschmötesplatsen Construction Summit. I uppförandet av Space har valet av material anpassats för varje del och funktion i syfte att göra huset långsiktigt hållbart.

Det är de 18 bästa byggprojekten i Sverige, uppdelade på sex kategorier, som gjort upp om titeln. Det vinnande bidraget Space, inom kategorin Hotell och Kontor, korades under Construction Summit på tisdagen.

Motiveringen lyder:

Projektet blev verklighet efter en konkurrenssatt upphandling med både innovationskrav och tight deadline som centrala beståndsdelar. På Lunds blåsigaste plats skapades ett trippelcertifierat kontorshus med hybridsstomme efter att entreprenör och byggherre gått hand-i-hand hela vägen från start till mål.

Space var i slutet av 2023 det första huset att färdigställas i forskningsbyn Science Village, med Veidekke som entreprenör. Här har hyresgästen Oatly etablerat ett nytt forsknings-och innovationscenter.

I höstas blev Space också den första byggnaden med laboratorium att certifieras med NollCO2, en certifiering som innebär nettonoll klimatpåverkan. Ett viktigt led i processen mot NollCO2-certifieringen har varit att minska materialanvändningen i alla led. Byggnadens stomsystem utgörs av en hybridstomme där konstruktionsstålet haft en återvinningsgrad på över 65 procent. Där väderförutsättningarna är som tuffast har stålbalkar använts och en glasvägg skyddar träfasaden mot slagregn och direkt solinstrålning, vilket ökar hållbarheten och bidrar till minskad energianvändning.

- Space är inte bara en vacker, skandinavisk träbyggnad som sätter prägel på framväxande Science Village, utan utmärker sig också med höga hållbarhetsambitioner. Under hela projektet har vi jobbat med devisen rätt material på rätt plats och utmanat oss rejält vad gäller materialanvändning i ett nära och framgångsrikt samarbete med Veidekke. Vi brinner för det här huset och det här området och är superstolta över att få denna fina utmärkelse, säger Helena Pålsson, projektledare på Wihlborgs.

- Förutom rätt material på rätt plats har vi dessutom haft rätt personer på rätt plats. Genom hårt arbetande, kunniga och engagerade medarbetare i alla led i projektet har vi lyckats leverera ett projekt utöver det vanliga och är väldigt stolta att detta nu uppmärksammas med utmärkelsen Årets Bygge 2024, säger Martin Bauer, Projektchef på Veidekke Entreprenad AB.

Om Space
Space stod färdigt hösten 2023 precis vid Rydbergs torg och spårvägshållplatsen och är ett innovationshus med kontor och labbverksamhet. Huset på 6 000 kvadratmeter blir en naturlig mittpunkt för företag, individer och forskningsdiscipliner som arbetar med att utveckla framtidens hållbara lösningar. Space har byggts i skandinavisk stil och certifieras enligt Miljöbyggnad Guld, WELL och NollCO2. Arkitekt:
FOJAB och Frøslee AB.

Hösten 2023 flyttade havredryckstillverkaren Oatly in med en satsning på ett nytt forsknings- och innovationscenter.

Läs mer: Space - Science Village - Lund — Wihlborgs

Helena Pålsson, projektledare, 040-690 57 27

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 56 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,4 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Snabbfakta

Citat

Space är inte bara en vacker, skandinavisk träbyggnad som sätter prägel på framväxande Science Village, utan utmärker sig också med höga hållbarhetsambitioner. Under hela projektet har vi jobbat med devisen rätt material på rätt plats och utmanat oss rejält vad gäller materialanvändning i ett nära och framgångsrikt samarbete med Veidekke. Vi brinner för det här huset och det här området och är superstolta över att få denna fina utmärkelse.
Helena Pålsson, projektledare på Wihlborgs