Wihlborgs köper i Helsingborg och Köpenhamn

Wihlborgs har genomfört två förvärv på Långeberga i Helsingborg. Långeberga är ett modernt verksamhetsområde, beläget på utmärkt kommunikationsläge precis väster om E6 och E20.

I december förvärvade Wihlborgs fastigheten Cylindern 2 på Långeberga av Er-Ho Fastigheter AB. Fastigheten är Wihlborgs första på Långeberga och omfattar ca 10 000 m² tomtyta samt en lager- och kontorsbyggnad om ca 2 200 m². Heras Stängsel AB förhyr hela fastigheten.

Wihlborgs har även tecknat avtal om att förvärva fastigheterna Ackumulatorn 15 och Ackumulatorn 17 på Långeberga. Fastigheterna omfattar ca 16 800 m² tomtyta samt en lager- och kontorsbyggnad om ca 4 300 m² där Noviflora Helsingborg AB är den största hyresgästen. Säljare är Bröderna Iborn AB. Tillträde sker den 1 mars 2017.

-       Långeberga är ett välmående verksamhetsområde och kommunikationsläget är ypperligt med direkt access till Europavägnätet. Genom dessa två affärer skapar vi en bra bas i ett förvaltningsområde som är nytt för oss. Vi hoppas kunna utöka beståndet i Långeberga med tiden, säger Anders Jarl, vd på Wihlborgs.

Wihlborgs har även gjort ett mindre kompletteringsköp i Danmark. Kontors- och verkstadsfastigheten Park Allé 363 i Bröndby förvärvades av Aberdeen Asset Management den 31 december 2016. Fastigheten omfattar 20 000 m² tomtyta och en byggnad om 3 900 m². Fastigheten är fullt uthyrd till Pon Equipment.

Det totala fastighetsvärdet i dessa tre affärer är 96 Mkr. De svenska affärerna är gjorda som bolagsaffärer.

Anders Jarl, vd, 0733-71 17 10
Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef, 0733-71 17 31

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 31 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2,3 mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.