Wihlborgs köper kontors- och lagerfastighet i Köpenhamn

Wihlborgs har tecknat avtal om att förvärva fastigheten Industriparken 21 i Ballerup, Köpenhamn, med 10 200 m² uthyrningsbar yta.

Fastigheten förvärvas genom en sale-leaseback-affär där C. Reinhardt A/S säljer fastigheten och samtidigt tecknar ett sjuårigt hyresavtal för 5 800 m². Bland övriga hyresgäster finns Renault, Xerox, Maxi Zoo och Henkel.

Industriparken 21 är en modern fastighet med högsta energimärkning belägen på bra exponerings- och kommunikationsläge. Fastigheten omfattar 13 900 m² tomtyta med 10 200 m² uthyrningsbar yta. Här finns också gemensam kantin och möteslokaler för hyresgästerna.

- Ballerup är ett av de områden i Köpenhamn där vi funnits längst. Vi har sedan tidigare tio fastigheter här och genom förvärvet ökar vi vårt fokus ytterligare samtidigt som vi skapar vi nya möjligheter för tillväxt och utveckling för både oss och våra kunder, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

Köpeskillingen uppgår till 120 MDKK och tillträde sker 1 april 2021. Fullt uthyrt uppgår hyresvärdet till 11,2 MDKK. Efter förvärvet äger Wihlborgs 636 000 m² i Danmark, varav 126 000 m² i Ballerup.

Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 46,1 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 3,3 Mdkr.

Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.