Wihlborgs Prisma får techfokus med HETCH

Wihlborgs har tecknat avtal med den nya tech-hubben HETCH som startar i Helsingborg i augusti. När Wihlborgs projekt Prisma i Oceanhamnen står klart i slutet av 2020 flyttar HETCH in på 1 900 m².

I Hetch ska startups, snabbväxande techbolag och större etablerade företag blandas och kunna bedriva forskning och utveckling inom techområdet. Hetch erbjuder bland annat tillgång till accelerator, startupcommunity, flexibla arbetsplatser, koppling till utbildning och forskning, affärsrådgivare, investerare och ett supporterande nätverk. Initiativtagare är David Nilsson Sträng, grundare och tidigare delägare till Smart Refill. Grundande partners i HETCH är SUP46, Wihlborgs och Cremento med Resurs Banks vd Kenneth Nilsson. Hetch stöttas också av Helsingborgs stad.

-       Min vision är att Hetch ska bidra till att göra Helsingborg till den ledande techstaden i Sverige. För att nå dit har vi valt att samarbeta med SUP46, ett av Europas ledande startupcommunities, som blir en del av Hetch. Detta är deras första etablering utanför Stockholm. Men jag är också övertygad om vår framgång ligger i att Hetch inte bara attraherar startupbolag utan också etablerade bolag som kan placera innovationsteam här. Ett exempel är Resurs Bank som är med från start, säger David Nilsson Sträng.

Hetch startar i augusti och hyr 500 m² i Wihlborgs fastighet på Järnvägsgatan 7 och när Prisma står klart i slutet av 2020 flyttar man in på 1 900 m² med option på att hyra ytterligare 1 800 m².

-       Hetch är en riktigt bra plattform där techföretag kan mötas och bedriva utveckling. Helsingborg har länge haft fokus på digitalisering och Hetch bidrar till att stärka detta fokus ytterligare. Att samla bolag inom samma teknikområden ger stimulans, inspiration och kraft som kan bidra till ytterligare utveckling av företagen, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

-       Vår vision är att Prisma ska bli ett tech-hus där Hetch blir ett nav som också ger ett mervärde till andra företag till huset. Som stor fastighetsägare i Helsingborg har vi dessutom bra möjligheter att hjälpa Hetch-företag att fortsätta utvecklas när deras behov förändras, säger Ulrika Hallengren.

Läs mer på hetch.se och prismahelsingborg.se

Ulrika Hallengren, vd, Wihlborgs, 040-690 57 95
David Nilsson Sträng, HETCH, 0704-23 26 56

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 43,8 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 3,1 Mdkr.

Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Citat

Vår vision är att Prisma ska bli ett tech-hus där Hetch blir ett nav som också ger ett mervärde till andra företag till huset. Som stor fastighetsägare i Helsingborg har vi dessutom bra möjligheter att hjälpa Hetch-företag att fortsätta utvecklas när deras behov förändras.
Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs