Ny subgruppsanalys av bypassopererade patienter från PLATO-studien presenteras vid ACC

48% färre dödsfall rapporterades bland bypasspatienter behandlade med ticagrelor (Brilinta™/Brilique™) jämfört med clopidogrel

AstraZeneca offentliggjorde idag resultat från en ny analys av PLATO-studien (A Study of PLATelet Inhibition and Patient Outcomes). Enligt denna analys var det färre patienter med akut kranskärlssjukdom (eng. ACS) som avled i den grupp som fått den orala koagulationshämmaren ticagrelor (Brilinta™/Brilique™) fram till högst sju dagar före sin bypassoperation, jämfört med den grupp som fått clopidogrel. Resultaten presenteras idag vid ACC:s (American College of Cardiology) kongress i Atlanta, USA. -Subgruppsanalysen av bypasspatienter är representativ för gängse klinisk behandling av patienter med akut kranskärlssjukdom, säger docent Claes Held vid Uppsala kliniska forskningscentrum (UCR), huvudprövare i subgruppsanalysen. Ticagrelor visade en minskning av total dödlighet med 51% och hjärt/kärldödlighet med 48% jämfört med clopidogrel. Analysen omfattade 1261 patienter som drabbades av akut kranskärlssjukdom och som behandlats med studieläkemedlet upp till sju dagar innan de genomgick akut bypasskirurgi. Bland de patienter som randomiserats till ticagrelor inträffade signifikant färre hjärt/kärlrelaterade dödsfall och dödsfall av andra orsaker än bland dem som randomiserats till clopidogrel: • Den totala dödligheten minskade med 51% (RRR; p<0,01) med ticagrelor (4,6% av 632) jämfört med clopidogrel (9,2% av 629). • Antalet hjärt/kärlrelaterade dödsfall minskade med 48% (RRR; p<0,01) med ticagrelor (4,0% av 632) jämfört med clopidogrel (7,5% av 629). • Andelen av allvarliga hjärt/kärlhändelser, som utgjorde primär effektparameter (sammansatt av hjärt/kärlrelaterade dödsfall, hjärtinfarkt eller stroke) från tiden för bypassoperationen till studiens slut, var 10,5% (66/632) med ticagrelor och 12,6% (79/629) med clopidogrel (HR 0,84, CI 0,60-1,16, p = 0,29). Dessutom konstaterades ingen signifikant skillnad i fråga om större blödning i samband med bypassoperation mellan ticagrelor och clopidogrel, enligt både PLATO-studiens kriterier och TIMI-kriterierna för blödning (81% för ticagrelor mot 80% för clopidogrel, och 59% för ticagrelor mot 58% för clopidogrel enligt PLATO- respektive TIMI-definitionerna). -Dessa behandlingsjämförelser överensstämmer med de resultat som observerades i PLATO-studien som helhet, säger Claes Held. Om bypassoperation Bypassoperation rekommenderas för vissa patienter med ACS, bland annat för dem som inte kommer ifråga för ballongvidgning av kranskärlen. Man vet inte alltid vilka patienter som kommer att bli aktuella för bypassoperation när behandling med orala antitrombocytmedel inleds. Dessa patienter har allvarliga förträngningar och blockeringar i hjärtats kranskärl. Bypassoperationen innebär att blod ges möjlighet att passera förbi, "bypass", igensatta artärer, med åtföljande förbättring av blodflöde och syresättning av hjärtmuskeln. Om den bypassrelaterade subgruppsanalysen av PLATO-studien PLATO-studien var en dubbelblind randomiserad studie med double-dummy-teknik, där ticagrelor plus acetylsalicylsyra jämfördes med clopidogrel plus acetylsalicylsyra vid behandling av patienter med ACS. 1899 av deltagarna i PLATO genomgick en bypassoperation under studiens gång. I studien rekommenderades att ticagrelor/placebo-clopidogrel skulle sättas ut 24-72 timmar före bypassoperationen, respektive att clopidogrel/placebo-ticagrelor skulle sättas ut 5 dagar före operationen. Den utredande analysen omfattade 1261 patienter som fick studieläkemedlet upp till sju dagar före bypassoperationen. Analysen beaktade händelser som inträffade från tidpunkten efter bypassoperationen fram till slutet av studien. De primära resultaten från PLATO-studien presenterades vid European Society of Cardiology, och publicerades samtidigt i New England Journal of Medicine i augusti 2009. Om Brilinta™/Brilique™ Ticagrelor (Brilinta™/Brilique™) är ett oralt läkemedel under utveckling, avsett för antitrombocytbehandling vid ACS. Ticagrelor tillhör gruppen cyklopentyltriazolopyrimidiner (CPTP), som påverkar trombocyterna på annat sätt än tienopyridinerna, dit clopidogrel och prasugrel hör, nämligen genom att binda reversibelt till receptorn P2Y12. Ticagrelor är den första orala antagonisten mot ADP-receptorn som binder reversibelt. En ansökan om godkännande av ticagrelor prövas för närvarande av registrerings-myndigheterna i USA och Europa. Brilique är det föreslagna produktnamnet inom EU och EES. Brilinta och Brilique är varumärken som tillhör AstraZeneca-koncernen. Kontaktpersoner: Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36 Leif Lohm, medicinskt ansvarig, hjärta/kärl, mob: 070-6016814 Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654 364 Om AstraZeneca AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.